Naar slimme workflows in de nutssector

Servicenow

24 februari 2021

Nutsbedrijven leveren essentiële diensten in een snel veranderend operationeel landschap en dito marktomstandigheden: groeiende cyberrisico’s, nieuwe investeringen rechtvaardigen om aan regelgeving te voldoen, de weerbaarheid voor natuurrampen verhogen en, op wat langere termijn, klimaatverandering. Het verbeteren van de klantervaring is ook een topprioriteit.

Al het bovenstaande doen en tegelijkertijd de kosten laag houden heeft veel weg van koorddansen. Alleen strategische planning, risicobeheersing en voortdurende digitale transformatie kunnen de sector helpen het evenwicht te bewaren en groei te realiseren. Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren.

Uitdagingen

Nutsbedrijven hebben te maken met neerwaartse druk op de tarieven, terwijl leveranciers van brandstoffen te maken hebben met hogere exploratiekosten. Klanten eisen een consistente, betrouwbare service tegen concurrerende tarieven. Om winstgevend te blijven, moeten energie- en nutsbedrijven hun operationele efficiëntie verbeteren: de bedrijfskosten verlagen én hun prestaties verbeteren om hun bottom line te bewaken.

Daarnaast neemt de regeldruk eerder toe dan af, soms nog gecompliceerd door overlappende regelgeving. Bescherming van kritieke assets en processen tegen cyberdreigingen is een groeiende zorg, vooral als het gaat om kwetsbaarheden in het ecosysteem.

Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren

Disruptie door nieuwe technologieën is een andere factor. De verwachting dat bedrijven moderniseren, transformeren en innoveren leidt tot een snellere acceptatie van automatisering en digitale mogelijkheden. En ofschoon nieuwe energiebronnen, zoals gedistribueerde energie en hernieuwbare energie mooie kansen bieden, zijn er efficiëntere manieren nodig om de datastroom tussen producenten, distributeurs en gebruikers te verbeteren.

Er zijn dus aanzienlijke uitdagingen voor energie- en nutsbedrijven, waarvan silo’s met legacy-systemen en bijbehorende processen, hoge eisen aan risk- en compliance, verouderde klantenservice-systemen en het aantrekken van de juiste medewerkers en het managen van kennis de belangrijkste zijn. Het begin van de oplossing is het afbreken van silo’s en verbeteren van de datastroom tussen medewerkers en systemen.

Want digitale transformatie biedt enorme kansen. Lees er meer over in onze e-book Energy and utilities, the smarter way to workflow.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

    [/su_column][/su_row]

    Gerelateerde artikelen

    Hoe pak je als datacenter de EED slim op?

    Hoe pak je als datacenter de EED slim op?

    De nieuwe Europese richtlijn Energie-efficiëntie (EED) bepaalt dat datacenters vanaf september 2024 hun energie-efficiëntie moeten meten én rapporteren. Om aan deze verplichting te voldoen, zijn consistente en betrouwbare data onmisbaar. De Data Centre Infrastructure Management (DCIM) software van Schneider Electric kan hierbij helpen.

    Nederlandse overheid scoort goed met online dienstverlening

    Nederlandse overheid scoort goed met online dienstverlening

    Online overheidsdiensten blinken uit in gebruiksvriendelijkheid en transparantie. Ook hebben overheden flinke stappen gezet qua technologische innovatie en diensten voor internationale gebruikers, aldus een studie in opdracht van de EC.

    Wat is digitale volwassenheid? En waarom doet het ertoe?

    Wat is digitale volwassenheid? En waarom doet het ertoe?

    Steeds meer bedrijven creëren een rol voor een chief digital officer. Deze CDO’s zijn vaak verantwoordelijk voor het stimuleren van groei door hun organisatie te evolueren naar het digitale tijdperk – maar hoe? Het begint met inzicht in waar de organisatie nu staat en waar ze in de toekomst moet staan.