2021: HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

Redactie

31 januari 2022

De termen platformeconomie en ecosysteem zijn gemeengoed in de businesswereld. Het gebruik van platformen is dat zeker ook. Maar een werkelijk ecosysteem, zo weten we uit de natuur, is fragiel. En eigenlijk geldt dat voor diens zakelijke evenknie ook. Succesvolle partnering binnen een ecosysteem moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden.

Onderzoek naar volwassenheid van partnering binnen ecosystemen door Erik Beulen van Tilburg University / TIAS Business School laat zien dat er ruimte is voor verbetering, en dat organisaties dit zelf inzien.

Veel bedrijven opereren nog binnen een traditionele klant-leverancierrelatie, maar bij volwassen partnering binnen een ecosysteem komt meer kijken. Alle samenwerkingen scharnieren rond vertrouwen, maar moeten zijn gestut door contracten. Desondanks moeten partners altijd op hun hoede blijven voor opportunisme bij de bedrijven en individuen met wie zij samenwerken.

Bedrijven moeten werken aan capaciteiten voor partnering en de juiste contractmechanismen inrichten. Maar volgens het onderzoek liggen de werkelijke uitdagingen in het blijven voldoen aan wet- en regelgeving, het bewaken van ethisch handelen en het delen van data.

Data delen vormt de kern van de samenwerking met partners, want het leidt tot waardecreatie. Maar de datakwaliteit kan vaak hoger, en ook het management en de governance en de tooling zijn voor verbetering vatbaar.

Het huidige zakelijke landschap vereist constante aanpassing aan veranderende omstandigheden. Dit betekent dat partners altijd bereid moeten zijn hun samenwerking en overeenkomsten aan te passen, terwijl ze zich blijven committeren aan de lange termijn.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

Whitepaper

Het onderzoek is opgenomen in een nieuwe whitepaper. Als je hier je gegevens achterlaat, ontvang je de paper direct in je mailbox.

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]
[/su_column][/su_row]

Over het onderzoek

Dit vierde HPDO-onderzoeksproject van Tilburg University / TIAS School for Business and Society en ICT Media is uitgevoerd door prof. dr. Erik Beulen, en is mede mogelijk gemaakt door kennispartner Boston Consulting Group en de Digital Acceleration Index (DAI). Informatica, ServiceNow en Tata Consultancy Services zijn mede-initiatiefnemers van het HPDO-programma.

Gerelateerde artikelen

Interoperabiliteit sleutel voor succes in onzekere tijden

Interoperabiliteit sleutel voor succes in onzekere tijden

Bedrijven hebben te maken met grote onzekerheden. De afgelopen twee jaar investeerden vele ondernemingen in nieuwe technologieën om hun interoperabiliteit te verbeteren. En niet zonder resultaat: recent onderzoek van Accenture duidt erop dat organisaties met een hoge interoperabiliteit zes keer sneller groeien.

‘Omzet, winst en marktaandeel niet langer toonaangevend’

‘Omzet, winst en marktaandeel niet langer toonaangevend’

Omdat het klimaat in hoog tempo verandert en de behoefte aan transparantie over klimaatrisico’s groot is, is het noodzakelijk om nog vóór invoering van nieuwe regelgeving verdere stappen te zetten op het gebied van klimaatverantwoording.

Picnic wint eerste Tech Hero Award

Picnic wint eerste Tech Hero Award

Picnic is winnaar van de eerste Tech Hero Award. De ‘supermarkt op wielen en in je broekzak’ dankt de prijs aan de cruciale rol voor hoogwaardige technologie in zowel operatie, klantervaring als toekomstige ontwikkeling.

‘Uniform datamodel voor optimaal engagement met klant’

‘Uniform datamodel voor optimaal engagement met klant’

Voor een optimale klantervaring heb je betrouwbare, controleerbare, samenhangende, toepasbare en actuele profielgegevens nodig. Realtime beschikbaarheid en toestemming van de klant zijn vereist voor optimale interactie en relevant advies. Bouke Hoving, CIO Retail Banking van ING, vertelt over de uitrol van een gestandaardiseerd platform in een goeddeels decentrale dynamiek.