Buitenlands IT-talent inzetten? Stel deze vijf vragen

Dat er een groot tekort aan IT-personeel is, zal iedere leidinggevende kunnen beamen. Skilled developers zijn lastig te vinden en door de grote vraag bovendien ook nog eens moeilijk vast te houden. Niet eerder was de arbeidsmarkt voor IT-personeel zo krap. Voor steeds meer organisaties is het reden om over de grens te kijken in hun zoektocht naar IT-talent, zo constateerde Gartner onlangs.

Uit de cijfers van Gartner komt naar voren dat meer dan de helft (58%) van de organisaties wereldwijd gebruikmaakt van een borderless tech force: IT-werknemers die op afstand, in een ander land werken. Binnen deze groep organisaties bestaat gemiddeld 19 procent van het IT-team uit borderless tech-collega’s. Naast de organisaties die al IT’ers buiten de grenzen in dienst hebben, onderzoekt ruim een kwart (27%) van de organisaties de mogelijkheid om buitenlands IT-talent in dienst te nemen.

Kortom, voor een groot deel van het c-level vormen borderless tech teams een belangrijk onderdeel van de oplossing voor het tekort aan IT’ers. Tegelijkertijd is de helft van de organisaties nog niet klaar om op de juiste manier IT-personeel in het buitenland te ondersteunen. Hier valt dus ook een deel van de 58% onder van de organisaties die al een (deels) borderless tech team in dienst hebben. Het toont eens te meer dat (freelance) IT’ers binnen de landsgrenzen inhuren een andere tak van sport is dan wanneer je over de grens kijkt.

Hoe zorg je er als IT-leider voor dat jouw organisatie klaar is om personeel over de grens aan te nemen? Vijf vragen die iedere IT-verantwoordelijke zich hierbij moet stellen.

1. Zijn de gevraagde werkzaamheden geschikt?

Niet voor iedere organisatie is een tech-team buiten de landsgrenzen de oplossing. Wordt er bijvoorbeeld gewerkt met gegevens die niet buiten de grenzen van Nederland of de EU gedeeld of opgeslagen mogen worden, dan is een IT’er in Turkije niet direct de meest voor de hand liggende oplossing. En ook bij werkzaamheden waarbij kennis van de Nederlandse taal noodzakelijk is, vormt een IT’er in het buitenland logischerwijs niet de oplossing.

2. Beschikt de organisatie over de juiste faciliteiten en tools?

Natuurlijk, binnen elke organisatie zijn samenwerkingstools zoals Teams en Zoom inmiddels wel gemeengoed – helemaal bij sterk IT-gedreven bedrijven die al werken met ingehuurde IT-krachten. Maar toch, de helft van de ondervraagde organisaties uit het Gartner-onderzoek had zijn faciliteiten onvoldoende op orde. Er komt dus meer bij kijken dan alleen een samenwerkingsplatform in de cloud. Denk bijvoorbeeld aan tools om werkprocessen te stroomlijnen, zodat medewerkers op grote afstand dezelfde werkervaring hebben als IT’ers die op kantoor (of thuis in Nederland) aan het werk zijn.

3. Is de organisatie compliant?

Hoe zorg je voor een rechtsgeldig contract voor een werknemer in het buitenland? Let wel: een contract dat rechtsgeldig is in Nederland én het land waar je nieuwe collega woont. Toegegeven, het is niet het meest sexy onderdeel van het werk, maar daarom niet minder noodzakelijk. En wat moet je doen als een IT-project ten einde is en je geen werkzaamheden meer hebt voor een buitenlandse developer – hoe zorg je voor een correcte afhandeling? En hoe zit eigenlijk het met het betalen van een salaris in een vreemde valuta?

4. Waar vinden we die nieuwe collega’s?

Als je op de eerste drie vragen een bevredigend antwoord hebt, volgt de belangrijkste vraag: hoe en waar vind je een IT’er met de juiste ervaring? Het uitbesteden van dit vraagstuk kan een oplossing vormen. Gespecialiseerde platforms hebben een pool aan talentvolle (buitenlandse) IT’ers die vaak vrij snel ingezet kunnen worden. Maar dan blijft alsnog de vraag staan hoe je jezelf ervan verzekerd dat een mogelijke developer over de juiste vaardigheden beschikt?

5. Is er een match qua vaardigheden en cultuur?

Niet alleen het niveau van vaardigheden speelt een belangrijke rol bij de slagingskans van een match, ook het sociale aspect speelt een rol. Verdiep je dan ook goed in hoe de vaardigheden van een IT-talent zijn beoordeeld en of er daarbij ook is gekeken naar iemands persoonlijkheid. Hoe strenger de selectie aan de poort bij het platform, hoe hoger de kwaliteit zal zijn en hoe groter de kans dat er een match is tussen de developer en het bedrijf, ook qua bedrijfscultuur. Werk is namelijk meer dan slechts werkzaamheden uitvoeren, ook als dit vanuit een buitenlands huis is.

Gerelateerde artikelen

Een oudere match tussen IT-specialisten en opdrachtgevers

Een oudere match tussen IT-specialisten en opdrachtgevers

Het in maart gestartte initiatief XperieSense wil oudere IT’ers en opdrachtgevers bij elkaar brengen. Dat is volgens Coks Stoffer, Menno Vlietstra en René Steenvoorden hard nodig. Veel 55-plussers en ook gepensioneerden willen actief blijven. En werkgevers vinden meer diversiteit qua leeftijd ook belangrijk.

Nederlanders maken zich zorgen over impact AI op werk

Nederlanders maken zich zorgen over impact AI op werk

Generatieve AI transformeert het bedrijfsleven in hoog tempo. Ruim vier op de tien Nederlanders maken zich grote zorgen over de impact van AI op hun werk. Interessant is dat een grotere, deels overlappende groep (68%) gelooft dat de voordelen van de technologie opwegen tegen de risico’s.

Neem je remote werknemers serieus

Neem je remote werknemers serieus

De Covid-pandemie betekende een enorme boost voor remote werken. Blijvend succes van deze transformatie is grotendeels afhankelijk van de tevredenheid onder werknemers. Door remote werken hebben organisaties wel ineens een wereldwijde ‘talent cloud’ tot hun beschikking. Dit kan een echte game changer worden.

Alles op alles zetten om nieuwe generatie talent te binden

Alles op alles zetten om nieuwe generatie talent te binden

Voor de jongste generaties op de arbeidsmarkt wegen hybride werken en flexibiliteit zwaarder dan de hoogte van het salaris. Een weinig betrokken werkgever, slecht management en weinig aandacht voor loopbaanontwikkeling zijn belangrijke redenen om een baan op te zeggen.