Volledig digitale EX essentieel bij hybride werken

De digital employee experience (DEX) is een belangrijke pilaar onder het hybride werken. Voor een goede beleving van werknemers zijn vier componenten nodig: experience delivery, experience measurement, analysis en remediation. Daarop duidt onderzoek door Forrester in opdracht van VMware.

Het versnellen van adoptie van en investeren in oplossingen voor de digital employee experience is essentieel geworden nu bedrijven hybride werkplekken serieus nemen. Sinds het begin van de pandemie, geeft driekwart van de respondenten DEX een hogere prioriteit. Gevraagd naar de belangrijkste prioriteiten die de behoefte aan verbeterde DEX stimuleren, streeft tachtig procent van de respondenten naar een hogere productiviteit van de werknemers. Driekwart hoopt dat een DEX-oplossing de algehele beleving van werknemers kan verbeteren.

Investeringen in DEX-oplossingen blijven toenemen omdat organisaties streven naar een grotere werknemerstevredenheid. Hoewel slechts een kwart van de respondenten aangeeft momenteel een uitgebreide DEX-oplossing te hebben, verwacht een meerderheid van bijna 60 procent binnen 24 maanden zo’n oplossing te implementeren. Bovendien geeft 84 procent aan dat hun budget voor DEX-oplossingen in de komende drie jaar zal groeien met 11 tot 25 procent van hun totale IT-budget. Dit toont het belang aan van het vinden van een uitgebreide oplossing die de behoeften van alle werknemers ondersteunt.

Momenteel heeft tweederde van de respondenten drie of meer leveranciers voor oplossingen die DEX ondersteunen. Het inzetten van meerdere leveranciers kan de uitdagingen van de DEX-integratie vergroten, omdat oorzaakanalyse en de beoordeling van het rendement van de DEX-investering worden bemoeilijkt. Tweederde van de respondenten geeft prioriteit aan uitgebreide DEX-oplossingen, die een succesvolle experience delivery, experience measurement, analysis en remediation kunnen bieden.

“In de hybride werkplek zien organisaties de digital employee experience als een essentiële investering. Het stelt werknemers en IT-teams in staat om een positieve impact te hebben en hun beste werk af te leveren”, zegt Erik de Geus, Sr. Regional Director Benelux bij VMware. “Een probleemloze digital experience is een concurrerende, onderscheidende factor voor organisaties die zich richten op het werven en behouden van toptalent.”

Over het onderzoek

Forrester Consulting heeft in opdracht van VMware een wereldwijde online enquête gehouden onder 537 beslissers (directieniveau of hoger) verantwoordelijk voor strategie, toezicht of implementatie van digital employee experience (DEX.) Het onderzoek begon in februari 2022 en werd in maart 2022 afgerond.

Gerelateerde artikelen

‘Investeringen in EX, Cloud en AI leiden tot betere CX’

‘Investeringen in EX, Cloud en AI leiden tot betere CX’

CX blijft een topprioriteit voor de C-suite. Bijna alle (95%) van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat ervoor verantwoordelijk is. Daarnaast wordt EX tegenwoordig steeds belangrijker gevonden. Een ruime helft van CEO’s denkt dat het afstemmen van CX- en EX-strategieën hun impact op de bedrijfsgroei maximaliseert.

Duurzaam opereren op hoog niveau?

Duurzaam opereren op hoog niveau?

We zitten midden in een multicrisis. Organisaties moeten een antwoord vinden op de vraag hoe ze duurzaam omgaan met klimaatverandering en de waardeketen waar zij deel van uitmaken. Maar ook het juiste talent aantrekken – en behouden – om die veranderingen te lijf te gaan. En een duurzame visie hebben op financiering en investeringen.

Een derde medewerkers houdt tempo digitalisering niet bij

Een derde medewerkers houdt tempo digitalisering niet bij

Nederland is koploper qua digitale ervaring op het werk. Nederlandse werknemers zijn van alle Europese landen namelijk het meest tevreden op dit punt. Een derde van de Nederlandse werknemers houdt echter het tempo van digitalisering niet bij.

Winst opgeven voor duurzaamheid? Helft CSCO’s zegt van wel

Winst opgeven voor duurzaamheid? Helft CSCO’s zegt van wel

Een aanzienlijke meerderheid van chief supply chain officers is van plan processen en workflows verder te automatiseren om ontwrichtingen zoals in de afgelopen twee jaar te voorkomen. Veelal willen zij de overstap naar de cloud versnellen zodat ze met realtime gegevens kunnen werken. Hierop duidt onderzoek door het IBM Institute for Business Value (IBV) in samenwerking met Celonis en Oxford Economics.