Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Redactie

22 augustus 2024

Pakweg twee derde van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen maakt geen gebruik van generatieve AI. En vier op de tien geven aan niet van plan te zijn AI-tools te gebruiken. Daarop duidt een enquête onder ruim duizend werkende Nederlanders in opdracht van Strato.

Werknemers die AI-tools gebruiken, doen dit het vaakst voor schrijven van teksten (62%), zoeken naar informatie (52%) en ontwikkeling van nieuwe ideeën (35%). Ook gebruiken ze het voor samenvattingen of schrijven van e-mails (beide 29 procent). Driekwart van deze participanten vindt de antwoorden van AI nuttig en vindt dat zij met AI taken efficiënter kunnen uitvoeren (70 procent).

De bekendheid van AI-tools verschilt sterk. Zo geeft 57 procent van de ondervraagden aan ChatGPT te kennen, waartegen slechts 16 procent van Google Gemini of Microsoft Copilot gehoord heeft.

Onder alle ondervraagden is de scepsis tegenover AI aanzienlijk: pakweg de helft vreest dat hun gegevens niet voldoende worden beschermd bij het gebruik van AI en maakt zich zorgen over de veiligheid. En bijna vier op de tien deelnemers zien meer risico’s dan kansen.

Toch is de houding van werknemers en zelfstandigen tegenover AI redelijk in evenwicht: 30 procent van de respondenten heeft een positieve houding, 24 procent is eerder negatief. Jongere werknemers en zelfstandigen hebben gemiddeld een meer positieve houding dan oudere respondenten. Van alle deelnemers gaf 53 procent aan dat hun houding niet is veranderd sinds zij voor het eerst van AI hoorden.

Ook lijkt er consensus te zijn over de grote en blijvende impact van AI. Driekwart procent denkt dat kunstmatige intelligentie de maatschappij blijvend zal veranderen. Van de werkende Nederlanders die AI-tools gebruiken, maakt bijna één op de drie zich zorgen om hun werk te verliezen door AI.

Over het onderzoek

De gebruikte gegevens zijn gebaseerd op een online enquête van YouGov in opdracht van Strato, waaraan tussen begin augustus 2024 811 werknemers en 256 zelfstandigen deelnamen.

Gerelateerde artikelen

De beslissende AI-trends voor 2025

De beslissende AI-trends voor 2025

GenAI is een game changer. Maar de aanpak en snelheid van adoptie verschilt per afdeling, sector of zelfs land. Op basis van gesprekken met leiders in de EMEA-regio zie ik drie trends die het komende jaar impact gaan hebben op AI. Draaide 2023 om leren en 2024 om snelle experimenten: 2025 is het jaar waarin AI zijn waarde gaat bewijzen.

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Een grote meerderheid van bedrijven (85%) test of gebruikt generatieve AI binnen minimaal één bedrijfsonderdeel. Alleen heeft slechts 22 procent er vertrouwen in dat de bestaande IT-architectuur verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Daarop duidt onderzoek door The Economist.

Invloed generatieve AI mogelijk groter op banen vrouwen dan mannen

Invloed generatieve AI mogelijk groter op banen vrouwen dan mannen

Vele werknemers maken zich zorgen over generatieve AI. Naar verwachting worden negen op de tien banen in de komende tien jaar erdoor geraakt. De helft van deze banen zou zelfs flink getroffen kunnen worden. Onderzoek duidt erop dat de kloof tussen mannen en vrouwen op de werkvloer hierdoor kan groeien.