Ing Yan Ong (Heineken): “De ‘best connected brewer’ worden”

Heineken blinkt van oudsher uit door goede connecties met consumenten en zakelijke klanten. De context waarin deze verbindingen worden gebouwd en onderhouden, verandert echter fundamenteel door technologie. Consumenten verwachten relevante en persoonlijke digitale marketingervaringen, hoewel ze zich zorgen maken over hun privacy. Klanten verwachten 24×7 online te kunnen bestellen met relevante inzichten hoe ze hun business verder kunnen laten groeien.

“In deze steeds digitaler wordende wereld hebben we als Heineken de ambitie geformuleerd om de best connected brewer te worden”, zegt Global CIO Ing Yan Ong. “Niet alleen voor onze zakelijke klanten en consumenten, maar ook voor onze partners en medewerkers. Gezien de snelheid van verandering, moeten we om de best connected brewer te worden fundamenteel twee onderwerpen parallel aanpakken. We moeten onze route naar de consument digitaliseren en ons technologielandschap moderniseren en vereenvoudigen.”

“Om ons technologielandschap te moderniseren en te vereenvoudigen, zijn we begonnen met het ontwerpen en implementeren van een digital backbone, bestaande uit een lean digital core samen met een reeks cloudgebaseerde bedrijfsplatforms.”

Bedrijfsplatforms

Hoewel het implementeren van deze digital backbone een flinke uitdaging is, begint Heineken niet vanaf nul. Het bedrijf heeft wereldwijd al een aanzienlijk aantal bedrijfsplatforms geïmplementeerd en is begonnen met het harmoniseren van gegevens en processen met betrekking tot zijn ERP-systemen.

Ing Yan Ong: “Een voorbeeld hiervan is Europa, waar we S/4 HANA implementeren voor transactiefinanciering en rapportage. We hadden eerder een Financial Shared Services-centrum in Krakau (Polen) geïmplementeerd voor onze Europese werkmaatschappijen. Deze werkmaatschappijen hadden echter allemaal verschillende processen, datastandaarden en systemen die de efficiënte levering van gedeelde diensten belemmerden.”

“We hebben daarom besloten om samen te werken met PWC en een nieuwe centrale op SAP S/4 HANA gebaseerde laag voor transactiefinanciering te implementeren bovenop de bestaande ERP’s van de werkmaatschapppijen (OpCo’s). Hiermee kunnen we efficiëntie stimuleren in onze transactionele financiële processen en organisatie, maar het is ook een belangrijke opstap naar onze nieuwe digital core. De gedefinieerde processen en gegevens voor transactionele financiering zullen worden gebruikt als basis voor het ontwerp van onze digital core en we zullen gebruikmaken van al het werk voor de harmonisatie dat nu in de Europese OpCo’s wordt gedaan.”

Modulaire architectuur

Op deze manier is Heineken begonnen met het vormgeven van een modulaire architectuur, die past bij zijn ambitie om de best connected brewer te zijn”, zegt Ragnar van der Valk, Partner en Technology Consulting Leader Nederland bij PwC. “Een lean core systeem waar desgewenst alle relevante business platforms aan toegevoegd kunnen worden. En dat maakt allerlei nieuwe digitale producten en diensten mogelijk.”

Met het leveren van deze nieuwe Digital Backbone bouwt Heineken voort op de langdurige samenwerking met T-Systems. “Met de modernisering en vereenvoudiging van het technologielandschap laat Ing Yan zien hoe om te gaan met de uitdagende dualiteit voor CIO’s tussen de IT-kern en de behoeften van de business”, zegt Managing Director Sake Algra van T-Systems in Nederland. “Hij pakt de voor- en achterkant niet één voor één aan, maar tegelijkertijd en met een groter geheel voor ogen.”

Ing Yan Ong zal deelnemen aan de een van de plenaire debatten op CIODAY, 21 april in Studio 21 te Hilversum. Wil je dit evenement bijwonen? Er zijn nog toegangskaarten verkrijgbaar.

 

 

 

Gerelateerde artikelen

‘Een transformatie is nooit een enkelvoudig onderwerp’

‘Een transformatie is nooit een enkelvoudig onderwerp’

Als we onze menselijke vindingrijkheid koppelen aan de juiste technologie, kan ons dat oplossingen brengen voor de opgaven van vandaag en morgen, is de visie van PwC. Een gesprek met Tom Hagenaars en Ragnar van der Valk. “Value integration in plaats van system integration.”

Waarde creëren met data en technologie: zoeken naar de ontbrekende schakels

Waarde creëren met data en technologie: zoeken naar de ontbrekende schakels

Hoe je waarde creëert met technologie en data is sterk afhankelijk van de context waarin je als leider en organisatie opereert. Voor de een gaat het om een onderscheidende klantervaring, terwijl de ander werkt aan een efficiëntere operatie of enabling van nieuwe businessmodellen. Diverse ‘missing links‘ hinderen een maximale omarming van de mogelijkheden.

Generatieve AI zorgt voor samensmelting fysieke en digitale wereld

Generatieve AI zorgt voor samensmelting fysieke en digitale wereld

Het groeiende gebruik van generatieve AI en andere technologieën legt de basis voor een nieuwe realiteit, waarin de fysieke en digitale werelden naadloos in elkaar overgaan. Dit is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek in opdracht van Accenture, dat wijst op vier trends die deze geïntegreerde wereld mogelijk maken en de toekomst van zakendoen veranderen.

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

Ontwikkelingen rond technologie, data en digital gaan razendsnel. In combinatie vormen ze de belangrijkste bron van nieuwe waarde. Tegelijk zijn ze een risicofactor, want wie kansen mist raakt achterop ten opzichte van de concurrentie. “Gezien het belang zou een voortdurende weging van alle nieuwe mogelijkheden en risico’s van technologie het belangrijkste thema in de bestuurskamer moeten zijn”, zegt Hylke Sprangers. De Erasmus-docent zet de voornaamste tech-vectors op een rij.