‘Een transformatie is nooit een enkelvoudig onderwerp’

Felix Speulman

8 september 2023

Als we onze menselijke vindingrijkheid koppelen aan de juiste technologie, kan ons dat oplossingen brengen voor de opgaven van vandaag en morgen, is de visie van PwC. Hierin staat het niet alleen. Maar diepgaande marktkennis, technologische expertise en centraal stellen van de mens maakt het bedrijf goed gepositioneerd voor het helpen van (grote) organisaties bij hun organisatorisch-technologische transities. “Value integration in plaats van system integration.”

“Klanten voorbereiden op grote veranderingen in hun operating model, processen en data. Dat is wat we doen,” zegt Tom Hagenaars, partner PwC, werkzaam in het Digital Transformation team binnen Assurance. “Vaak ofwel naar aanleiding van een beursgang, een fusie of overname, ofwel naar aanleiding van grote veranderingen in regelgeving en verslaggevingsstandaarden. Op dit moment gebeurt er heel veel rond ESG, en dan met name rond de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).”

Beursgang in de VS

“De afgelopen jaren hebben wij regelmatig Nederlandse bedrijven geholpen bij de voorbereidingen op een beursgang in de VS. Zo’n bedrijf moet zijn jaarrekening volgens Amerikaanse grondslagen opstellen. Daar moet qua datamodellen, processen en financiële rapportages zó veel geconverteerd worden, dat een grote verscheidenheid aan specialistische kennis noodzakelijk is. Effectieve systeem-implementaties of -adaptaties zijn dan cruciaal voor het succes van een IPO.”

Tom Hagenaars

Bedrijven die bij PwC aankloppen hebben vaak relatief kleine finance- en IT-teams, die bij een toekomstige beursnotering in een andere jurisdictie ineens voor grote, complexe compliance-vraagstukken komen te staan. Vooral potentiële investeerders, maar ook de bedrijven zelf, verwachten een snelle en agressieve opschaling. Daarbij is een grote verscheidenheid aan kennis, ervaring en vaardigheden nodig.

“Onze geïntegreerde teams van accountants, regulatory experts, ERP experts en data-analisten ondersteunen organisaties bij de transformatie van bedrijfsmodellen, processen en systemen. Dat wij die kennis in één team hebben, maakt ons onderscheidend. Door de ervaring die we de afgelopen jaren hebben opgedaan bij het begeleiden van bedrijven, kunnen we snel en effectief een op maat gemaakte transformatie-roadmap opstellen en deze vervolgens ook implementeren”, aldus Tom Hagenaars.

“Wij zijn geen technologiebedrijf”, zegt Ragnar van der Valk, Lead partner Technology Consulting. “Wij helpen klanten vanuit de business-zijde door middel van technologie – want zonder technologie geen transformatie. Maar we pluggen geen technologie, wij helpen organisaties transformeren. Dat kan ook naar aanleiding zijn van een overname of splitsing, een nieuw businessmodel, een productintroductie of vanwege een noodzaak tot verhoging van efficiëntie en effectiviteit. Value integration in plaats van system integration.”

“Bij een internationale rental company hebben wij bijvoorbeeld geholpen de finance-functie te organiseren. Maar daarbij werd de noodzaak duidelijk óók te kijken naar technologie. Er was al een technische partij bezig met een migratie, maar door ons perspectief vanuit de business, onze focus op waardecreatie en tastbare business outcomes, hebben wij uiteindelijk een business-gedreven finance-of-the-future-transformatie opgezet, ondersteund door een technologie-transformatie met fit-to-standard-oplossingen.”

