Network as a Service: waar technologie, mensen en partners samenkomen

De belangstelling voor Network-as-a-Service (NaaS) groeit snel. Uit onderzoek blijkt dat het bij maar liefst 87 procent van de Nederlandse organisaties onderwerp van gesprek is in de bestuurskamer. Daarmee lijkt de behoefte aan een stabiel, veilig en flexibel netwerk groter dan ooit. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien medewerkers verwachten dat het netwerk altijd en overal toegankelijk is.

Het werken op afstand heeft deze connectiviteitseisen alleen maar vergroot. Terwijl het leveren en onderhouden van het netwerk nog vaak gezien wordt als iets dat gedaan moet worden, kan het goed op orde hebben van het netwerk ook positieve gevolgen hebben voor de productiviteit, efficiëntie en continuïteit en zelfs nieuwe kansen bieden die beter afgestemd zijn op de bedrijfsdoelen. En NaaS zal hier zeker een grote rol in spelen.

Waarom NaaS

Er is sprake van NaaS als een organisatie meer dan 50 procent van zijn uitgerolde netwerk, bedrijfsactiviteit en levenscyclusmanagement door een externe leverancier op abonnementsbasis laat toeleveren. Dit is anders dan Managed Services, waarbij het enkel gaat om het beheren van netwerk. NaaS omvat ook de aankoop, implementatie en onderhoud van hardware.

De interesse in NaaS bij Nederlandse organisaties komt niet helemaal uit de lucht vallen. Enerzijds zijn de eisen aan het netwerk en connectiviteit tijdens de pandemie enkel hoger geworden. Aan de andere kant hebben bedrijven te maken met een enorm personeelstekort: IT-teams hebben te weinig tijd en mensen om uitgebreid aandacht te besteden aan het netwerk.

NaaS brengt de twee belangrijkste aspecten van een stabiel, snel en veilig netwerk – technologie en mensen – samen met een partner die kan zorgen voor het juiste beheer. Zo biedt het organisaties de flexibiliteit om deze uitdagingen aan te pakken zonder dat zij concessies te hoeven doen die de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden.

Meer flexibiliteit

Tot tien jaar geleden werd flexibiliteit gezien als een ‘nice to have’ om bijvoorbeeld concurrentievoordeel te behalen of efficiënter samen te werken. Tegenwoordig is het een absolute must om de uitdagingen van tegenwoordig aan te pakken en voorbereid te zijn op onverwachte omstandigheden. Een moderne organisatie is echter maar zo flexibel als zijn netwerkinfrastructuur.

Naarmate het aantal apparaten vergroot, endpoints diversifiëren en de connectiviteitseisen vergroten, worden IT-teams vaak overdonderd door snelle veranderingen. Zij moeten ervoor zorgen dat hun bedrijfsnetwerken betrouwbaarheid, beveiliging en compliance bieden, terwijl deze voortdurend veranderen. Daarnaast staan IT-teams ook onder toenemende druk van de bedrijfsleiding om te werken aan innovatie en bij te dragen aan de bedrijfsresultaten. Door het inzetten van NaaS krijgen klanten met vaak beperkte budgetten meer opties voor het gebruik van hun IT en interne middelen. Zij vergroten dus hun flexibiliteit en dat biedt kansen.

Nieuwe kansen

Naast voordelen voor organisaties, biedt NaaS ook meer opties voor partners om de behoeften van hun klanten te vervullen. Ook de Managed Service Providers (MSP’s) in Nederland hebben deze trend geobserveerd en inmiddels kan bijna iedere MSP wel een NaaS-dienst leveren. De aanhoudende interesse vanuit het bedrijfsleven zorgt daarnaast voor een steeds betere kwaliteit van service.

Om zich te differentiëren van andere MSP’s is het nu aan de partner om creatief te worden met zijn NaaS-aanbod, iets waar de eindklant uiteindelijk van kan profiteren door een aanbod te kiezen dat volledig op zijn (bedrijfs)behoeften is afgestemd. Een ontwikkeling die al veel voorkomt is het afnemen van een NaaS-dienst op pay-per-use-basis. Hierbij betaalt een organisatie enkel voor wat zij gebruikt. Dit kan op bedrijfsniveau, maar ook op kleinschaliger niveau, zoals per kamer of ruimte van een horecagelegenheid.

Daarnaast kunnen partners nieuwe diensten ontwikkelen en toevoegen aan hun portfolio. Denk hierbij aan on-site ondersteuning, datacollectie en -verwerking over hoe bepaalde aspecten van het netwerk nog efficiënter kunnen worden georganiseerd of hoe nieuwe initiatieven kunnen worden ontwikkeld, of inzichten verkrijgen in bijvoorbeeld de beveiliging van het netwerk.

Al deze ontwikkelingen dragen bij aan de flexibiliteit die organisaties kunnen verkrijgen door een NaaS-dienst af te nemen. De organisatie zal beter opgewassen zijn tegen plotselinge veranderingen, zoals een toename van het aantal apparaten op het netwerk als een groot gedeelte van de medewerkers op dezelfde dag vanuit huis werkt, of het kan snel reageren op connectiviteitsproblemen. En door de beheerlast van het netwerk over te dragen aan een partner creëert u ruimte bij IT-teams. Deze ruimte kunnen zij gebruiken om zich te richten op andere belangrijke taken, zoals het ontwikkelen van innovaties of anderszins bijdragen aan de bedrijfsresultaten.

Verbonden zijn is een must

NaaS biedt nu al enorme kansen voor zowel de partner als de eindklant door de perfecte storm van technologie, mensen en partners. En door aanhoudende ontwikkelingen staat ‘next-gen NaaS’ al bijna voor de deur. Het is inmiddels een noodzaak dat partners, maar zeker ook leveranciers van hardware en software, in kunnen spelen op deze vraag. Voor klanten blijft het concept een interessant initiatief om te ontdekken of breed uit te rollen in de organisatie.

Het netwerk is tenslotte de basis waarop moderne organisaties draaien, of medewerkers zich nu binnen de perimeters van het kantoor bevinden of op afstand werken. Verbonden zijn is en blijft een must.

Gerelateerde artikelen

Jeroen van Glabbeek (CM.com): ‘Ons bedrijf ís technologie’

Jeroen van Glabbeek (CM.com): ‘Ons bedrijf ís technologie’

CM.com vindt steeds weer nieuwe praktijktoepassingen voor de technologie die het ontwikkelt. De grote opgave is om de oplossingen zó in te zetten dat deze ook echt een bijdrage leveren aan de maatschappij, aldus CEO Jeroen van Glabbeek, met zijn bedrijf genomineerd voor de Tech Hero Award.

Hoe implementeer je e-health toepassingen met succes?

Hoe implementeer je e-health toepassingen met succes?

Bij het implementeren van e-health lopen zorgaanbieders en bedrijven vaak tegen problemen aan, onder meer omdat toepassingen niet binnen de bestaande ICT-infrastructuur passen. Een gemiste kans, want digitale hulpmiddelen bieden prachtige mogelijkheden. Maar hoe zorg je ervoor dat IT-barrières worden weggenomen?