Wat is digitale volwassenheid? En waarom doet het ertoe?

Het woord ‘digitaal’, afkomstig van het Latijnse ‘digitus’, heeft in de loop der jaren zeker wat schommelingen in betekenis en populariteit gekend. Vanaf het eerste gebruik in audio-media lijkt het woord geëvolueerd en een verandering in definitie te hebben ondergaan: het is alomtegenwoordig in het bedrijfsleven en de industrie.

Steeds meer bedrijven creëren een rol voor een chief digital officer, als gevolg van een wereldwijde verschuiving naar een digitale toekomst. Deze CDO’s zijn vaak verantwoordelijk voor het stimuleren van groei door hun organisatie te evolueren naar het digitale tijdperk – maar hoe? Het begint met inzicht in waar de organisatie nu staat en waar ze in de toekomst moet staan.

Door de behoeften en kansen binnen onze markt en de digitale mogelijkheden die ons ter beschikking staan te onderzoeken, kunnen we beginnen met het ontwikkelen van inzicht in hoe ‘volwassen’ onze organisatie is. Dit geeft ons de inzichten die we nodig hebben om technische strategieën aan te sturen en het economische succes van onze bedrijven te ondersteunen.

Er zijn veel manieren waarop we de digitale volwassenheid van onze organisatie kunnen beoordelen – sommige zeer gedetailleerd en ingewikkeld. Maar er is een eenvoudige manier om een snelle controle uit te voeren, en het is dit eenvoudige mapping-systeem dat we hier gaan verkennen.

De digital maturity map

Maturity maps worden vaak met weinig enthousiasme ontvangen. Als ze niet correct worden uitgevoerd, kunnen ze worden gemanipuleerd om aan onze behoeften te voldoen – ze kunnen worden gebruikt als een impuls voor verandering in een bepaalde richting of als een ‘vanity metric’ om gewicht toe te voegen aan een valse claim van overwinning. Als ze echter op een eerlijke manier worden ingezet – om het situationeel bewustzijn te verbeteren, de richting van de reis te bepalen en vooruitgang te meten – kunnen ze een heel waardevol hulpmiddel zijn.

Deze map wordt voorgesteld als een tweedimensionale matrix. We moeten de behoeften, kansen en mogelijkheden van onze organisatie op een eerlijke manier in deze matrix plaatsen. We gebruiken dit om clusters te vinden in de hoeken van de map – hoewel veel organisaties zich ergens in het midden zullen bevinden. De clusters worden op de volgende manier ingedeeld:

  • Digital Natives – Techgiganten of scale-ups geboren in de digitale wereld. Met een breed scala aan volwassen digitale capaciteiten sturen ze de markt op nieuwe behoeften en profiteren ze van opkomende kansen.
  • Disruptors – Voornamelijk start-ups (en soms intrapreneurs uit het bedrijfsleven). Zij identificeren nieuwe digitale mogelijkheden en de vraag explodeert zodra een capaciteit is aangetoond (zoals Uber).
  • Traditionalists – Degenen met pre-digitale bolwerken. Vaak zeer gevestigde en succesvolle bedrijven, die geen dringende noodzaak zien om hun digitale capaciteiten uit te breiden.
  • Dead or dying – Bedrijven die er niet in slagen de digitale capaciteiten op te bouwen die nodig zijn om aan opkomende behoeften te voldoen (Blockbuster, bijvoorbeeld)

 

Digital maturity matrix

Hoewel je organisatie misschien niet in een van deze stereotypen past, kun je misschien toch de bedreigingen zien die ze vormen – niet alleen de bedreiging van deze organisaties, maar ook om er zelf een te worden!

Het is ook de moeite waard om je te realiseren dat, hoewel we het hebben gehad over het in kaart brengen van hele organisaties, je deze mapping net zo goed kunt toepassen op individuele afdelingen, producten of proposities.

De dimensie behoefte/kans

Gebruik de horizontale as om aan te geven hoe groot de behoefte aan of de kans op digitale capaciteiten voor je organisatie is. Dit wordt beïnvloed door je markt, maar is niet alleen een vergelijking met de concurrentie. Het wordt ook gedreven door de verwachtingen van bestaande klanten, prospects en andere industrieën.

Er zijn bepaalde situaties die de behoefte aan digitale mogelijkheden waarschijnlijk vergroten, zoals:

  • Het hebben van een groot aantal klanten met laagwaardige transacties – deze bedrijven hebben vaak een directere behoefte dan bedrijven die afhankelijk zijn van een klein aantal hoogwaardige klanten, wat het belang benadrukt van het op schaal kunnen voldoen aan de behoeften van de markt.
  • Afhankelijkheid van grote interne operationele teams – gebieden waar het personeel repetitieve of handmatige taken uitvoert, bieden grote mogelijkheden om kosten te verlagen, klanten meer waarde te bieden en snel op te schalen wanneer de kans zich voordoet.
  • Verstoring van de sector door concurrenten – bedrijven met capaciteiten boven de bredere markt bieden een betere toekomst voor klanten, wat kan leiden tot nieuwe behoeften en kansen.
  • Evoluerende consumentenervaringen – verwachtingen uit de ene bedrijfstak breiden zich uit naar andere bedrijfstakken.

Een voorbeeld van hoe snel deze behoeften kunnen veranderen is te zien bij een klant van Equal Experts, de John Lewis Partnership – een retailer met een omzet van 13 miljard euro per jaar. Tijdens de pandemie gaf de sluiting van fysieke winkels JLP de onmiddellijke noodzaak om face-to-face interacties met klanten te verschuiven naar online kanalen. Gelukkig had JLP al veel geïnvesteerd in digitaal, waardoor het adequaat kon reageren en de uitdaging kon overleven.

