Naar slimme workflows in de nutssector

Servicenow

24 februari 2021

Nutsbedrijven leveren essentiële diensten in een snel veranderend operationeel landschap en dito marktomstandigheden: groeiende cyberrisico’s, nieuwe investeringen rechtvaardigen om aan regelgeving te voldoen, de weerbaarheid voor natuurrampen verhogen en, op wat langere termijn, klimaatverandering. Het verbeteren van de klantervaring is ook een topprioriteit.

Al het bovenstaande doen en tegelijkertijd de kosten laag houden heeft veel weg van koorddansen. Alleen strategische planning, risicobeheersing en voortdurende digitale transformatie kunnen de sector helpen het evenwicht te bewaren en groei te realiseren. Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren.

Uitdagingen

Nutsbedrijven hebben te maken met neerwaartse druk op de tarieven, terwijl leveranciers van brandstoffen te maken hebben met hogere exploratiekosten. Klanten eisen een consistente, betrouwbare service tegen concurrerende tarieven. Om winstgevend te blijven, moeten energie- en nutsbedrijven hun operationele efficiëntie verbeteren: de bedrijfskosten verlagen én hun prestaties verbeteren om hun bottom line te bewaken.

Daarnaast neemt de regeldruk eerder toe dan af, soms nog gecompliceerd door overlappende regelgeving. Bescherming van kritieke assets en processen tegen cyberdreigingen is een groeiende zorg, vooral als het gaat om kwetsbaarheden in het ecosysteem.

Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren

Disruptie door nieuwe technologieën is een andere factor. De verwachting dat bedrijven moderniseren, transformeren en innoveren leidt tot een snellere acceptatie van automatisering en digitale mogelijkheden. En ofschoon nieuwe energiebronnen, zoals gedistribueerde energie en hernieuwbare energie mooie kansen bieden, zijn er efficiëntere manieren nodig om de datastroom tussen producenten, distributeurs en gebruikers te verbeteren.

Er zijn dus aanzienlijke uitdagingen voor energie- en nutsbedrijven, waarvan silo’s met legacy-systemen en bijbehorende processen, hoge eisen aan risk- en compliance, verouderde klantenservice-systemen en het aantrekken van de juiste medewerkers en het managen van kennis de belangrijkste zijn. Het begin van de oplossing is het afbreken van silo’s en verbeteren van de datastroom tussen medewerkers en systemen.

Want digitale transformatie biedt enorme kansen. Lees er meer over in onze e-book Energy and utilities, the smarter way to workflow.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

    [/su_column][/su_row]

    Gerelateerde artikelen

    Kansen benutten met clouddiensten

    Kansen benutten met clouddiensten

    Tegenwoordig is de inzet van de publieke cloud voor de overheid steeds couranter. Dit vraagt wel om een goede cloudstrategie, waarbij een meerwaarde voor de organisatie, dataveiligheid en privacy cruciaal zijn. Ook het efficiënter gebruikmaken van het applicatielandschap vereist een doordacht plan van aanpak.

    Hoe data governance de digitale druk op CIO’s verlicht

    Hoe data governance de digitale druk op CIO’s verlicht

    Het verzamelen, analyseren en interpreteren van data is cruciaal voor bedrijven. Hierdoor ontstaat namelijk inzicht in bijvoorbeeld klanten, markten en processen. En met dit inzicht kun je datagedreven besluiten nemen, waarde voor de business realiseren en kosten reduceren.

    Vijf kritische succesfactoren voor een effectieve datastrategie

    Vijf kritische succesfactoren voor een effectieve datastrategie

    Als bestuurder neem je niet langer beslissingen op basis van alleen gevoel. Data, dashboards en voorspellende algoritmen zijn belangrijke componenten voor betere besluiten. Daarmee ben je in staat je besluitvormingsprocessen te optimaliseren, omzetten te verhogen en innovatie te stimuleren.