Van datadelen naar delen van inzichten
Het delen van data en inzichten wordt steeds belangrijker bij het creëren van waarde in end-to-end value journeys. Dit legt de lat hoog voor organisaties, aangezien innovaties zich in een ongekend tempo aandienen, ecosystemen vaak zeer dynamisch zijn en data in omvang blijft groeien.
Daarbij komt nog dat er weliswaar steeds meer regelgeving over data en kunstmatige intelligentie bijkomt, maar dat deze altijd achterblijft bij het tempo van de technologische veranderingen. Organisaties moeten vaak hun eigen grenzen en beleid definiëren.
Recent onderzoek door Erik Beulen (TIAS School for Business and Society) bevestigt de behoefte aan het delen van data en inzichten, maar toont ook dat veel organisaties moeite hebben met implementatie en onderhoud van deze concepten. Vooral het operationaliseren van governance door de hele organisatie is lastig, omdat de investering in tools en platformen die de uitwisseling van gegevens faciliteren niet eenvoudig is en lastig te integreren. Bij gegevensdeling moet natuurlijk ook rekening worden gehouden met beveiligingskwesties.
Organisaties moeten hun bedrijfsmodellen aanpassen om efficiënter te zijn, en tegelijkertijd het delen van gegevens en inzichten in ecosystemen mogelijk maken. De bereikte efficiëntie kan worden gebruikt om te investeren in innovaties. Bedrijven moeten innoveren omwille van de disruptie te ontwrichten en te voorkomen dat zij zelf onderwerp worden van disruptie. Innovatie kan ook leiden tot nieuwe bedrijfsmodellen, die kunnen worden toegepast in bestaande ecosystemen of in andere of nieuwe ecosystemen. Het delen van gegevens en inzichten stimuleert innovatie.
In de paper definieert de auteur specifieke acties om het delen van data en inzichten volwassen te laten worden en zo de waardecreatie in end-to-end value journeys te verhogen. Organisaties moeten zich strategisch oriënteren, hun marktpositie begrijpen en oog hebben voor marktontwikkelingen en veranderende regelgeving. Ook moeten ze aandacht blijven besteden aan de basis, waaronder de kwaliteit en veerkracht van data en het definiëren van voorwaarden voor datadeling. Op basis van hun strategische oriëntatie én focus op de basis moeten organisaties datadeling blijven uitbreiden en datagestuurde besluitvorming implementeren.
Daarvoor is toegewijd talentmanagement nodig. Maar de profielen die nodig zijn om waarde te creëren in end-to-end value journeys zijn totaal verschillend van de profielen in de meeste organisaties. Data en analytics moeten een integraal onderdeel worden van het DNA van elke organisatie. Dit zal het delen van data en inzichten vergemakkelijken.
Ben je geïnteresseerd in de paper over dit onderzoek? Als je hieronder je gegevens achterlaat, kun je hem direct downloaden.