Tom Hagenaars vult aan: “Het is daarbij belangrijk om enigszins technologie-agnostisch te blijven, zeker in situaties waarin een onderneming door een externe trigger als veranderende regelgeving of een beursgang snel moet transformeren. In zo’n context heb je niet de tijd of het mandaat om vanaf nul een systeemlandschap te ontwerpen. Doordat het regelgevend kader voor beursgenoteerde ondernemingen snel en vaak wijzigt, is het ook absoluut niet gezegd dat off-the-shelf-oplossingen alle benodigde functionaliteit bevatten. Het is zaak om een team op de been te krijgen dat, gebruikmakend van de systemen van de organisatie maar met de kennis en ervaring om hier zelf functionaliteit aan toe te voegen, de vereiste transformatie kan ondersteunen.”

Community of solvers

Ragnar van der Valk: “Een transformatie is nooit een enkelvoudig onderwerp. Het betreft altijd meerdere aandachtsgebieden en competenties. Daarom bekijken wij verschillende vraagstukken vanuit meerdere perspectieven. Dit doen wij met onze community of solvers.Tom Hagenaars: Onze subject matter expertise maakt ons onderscheidend. Onze meerwaarde zit erin dat we ook complexe processen en operaties in de functionele domeinen weten in te passen. Daardoor kunnen we ook bedrijven in de platformeconomie ondersteunen, van strategie tot executie.”

Ragnar van der Valk

“Zo hebben wij recent een grote internationale onderneming in de fast-moving consumer goods (FMCG) geholpen een strategie uit te werken voor de uitrol van een internationaal platform. Daarmee moest het bedrijf, samen met internationale partners, wereldwijde retailers en andere FMCGs met elkaar kunnen koppelen. Hier is specialistische kennis van lokale wet- en regelgeving, kennis van belastingen en accounting onontbeerlijk, gekoppeld aan kennis en ervaring rond het ontwerpen en implementeren van relevante ERP, CRM en EPM software. Anders kun je een dergelijk platform nooit op een effectieve manier, die ook nog eens compliant is, optuigen.”

Innoveren op twee snelheden

De juiste technologie is belangrijk, maar niet doorslaggevend in een transformatie. “We zijn in het tijdperk beland waarin de data centraal staat. Waar je dan je functionaliteit vandaan haalt, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit”, zegt Ragnar van der Valk. “Als je maar eigenaar blijft van de data en er standaarden over afspreekt, inclusief standaarden voor security en compliance. Dan is een applicatie best snel te wisselen. Het is een tool, niet het doel. De data is dan de meest stabiele bron in je organisatie. Niet je processen, niet je technologie.”

Als een organisatie zoekt naar de zekerheid en veiligheid die standaardoplossingen bieden en tegelijkertijd haar innovatiesnelheid op peil wil houden, doet zij er verstandig aan eerst te kijken naar die onderdelen waar goed, goed genoeg is en daar cloudoplossingen te omarmen. Denk aan finance, HR of inkoop. Voor zaken waarin een bedrijf uniek is, zoals marketing of sales, kan het dan bijvoorbeeld een platformbenadering kiezen.

Van der Valk: “Vanuit het platform kun je dan low code, fast code of no code-achtige toepassingen gebruiken. IT biedt het framework binnen zekere security- en ontwikkelstandaarden, maar je geeft afdelingen en gebruikers de vrijheid om daarbinnen hun onderscheidende differentiating or winning-in-market capabilities te bouwen.”

Tom Hagenaars: “Dit zien we nu vrij breed gebeuren. Organisaties willen wendbaar blijven en voor hun onderscheidende capabilities niet in een keurslijf gedrukt worden van een ERP of andere technologie. Er zijn veel niche-oplossingen die te integreren zijn met ERP. Low code krijgt veel tractie de laatste tijd, en je ziet dat veel leveranciers met independent software vendors werken en extra modules of aanpassingen bieden. Deze modules op een betrouwbare en effectieve manier ontwerpen, configureren en inzetten vergt weer diezelfde verscheidenheid aan kennis van de business, compliance-vereisten en deep skills op het gebied van IT en sofware-ontwikkeling.”

