Naar slimme workflows in de nutssector

Servicenow

24 februari 2021

Nutsbedrijven leveren essentiële diensten in een snel veranderend operationeel landschap en dito marktomstandigheden: groeiende cyberrisico’s, nieuwe investeringen rechtvaardigen om aan regelgeving te voldoen, de weerbaarheid voor natuurrampen verhogen en, op wat langere termijn, klimaatverandering. Het verbeteren van de klantervaring is ook een topprioriteit.

Al het bovenstaande doen en tegelijkertijd de kosten laag houden heeft veel weg van koorddansen. Alleen strategische planning, risicobeheersing en voortdurende digitale transformatie kunnen de sector helpen het evenwicht te bewaren en groei te realiseren. Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren.

Uitdagingen

Nutsbedrijven hebben te maken met neerwaartse druk op de tarieven, terwijl leveranciers van brandstoffen te maken hebben met hogere exploratiekosten. Klanten eisen een consistente, betrouwbare service tegen concurrerende tarieven. Om winstgevend te blijven, moeten energie- en nutsbedrijven hun operationele efficiëntie verbeteren: de bedrijfskosten verlagen én hun prestaties verbeteren om hun bottom line te bewaken.

Daarnaast neemt de regeldruk eerder toe dan af, soms nog gecompliceerd door overlappende regelgeving. Bescherming van kritieke assets en processen tegen cyberdreigingen is een groeiende zorg, vooral als het gaat om kwetsbaarheden in het ecosysteem.

Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren

Disruptie door nieuwe technologieën is een andere factor. De verwachting dat bedrijven moderniseren, transformeren en innoveren leidt tot een snellere acceptatie van automatisering en digitale mogelijkheden. En ofschoon nieuwe energiebronnen, zoals gedistribueerde energie en hernieuwbare energie mooie kansen bieden, zijn er efficiëntere manieren nodig om de datastroom tussen producenten, distributeurs en gebruikers te verbeteren.

Er zijn dus aanzienlijke uitdagingen voor energie- en nutsbedrijven, waarvan silo’s met legacy-systemen en bijbehorende processen, hoge eisen aan risk- en compliance, verouderde klantenservice-systemen en het aantrekken van de juiste medewerkers en het managen van kennis de belangrijkste zijn. Het begin van de oplossing is het afbreken van silo’s en verbeteren van de datastroom tussen medewerkers en systemen.

Want digitale transformatie biedt enorme kansen. Lees er meer over in onze e-book Energy and utilities, the smarter way to workflow.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

[/su_column][/su_row]

Gerelateerde artikelen

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

De vier grootste cloud-uitdagingen en hoe zichtbaarheid kan helpen

Toen er nog geen sprake was van een pandemie, werd er al steeds meer gewerkt met de cloud. Sindsdien is de hoeveelheid activiteit in de cloud zeer sterk toegenomen, mede doordat veel organisaties permanent zijn overgestapt op hybride werken. Uit een recent onderzoek...

CIO TV #88: Digitalisering van de kern

CIO TV #88: Digitalisering van de kern

Johann Schreurs (DUO), Hans P. Jak (Jaguarundi), Wouter van Walbeek (Deloitte) en Andries van Dijk (Deloitte) praten met Hotze Zijlstra over digitalisering van de kern. Draait dat om een transformatie van de bestaande activiteiten en organisatie? Of moet je juist de technologie als uitgangspunt nemen?

Voorspellende data: waardevolle inzichten voor bedrijfsstrategie

Voorspellende data: waardevolle inzichten voor bedrijfsstrategie

Elk bedrijf analyseert en kijkt terug. De jaarrekening vertelt wat wel en wat niet goed is gegaan en hoe resultaten tot stand zijn gekomen. ‘Maar vooruitkijken en relaties leggen tussen verschillende datastromen laten veel bedrijven nog liggen’, zegt Miguel Brahim, expert in data analytics bij PwC. ‘Vaak gebruiken zij Excel als basis voor budgetten en kasstroomvoorspellingen. De inzet van algoritmes, data-analyse en visualisaties is vaak nog niet breed geïmplementeerd. Terwijl die instrumenten juist waardevolle inzichten opleveren voor de bedrijfsstrategie.’

Op weg naar een integrale IAM-aanpak

Op weg naar een integrale IAM-aanpak

Identity and Access Management (IAM) vereist een integrale aanpak. Uit onderzoek uitgevoerd door Pb7 Research in opdracht van KPMG blijkt dat meer dan de helft van de organisaties vindt dat een integrale IAM-strategie de digitalisering van de organisatie naar een hoger plan heeft gebracht.