Organisaties die de behoeften van hun markt niet voorblijven of niet in staat zijn om effectief te reageren op verandering, zullen meestal langzaam (of misschien wel snel!) achteruitgaan.

De capaciteitsdimensie

Gebruik de verticale as om de huidige digitale capaciteiten van je organisatie aan te geven. Hoe hoger de organisatie op deze schaal staat, hoe beter je kunt inspelen op opkomende technologische trends.

Organisaties kunnen afglijden op de schaal van capaciteiten als ze zich niet voortdurend ontwikkelen – en organisaties die de nieuwe technologieën en capaciteiten niet bijhouden, lopen veel meer kans om na verloop van tijd in verval te raken.

Organisaties die in staat zijn de digitale mogelijkheden te bieden waar hun markt om vraagt, hebben een aantal kenmerken gemeen. Als je ervoor zorgt dat je bedrijf deze kenmerken ook vertoont, zul je beter in staat zijn om effectief in te spelen op de eisen van de markt.

  • Inzicht in de behoeften van eindgebruikers – echt inzicht in de behoeften van eindgebruikers is het ultieme hulpmiddel om gevoelig te zijn voor veranderende digitale behoeften en kansen in de markt.
  • Interne productontwikkelingscapaciteiten – teams die autonoom kunnen reageren op veranderende behoeften, nieuwe functies kunnen leveren en nieuwe ideeën kunnen testen, zijn essentieel voor een succesvolle digitale organisatie.
  • Sterke partnerschappen – richt interne capaciteiten op differentiators en bouw stabiele relaties op met leveranciers voor aanvullende basisbehoeften.
  • Flexibiliteit in budgetten en financiering – als je er niet in slaagt om je financiering op het juiste moment op de juiste plaats in te zetten, kan dit voorkomen dat een organisatie zich aanpast aan wat de markt nodig heeft. Succesvolle bedrijven bieden consistentie, staan stapsgewijze inzet toe en ondersteunen experimenten.

Beweging creëren op de kaart

Het doel van elke technologieleider is om beweging te creëren op de mobility map om tegemoet te komen aan de natuurlijke beweging van hun markt. Om dit te doen, moeten leiders holistisch denken, iteratief werken en continu bouwen.

Denk holistisch

Succesvolle digitale mogelijkheden vereisen een ingewikkeld web van technologieën, processen en klantcontactpunten. Waar smalle perspectieven schadelijk kunnen zijn, geeft holistisch denken ons een dieper inzicht en stelt het ons in staat om de langetermijnimplicaties van digitale initiatieven te overwegen.

Werk iteratief

Een iteratieve mindset helpt organisaties om zich aan te passen aan snel veranderende landschappen en markttrends. De cyclus van leren, experimenteren en verbeteren houdt strategieën relevant en effectief. Het helpt bij het identificeren en aanpakken van potentiële zwakke punten en zorgt ervoor dat verbeteringen zijn afgestemd op de verwachtingen van de klant.

Bouw voortdurend

Digitale volwassenheid is een reis, geen bestemming. Bedrijven kunnen er de concurrentie mee voor blijven, snel reageren op veranderende markten en effectief gebruikmaken van opkomende technologie. Door een mentaliteit van voortdurende verbetering kunnen organisaties hun capaciteiten optimaliseren, voldoen aan de behoeften van de markt en succes op lange termijn stimuleren.

Gerelateerde artikelen

Verzamel en rapporteer data eenvoudiger met DCIM

Verzamel en rapporteer data eenvoudiger met DCIM

Bij de meeste bedrijven die eigen IT-infrastructuur in gebruik hebben, staat apparatuur van Schneider Electric, dat ook software levert om infrastructuur en datacenters te beheren. Loek Wilden, Data Center Lifecycle Consultant, legt uit hoe DCIM het leven van de CIO gemakkelijker kunnen maken en tot flinke besparingen kunnen leiden.

Hoe hoofdpijn over cloudconnectiviteit te verhelpen met SDCI

Hoe hoofdpijn over cloudconnectiviteit te verhelpen met SDCI

SDCI staat centraal bij het leveren van beveiliging, zichtbaarheid en netwerkconnectiviteit nodig voor een multicloudstrategie, waarbij privéconnectiviteit wordt geboden met een verscheidenheid aan cloud-, netwerk- en internetserviceproviders en monitoring van deze omgevingen vanaf één plek mogelijk is.

Ruim helft organisaties heeft applicatiestrategie

Ruim helft organisaties heeft applicatiestrategie

Iets meer dan de helft van de Nederlandse organisaties heeft een applicatiestrategie. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim vijfhonderd IT-beslissers en -beïnvloeders over ontwikkelen in low-code. Het overzichtelijk en beheersbaar houden van het applicatielandschap levert voor de meerderheid (56%) van de organisaties dan ook geen problemen op. Voor negen procent van de organisaties is dit wél een opgave.

Inzet publieke cloud en SaaS-oplossingen vlakt af

Inzet publieke cloud en SaaS-oplossingen vlakt af

Meer dan een vijfde van IT-applicaties wordt in zes verschillende omgevingen gehost. Dit leidt tot beveiligings- en operationele uitdagingen en een toenemende vraag naar multi-cloud netwerkoplossingen. Daarop duidt onderzoek door F5.