Iedereen weet hoe een lichtschakelaar werkt; ze zien er in de meeste huizen ook vergelijkbaar uit. De mechanismen zijn hetzelfde. Toch grijp je geregeld mis, zelfs in je eigen huis. Welke schakelaar dient waarvoor? We weten hoe ze werken, maar omdat het niet gestandaardiseerd is qua locatie en positie, treden er fouten op. Dit is geen pleidooi voor standaardisatie in huis-elektra, maar wel de aanleiding voor een betoog over waarom automatisering in de cloud zo belangrijk is.

Als we schakelaars afschaffen en allemaal domoticasystemen installeren, verandert de situatie. Het bedienen van lichten, zonneschermen en plafondventilatoren gebeurt dan via een vertrouwde, gestandaardiseerde interface. Dit zien we ook bij de verschillende clouds. Ze gebruiken allemaal dezelfde mechanismen – API’s, consoles en processen – om gemeenschappelijke operationele taken uit te voeren. Dit is een van de voordelen van de cloud. En hierdoor kan de benodigde tijd voor onboarding van nieuwe technologie-professionals drastisch worden verminderd. De beheerlaag voor de infrastructuur is voor elk bedrijf hetzelfde: dezelfde API’s, dezelfde consoles, dezelfde processen.

In een op maat gemaakt datacenter – of het nu een private cloud of een traditioneel datacenter is – is dit niet noodzakelijkerwijs het geval. Er zijn meerdere frameworks in het spel (denk aan OpenShift, OpenStack, etc.) die specifieke kennis en expertise vereisen om te kunnen werken.

Uiteindelijk verkort dit toch de tijd die nodig is om een nieuwe collega in te werken, omdat deze al een actieve kennis van de cloud heeft. Om het cloud operations-team te versterken, zoek je iemand die bekend is met Cloud X. Dit is geen nieuw concept. Wanneer er een app moet worden ontwikkeld die JavaScript-kennis vereist, is een Python-professional niet de eerste die je gaat zoeken.

Dit is gelijk een van de redenen waarom multicloud een uitdaging is: het vergroot de vereiste domeinkennis en brengt het onboarding-proces terug naar de noodzaak om individuen te trainen in hoe ze de infrastructuur moeten bedienen. Net als onze woningen zijn geen twee clouds hetzelfde en, hoewel infrastructuren vergelijkbaar kunnen zijn, zijn de terminologie, objectmodellen, API’s en consoles dat niet.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat domeinspecifieke tools en processen hebben geleid tot cloud-silo’s in de onderneming. De helft van alle respondenten in ons jaarlijkse onderzoek gaf aan dat hun huidige beheer van multicloud werd gedaan door speciale teams per cloud. Dit is niet verwonderlijk. Als we de cloud beschouwen als een product – wat het ook is – zien we dat clouds dezelfde operationele uitdagingen hebben als elk ander product. Modellen, API’s en workflows zijn uniek voor elke variant. Het is logischer te focussen op het ontwikkelen van expertise voor één cloud in plaats van een gemiddeld begrip van alle clouds.

De opkomst van multiclouds heeft geleid tot de adoptie van automatiserings-tools voor de infrastructuur. Het is niet alleen zo dat automatisering provisioning, configuratie en operations eenvoudiger maakt, het is ook het feit dat deze tools cloud-agnostisch zijn. Dit betekent dat de Terraform-templates of Ansible-scripts die voor de ene cloud worden gebruikt, ook voor een andere cloud kunnen worden gebruikt, omdat de tools zelf de verschillen wegwerken die het beheer van multicloud complex maken.

Dit is een voorbeeld van hoe een consistente methodologie en toolset samenkomen om iedereen in staat te stellen sneller te handelen. Dit is een duidelijk voordeel in zakelijke IT. Standaardisatie is een middel om consistentie te bereiken, of het nu gaat om de applicatiebeveiligingslaag of de levering van apps, de infrastructuurlaag (web- en app-server) of de gegevensopslag. Consistentie is een terugkerend thema bij de uitdagingen van multicloud. Met multicloud is automatisering geen nice to have meer, biedt het zelfs geen concurrentievoordeel, maar is het noodzaak.

REAGEREN

Plaats je reactie
Je naam