“Je moet dáár standaarden inzetten waar je processen standaard zijn”, benadrukt Ragnar van der Valk. Het gaat daarbij dus om de organisatie te transformeren en niet de technologie. Je doel daar is dus, mede om je innovatiesnelheid en je innovatiekracht te behouden richting gebieden waar dat echt noodzakelijk is, bij die standaardprocessen om de standaarden uit de markt te volgen en jezelf niet als uniek te ervaren. We praten dan over een clean core-aanpak: zo min mogelijk aanpassingen en volledige adoptie van de toepassingen zoals die door de vendors worden aangeleverd. Maar omdat elk bedrijf verschillend is, wil je in deze fit-to-standard aanpak toch zaken kunnen aanpassen om jouw unieke identiteit of marktbeleving te kunnen uitstralen in alles wat je doet.”

“Waar we dat vroeger in de applicatie ontwikkelden en technical debt creëerden, breng je dat in het moderne architectuurdenken onder bij een platform-as-a-service: daarin heb je allerlei no code of low code-achtige toepassingen die je naadloos kunt integreren met die standaard-cloudtoepassingen. Daardoor kun je op die platformlaag snel innoveren en toepassingen creëren, die je ook weer gemakkelijk kunt aanpassen of weghalen, zonder dat je raakt aan de basisapplicaties. Of daar technical debt creëert.”

Conclusie

“Begrijpen waar je als organisatie echt uniek bent, waar je dus de technologie wilt aanpassen aan de organisatie en waar je juist de marktstandaarden wil, of beter gezegd, zou moeten volgen, is de echte dialoog die bedrijven intern zouden moeten voeren. Dit is niet altijd even makkelijk, zeker niet als organisaties over meerdere landsgrenzen heen opereren en veel lokale vrijheden hebben ervaren in het verleden”, zegt Ragnar van der Valk. “Wij kunnen helpen zo’n dialoog aan te jagen.”

Benieuwd naar wat PwC voor jouw organisatie kan betekenen? Kijk hier.

Gerelateerde artikelen

Waarde creëren met data en technologie: zoeken naar de ontbrekende schakels

Waarde creëren met data en technologie: zoeken naar de ontbrekende schakels

Hoe je waarde creëert met technologie en data is sterk afhankelijk van de context waarin je als leider en organisatie opereert. Voor de een gaat het om een onderscheidende klantervaring, terwijl de ander werkt aan een efficiëntere operatie of enabling van nieuwe businessmodellen. Diverse ‘missing links‘ hinderen een maximale omarming van de mogelijkheden.

Generatieve AI zorgt voor samensmelting fysieke en digitale wereld

Generatieve AI zorgt voor samensmelting fysieke en digitale wereld

Het groeiende gebruik van generatieve AI en andere technologieën legt de basis voor een nieuwe realiteit, waarin de fysieke en digitale werelden naadloos in elkaar overgaan. Dit is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek in opdracht van Accenture, dat wijst op vier trends die deze geïntegreerde wereld mogelijk maken en de toekomst van zakendoen veranderen.

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

Ontwikkelingen rond technologie, data en digital gaan razendsnel. In combinatie vormen ze de belangrijkste bron van nieuwe waarde. Tegelijk zijn ze een risicofactor, want wie kansen mist raakt achterop ten opzichte van de concurrentie. “Gezien het belang zou een voortdurende weging van alle nieuwe mogelijkheden en risico’s van technologie het belangrijkste thema in de bestuurskamer moeten zijn”, zegt Hylke Sprangers. De Erasmus-docent zet de voornaamste tech-vectors op een rij.

‘Handvatten voor exponentiële innovatie’

‘Handvatten voor exponentiële innovatie’

Incrementele verandering is niet genoeg om bij te blijven in een veranderende wereld waarin technologie zich exponentieel ontwikkelt. Bedrijven moeten werken aan de capaciteit om te kunnen inspelen op steeds weer nieuwe technologie- en businesskansen. Tijdens het...