Albert van Veen (FastID): ‘Decentrale identiteit is gemakkelijker en veiliger’

FastID heeft een biometrische technologie in huis waarmee identiteitscontroles snel en feilloos worden en waarmee consumenten hun digitale identiteit decentraal kunnen beheren. Maar de technologie uitleggen en aan vertrouwen winnen kost tijd, aldus CIO Albert van Veen, met zijn bedrijf genomineerd voor de Tech Hero Award.

Vaak is angst de motor achter moeizame acceptatie: bedrijven hebben zelf de macht over ‘hun’ data; dat uit handen geven vraagt om loslaten. “Je kunt je klanten ook goed leren kennen zonder hun data te bezitten of op te slaan. Een decentrale identiteit op basis van biometrie is beter voor security én data privacy. Want je beheert je eigen gegevens als consument. Een wereld met toegangssystemen zonder biometrie is zo lek als een mandje. Traditionele systemen met badges, passen en pincodes zijn dan wel breed geaccepteerd, maar qua beveiliging heel zwak.”

FastID is het enige bedrijf ter wereld dat mensen met alleen hun gezicht kan identificeren zonder daarbij hun biometrics te delen of ergens centaal op te slaan, aldus Albert van Veen. “Wij zijn geen trendvolger of early adopter, we breken een hele nieuwe markt open waarbij mensen zonder pas, tickets of codes en hands free toegang krijgen.”

“Wij zijn geen trendvolger of early adopter, we breken een hele nieuwe markt open.”

“Onze oplossing is echt veel beter en sneller dan wat er er nu op de markt is. We hebben technologisch een enorme voorsprong, zelfs op big tech. Die zijn hier eigenlijk heel slecht in, omdat ze de gebruikersdata zelf willen bezitten. In plaats van deze op te slaan in data lakes en crm-systemen brengen wij de data en de verwerking hiervan naar de gebruiker. Het decentrale design maakt de implementatie van onze oplossing bij organisaties ook super eenvoudig. Ik heb mijn hele leven als CIO met centrale databases gewerkt, en dat geeft altijd gedoe, zeker als er biometrie in zit. Het is onveilig, het duurt lang, er zijn hoge kosten, database-leveranciers zijn lastig… Een decentraal ID is daarin tegen heel goedkoop en eenvoudig te implementeren.”

Je moet een visie creëren en die vervolgens gewoon uitvoeren, aldus de CIO. “Er ook niet te lang over praten. Ergens lang over nadenken is duur. We kijken ook niet direct naar het verdienmodel. We gaan het gewoon eerst implementeren, of het nu bij een hotel is, een gym, een airport of een voetbalclub.”

“Ik ben trots op ons team en ook op de mensen die we rondom ons team hebben verzameld – bij onze klanten. Dat zijn echt fans geworden. Zij geloven in de decentrale identiteit. De eerste grote pilot-gebruikers, Berlijn Airport en NEC, zijn zó enthousiast, daar ben ik echt heel trots op.”

Gerelateerde artikelen

Jeroen van Glabbeek (CM.com): ‘Ons bedrijf ís technologie’

Jeroen van Glabbeek (CM.com): ‘Ons bedrijf ís technologie’

CM.com vindt steeds weer nieuwe praktijktoepassingen voor de technologie die het ontwikkelt. De grote opgave is om de oplossingen zó in te zetten dat deze ook echt een bijdrage leveren aan de maatschappij, aldus CEO Jeroen van Glabbeek, met zijn bedrijf genomineerd voor de Tech Hero Award.

Hoe implementeer je e-health toepassingen met succes?

Hoe implementeer je e-health toepassingen met succes?

Bij het implementeren van e-health lopen zorgaanbieders en bedrijven vaak tegen problemen aan, onder meer omdat toepassingen niet binnen de bestaande ICT-infrastructuur passen. Een gemiste kans, want digitale hulpmiddelen bieden prachtige mogelijkheden. Maar hoe zorg je ervoor dat IT-barrières worden weggenomen?

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Vandaag de dag is de digitale experience bepalend voor al onze interacties met zowel collega’s als bedrijven. Het streven naar perfecte digitale kanalen heeft bijgedragen aan betere ervaringen voor zowel medewerkers als klanten, maar de toegenomen complexiteit heeft het leven van de IT-afdeling er niet gemakkelijker op gemaakt.