Alles op alles zetten om nieuwe generatie talent te binden

Redactie

25 november 2022

Het is zo onderhand genoegzaam bekend dat voor de jongste generaties op de arbeidsmarkt hybride werken en flexibiliteit zwaarder wegen dan de hoogte van het salaris. Een weinig betrokken werkgever, slecht management en weinig aandacht voor loopbaanontwikkeling zijn, naast de wens om te kunnen reizen, belangrijke redenen voor Gen Z en Gen Y om hun baan op te zeggen. Micromanagement, strakke werktijden en slechte communicatie zijn de belangrijkste punten van kritiek op leidinggevenden. Daarop duidt onderzoek door de London School of Economics and Political Science (LSE) in opdracht van Freshworks.

De jongste generaties willen werken met gebruiksvriendelijke technologie voor optimale communicatie en samenwerking. Hun perfecte werkplektechnologie bestaat dan ook uit een laptop in combinatie met opties voor social media, instant messaging en samenwerkingsapps, zoals Slack, Teams of Zoom. Chatbots en AI-mogelijkheden werden ook genoemd als manieren om de betrokkenheid van werknemers te verbeteren, net als self service voor het uitvoeren van eenvoudige taken. Gen Z en Gen Y gaven aan dat ze alle mogelijke kanalen inzetten om antwoord te krijgen op hun vragen, met de nadruk op real-time messaging. Deze nieuwe generatie verwacht dus directe hulp en antwoorden.

Generatie-expert Wijnand de Jong ziet na onderzoek onder honderden Nederlandse jongeren vergelijkbare verwachtingen van de generaties Y en Z. “Organisaties zien dat er iets moet veranderen om Gen Z aan boord te brengen, én te houden. Jonge talenten willen graag ervaren dat een nieuwe baan een vrijwel perfecte match is met wie zij zelf zijn. En ze willen zo snel mogelijk meepraten en meedoen. Op hun eigen manier, waarbij hun eigen authenticiteit en hun eigen persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Als een organisatie daar geen rekening mee houdt, komt die op een jong talent binnen no-time heel verouderd over. En dan staan ze ook meteen met één been buiten en hoppen naar een ander bedrijf om daar meer kansen te krijgen, en die te kunnen pakken.”

“De eerste echt digitale generaties worden onafhankelijk en betreden nu de arbeidsmarkt. Dit rapport laat zien hoe de werkhouding de afgelopen jaren is veranderd,” zegt Alexander Grous, Academic Associate bij LSE. “Om het potentieel te benutten van de eerste generaties die opgroeiden met internet en smartphones, moeten we hun motivatie en houding goed begrijpen. Alleen dan kunnen bedrijven deze nieuwe technofielen precies bieden wat ze willen in zowel een professionele als persoonlijke omgeving.”

“Als bedrijven echt de juiste talenten willen aanboren, moeten ze weten wat ze drijft – zowel Gens Y als Z verwachten omnichannel en realtime reactie van bedrijven en collega’s. Chatbots en AI maken dit mogelijk “, aldus Don van der Does, Sales Manager bij Freshworks. “Lange reactietijden en onhandige chatfuncties wijzen ze meteen af.”

Sociale media is voor Gen Y en Gen Z dan ook de belangrijkste manier om met merken om te gaan. Bijna tweemaal zoveel respondenten van Gen Y (in vergelijking met Gen Z) noemden influencers als belangrijke factoren bij hun aankoopbeslissingen. Deze gebruikers doen ook hun meeste aankopen met hun smartphone. Websites met veel tekst schrikken af. De respondenten geven aan dat vertrouwen in het merk, authenticiteit en personalisatie van groot belang zijn. Hoge prijzen, slechte ervaringen en het ontbreken van of een slechte kwaliteit van instant messaging of chat voor customer support zijn daarentegen de belangrijkste afknappers.

Over het onderzoek

De London School of Economics heeft sinds 2010, ook tijdens de pandemie, onderzoek uitgevoerd naar digitalisering, gedrag van de generaties Y en Z en managementmethoden. Daarnaast omvat het primair onderzoek persoonlijke interviews met een steekproef van 200 Gen Y- en Gen Z-leeftijdsgroepen uit vijf landen: het VK, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Noorwegen. Analyse van het gedrag van Gens Y en Z en voorspellende modellen helpen om trends voor een periode van tien jaar vast te stellen. Gen Z zijn 10- tot 25-jarigen, geboren tussen 1997-2012 en Gen Y (millennials) de 26- tot 41-jarigen, geboren tussen 1982-1996.

Gerelateerde artikelen

Aandeel vrouwen in Nederlandse boardrooms bereikt (laag) plateau

Aandeel vrouwen in Nederlandse boardrooms bereikt (laag) plateau

Nederlandse besturen bestaan gemiddeld slechts voor 26 procent uit vrouwen – hetzelfde aandeel als vorig jaar en gelijk aan het mondiale gemiddelde. Toch is er in drie jaar een groei van 5 procentpunt geboekt, en in het afgelopen jaar werd in Nederland bij een derde van de bestuursbenoemingen een vrouw aangesteld.

‘Purpose gap’ vraagt aandacht werkgever

‘Purpose gap’ vraagt aandacht werkgever

De pandemie en ontwikkelingen op sociaal gebied hebben geleid tot een focus op werknemerstevredenheid. Met name jongere werkenden zoeken ‘purpose’ in een functie en op hun werk – wat ze er doen moet méér betekenen voor de maatschappij. Cognizant’s Center for the Future of Work onderzocht ‘The Purpose Gap’ in Europa en bracht in kaart waar millennials en de Generatie Z naar op zoek zijn.

Tech talent nodig? Kijk ook eens onder de radar!

Tech talent nodig? Kijk ook eens onder de radar!

"De minderheid van de ene generatie is meestal de meerderheid van de volgende", zei de Amerikaanse schrijfster Gertrude Atherton. Op dit moment bevind ik me in de minderheid – een vrouw op directieniveau die een technische baan heeft (Chief Risk Officer en Chief...

Vraag naar maatwerk in AI en ML werkt tekort skills in de hand

Vraag naar maatwerk in AI en ML werkt tekort skills in de hand

De vraag naar maatoplossingen op het gebied van AI en machine learning (ML) leidt tot tekort aan gekwalificeerd personeel. Een meerderheid van Nederlandse IT-beslissers zegt dat hun organisatie AI- en ML-oplossingen van de grond af aan wil ontwikkelen.