HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

Redactie

31 januari 2022

De termen platformeconomie en ecosysteem zijn gemeengoed in de businesswereld. Het gebruik van platformen is dat zeker ook. Maar een werkelijk ecosysteem, zo weten we uit de natuur, is fragiel. En eigenlijk geldt dat voor diens zakelijke evenknie ook. Succesvolle partnering binnen een ecosysteem moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden.

Onderzoek naar volwassenheid van partnering binnen ecosystemen door Erik Beulen van Tilburg University / TIAS Business School laat zien dat er ruimte is voor verbetering, en dat organisaties dit zelf inzien.

Veel bedrijven opereren nog binnen een traditionele klant-leverancierrelatie, maar bij volwassen partnering binnen een ecosysteem komt meer kijken. Alle samenwerkingen scharnieren rond vertrouwen, maar moeten zijn gestut door contracten. Desondanks moeten partners altijd op hun hoede blijven voor opportunisme bij de bedrijven en individuen met wie zij samenwerken.

Bedrijven moeten werken aan capaciteiten voor partnering en de juiste contractmechanismen inrichten. Maar volgens het onderzoek liggen de werkelijke uitdagingen in het blijven voldoen aan wet- en regelgeving, het bewaken van ethisch handelen en het delen van data.

Data delen vormt de kern van de samenwerking met partners, want het leidt tot waardecreatie. Maar de datakwaliteit kan vaak hoger, en ook het management en de governance en de tooling zijn voor verbetering vatbaar.

Het huidige zakelijke landschap vereist constante aanpassing aan veranderende omstandigheden. Dit betekent dat partners altijd bereid moeten zijn hun samenwerking en overeenkomsten aan te passen, terwijl ze zich blijven committeren aan de lange termijn.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

Whitepaper

Het onderzoek is opgenomen in een nieuwe whitepaper. Als je hier je gegevens achterlaat, ontvang je de paper direct in je mailbox.

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]
[/su_column][/su_row]

Over het onderzoek

Dit vierde HPDO-onderzoeksproject van Tilburg University / TIAS School for Business and Society en ICT Media is uitgevoerd door prof. dr. Erik Beulen, en is mede mogelijk gemaakt door kennispartner Boston Consulting Group en de Digital Acceleration Index (DAI). Informatica, ServiceNow en Tata Consultancy Services zijn mede-initiatiefnemers van het HPDO-programma.

Gerelateerde artikelen

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Het ontbreekt de laatste tijd niet aan wereldwijde, onvoorspelbare en ontwrichtende gebeurtenissen. Deze hebben hun invloed op de zakelijke wereld, en dit heeft weer zijn gevolgen voor zakelijk leiderschap. Welke lessen kunnen we hieruit trekken?

Datalekken in de cloud nemen toe

Datalekken in de cloud nemen toe

Met het toenemende gebruik van meerdere cloudproviders neemt naast de groeiende complexiteit ook de hoeveelheid datalekken toe. Wel 45 procent van de bedrijven wereldwijd had het afgelopen jaar te maken met een datalek in de cloud of een mislukte audit: 5 procent meer dan in 2021.

‘Maak werk van een datagedreven cultuur’

‘Maak werk van een datagedreven cultuur’

Een succesvolle datastrategie draait niet primair om technologie en tools. De juiste cultuur, mindset en organisatorische inbedding zijn de bepalende factoren, zo blijkt tijdens een recent door KPMG geïnitieerde rondetafelbijeenkomst voor eindverantwoordelijke leiders...