Neem je remote werknemers serieus

Ashok Krish

21 december 2022

Werk-privébalans en verbondenheid maken het verschil

De Covid-pandemie betekende een enorme boost voor remote werken. Blijvend succes van deze transformatie is grotendeels afhankelijk van de tevredenheid onder werknemers. Organisaties en hun management waarderen medewerkers meer dan ooit tevoren. Het waren immers de medewerkers die de toko draaiende hielden en ervoor zorgden dat klanten goed bediend bleven.

Bij steeds meer organisaties staat de beleving van de werknemer tegenwoordig centraal. Een gezonde balans tussen werk en privé en iemands welzijn zijn cruciaal voor de betrokkenheid van een individu bij een organisatie. Individuele ervaringen leiden tot immateriële activa die van grote waarde voor het bedrijf zijn. Maar dit geldt in negatieve zin ook andersom: denk aan de stress, burn-out-klachten en het verminderd welzijn waarmee velen tijdens de pandemie kampten.

Vrijuit spreken

Om de werknemersbeleving centraal te stellen, moeten leiders psychologisch veilige omgevingen creëren. Omgevingen waarin mensen vrijuit kunnen spreken en volledig zichzelf kunnen zijn. Het zou hun strategie moeten zijn om medewerkers aan te moedigen zich uit te spreken en meningen te delen. Ze zouden hun personeel continu moeten vragen om hun feedback en het sentiment op de werkvloer. Daarvoor bestaan ook speciale tools. Als mensen weten dat hun mening wordt gehoord, vergroot dat hun betrokkenheid en de zingeving op de werkvloer.

Ook Tata Consultancy Services (TCS) krijgt steeds meer oog voor de sociale aspecten van bedrijfsvoering en dan vooral hoe het individu daarop invloed heeft. Doelstellingen die het bedrijf had voor personeel en winst, zijn omgevormd naar het individu, en vanuit een gezamenlijke purpose.

‘Individu als geheel’

Leiders moeten beseffen dat een groot deel van het leven zich buiten werk afspeelt. De werkpersoonlijkheid van een werknemer is slechts één aspect van hun grotere levenservaring. Voor een effectieve werkomgeving is het noodzakelijk dat leiders samenwerken met ‘het individu als geheel’. Daarbij erkennen ze dat de inzetbaarheid van medewerkers ook wordt beinvloed door hun omgeving en persoonlijke omstandigheden. Als met zulke invloeden rekening wordt gehouden kan dat zorgen voor verlichting van eventuele werkstress.

Digitale vaardigheden

Digitale skills zijn een vereiste voor de medewerker van nu en de manager van morgen. Het volstaat niet meer om enkel expert te zijn op het gebied van de rol die je hebt. En het gaat nu ook om de vaardigheden die helpen het beste uit hybride werk te halen.

Verbondenheid

De semi-terugkeer naar kantoor brengt diverse uitdagingen met zich mee. Het is essentieel dat organisaties hun werknemers een gevoel van ‘erbij horen’ meegeven, vooral op de momenten dat zij remote of hybride werken. Voor veel mensen voelt op afstand werken immers vaak als een afgezonderd bestaan. Het gebruik van tools die aspecten van persoonlijke ervaringen simuleren, helpen enorm om verbonden te blijven.

“Bedrijven hebben een cultuur van ‘hardop werken’ nodig”

Bedrijven hebben een cultuur van ‘hardop werken’ nodig. Mensen moeten opzettelijk ‘hardop werken’ en duidelijk laten weten wat ze doen. Managers moeten bovendien proactief contact opnemen met teamleden die mogelijk hulp kunnen gebruiken.

Wereldwijde ‘talent cloud’

De winnaars van de toekomst zijn bedrijven die beseffen dat brede inzet van remote werken een grondige herziening van de waardeketen van de werknemersbeleving vereist: van werving, onboarding, samenwerking, werknemersbetrokkenheid, talent- en loopbaanbeheer tot cybersecurity en welzijn. In plaats van een ‘nieuw normaal’ moeten we denken aan een ‘nieuw begin’ – een begin dat het potentieel van wereldwijd talent mogelijk maakt. Door remote werken hebben organisaties immers ineens een wereldwijde ‘talent cloud’ tot hun beschikking.

De succesvolle organisaties van de toekomst werven hun mensen overal ter wereld en integreren hen virtueel in de cultuur en het waardesysteem van de organisatie. Omdat organisaties mensen kunnen aannemen die ze anders nooit zouden aannemen, vergroot dit de diversiteit en de inzet van grenzeloos talent op afstand. Op deze manier wordt de ‘talent cloud’ even transformerend voor organisaties als bijvoorbeeld cloud computing dat al was.

Gerelateerde artikelen

Een oudere match tussen IT-specialisten en opdrachtgevers

Een oudere match tussen IT-specialisten en opdrachtgevers

Het in maart gestartte initiatief XperieSense wil oudere IT’ers en opdrachtgevers bij elkaar brengen. Dat is volgens Coks Stoffer, Menno Vlietstra en René Steenvoorden hard nodig. Veel 55-plussers en ook gepensioneerden willen actief blijven. En werkgevers vinden meer diversiteit qua leeftijd ook belangrijk.

Nederlanders maken zich zorgen over impact AI op werk

Nederlanders maken zich zorgen over impact AI op werk

Generatieve AI transformeert het bedrijfsleven in hoog tempo. Ruim vier op de tien Nederlanders maken zich grote zorgen over de impact van AI op hun werk. Interessant is dat een grotere, deels overlappende groep (68%) gelooft dat de voordelen van de technologie opwegen tegen de risico’s.

Buitenlands IT-talent inzetten? Stel deze vijf vragen

Buitenlands IT-talent inzetten? Stel deze vijf vragen

Dat er een groot tekort aan IT-personeel is, zal iedere leidinggevende kunnen beamen. Skilled developers zijn lastig te vinden en door de grote vraag bovendien ook nog eens moeilijk vast te houden. Niet eerder was de arbeidsmarkt voor IT-personeel zo krap. Voor steeds meer organisaties is het reden om over de grens te kijken in hun zoektocht naar IT-talent.

Alles op alles zetten om nieuwe generatie talent te binden

Alles op alles zetten om nieuwe generatie talent te binden

Voor de jongste generaties op de arbeidsmarkt wegen hybride werken en flexibiliteit zwaarder dan de hoogte van het salaris. Een weinig betrokken werkgever, slecht management en weinig aandacht voor loopbaanontwikkeling zijn belangrijke redenen om een baan op te zeggen.