Naar slimme workflows in de nutssector

Servicenow

24 februari 2021

Nutsbedrijven leveren essentiële diensten in een snel veranderend operationeel landschap en dito marktomstandigheden: groeiende cyberrisico’s, nieuwe investeringen rechtvaardigen om aan regelgeving te voldoen, de weerbaarheid voor natuurrampen verhogen en, op wat langere termijn, klimaatverandering. Het verbeteren van de klantervaring is ook een topprioriteit.

Al het bovenstaande doen en tegelijkertijd de kosten laag houden heeft veel weg van koorddansen. Alleen strategische planning, risicobeheersing en voortdurende digitale transformatie kunnen de sector helpen het evenwicht te bewaren en groei te realiseren. Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren.

Uitdagingen

Nutsbedrijven hebben te maken met neerwaartse druk op de tarieven, terwijl leveranciers van brandstoffen te maken hebben met hogere exploratiekosten. Klanten eisen een consistente, betrouwbare service tegen concurrerende tarieven. Om winstgevend te blijven, moeten energie- en nutsbedrijven hun operationele efficiëntie verbeteren: de bedrijfskosten verlagen én hun prestaties verbeteren om hun bottom line te bewaken.

Daarnaast neemt de regeldruk eerder toe dan af, soms nog gecompliceerd door overlappende regelgeving. Bescherming van kritieke assets en processen tegen cyberdreigingen is een groeiende zorg, vooral als het gaat om kwetsbaarheden in het ecosysteem.

Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren

Disruptie door nieuwe technologieën is een andere factor. De verwachting dat bedrijven moderniseren, transformeren en innoveren leidt tot een snellere acceptatie van automatisering en digitale mogelijkheden. En ofschoon nieuwe energiebronnen, zoals gedistribueerde energie en hernieuwbare energie mooie kansen bieden, zijn er efficiëntere manieren nodig om de datastroom tussen producenten, distributeurs en gebruikers te verbeteren.

Er zijn dus aanzienlijke uitdagingen voor energie- en nutsbedrijven, waarvan silo’s met legacy-systemen en bijbehorende processen, hoge eisen aan risk- en compliance, verouderde klantenservice-systemen en het aantrekken van de juiste medewerkers en het managen van kennis de belangrijkste zijn. Het begin van de oplossing is het afbreken van silo’s en verbeteren van de datastroom tussen medewerkers en systemen.

Want digitale transformatie biedt enorme kansen. Lees er meer over in onze e-book Energy and utilities, the smarter way to workflow.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

    [/su_column][/su_row]

    Gerelateerde artikelen

    Verzamel en rapporteer data eenvoudiger met DCIM

    Verzamel en rapporteer data eenvoudiger met DCIM

    Bij de meeste bedrijven die eigen IT-infrastructuur in gebruik hebben, staat apparatuur van Schneider Electric, dat ook software levert om infrastructuur en datacenters te beheren. Loek Wilden, Data Center Lifecycle Consultant, legt uit hoe DCIM het leven van de CIO gemakkelijker kunnen maken en tot flinke besparingen kunnen leiden.

    Hoe hoofdpijn over cloudconnectiviteit te verhelpen met SDCI

    Hoe hoofdpijn over cloudconnectiviteit te verhelpen met SDCI

    SDCI staat centraal bij het leveren van beveiliging, zichtbaarheid en netwerkconnectiviteit nodig voor een multicloudstrategie, waarbij privéconnectiviteit wordt geboden met een verscheidenheid aan cloud-, netwerk- en internetserviceproviders en monitoring van deze omgevingen vanaf één plek mogelijk is.

    Omarm modernisering: van tech debt naar groei

    Omarm modernisering: van tech debt naar groei

    De sleutel tot het moderniseren van bedrijfsprocessen ligt in het verkennen van de intrigerende wereld van technische achterstanden ofwel tech debt. Dit rapport van DXC legt uit wat het is, hoe C-level beslissers erover denken en hoe organisaties hiermee succesvol omgaan.

    Betrouwbare en veilige services op schaal met SRE

    Betrouwbare en veilige services op schaal met SRE

    Site Reliability Engineering (SRE) is al bijna twintig jaar een veelgebruikte methode om de betrouwbaarheid, efficiëntie en veiligheid van hooggeschaalde platforms te verbeteren. Toch is deze methodologie niet zo bekend als DevOps, dat er wel aan verwant is. Vladyslav Ukis, hoofd R&D bij Siemens Healthineers, heeft een boek over dit onderwerp geschreven. We vroegen hem naar SRE, digitale transformatie, DevOps, cyberbeveiliging en hoe je de voordelen van SRE effectief kunt communiceren naar het hoger management.