Boyana Petkova (AkzoNobel): ‘Geavanceerd big data-platform voor bedrijfsbrede waardecreatie’

Als advanced planning transformation leader is Boyana Petkova verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van geavanceerde digitale planning voor heel AkzoNobel: een strategisch big data-initiatief gericht op waardecreatie binnen alle bedrijfsonderdelen van de Nederlandse multinational. Dat heeft het concern in heel korte tijd al veel opgeleverd.

De succesvolle uitrol is volgens Petkova onder meer te danken aan het realiseren van quick wins voor de business. Naast de hierdoor ontstane pull vanuit de stakeholders bij de diverse bedrijfsonderdelen en regio’s is sprake van een push op datagedrevenheid vanuit het bestuur. “We zitten daarmee feitelijk in een sandwich tussen de board en de business. Top-down en bottom-up worden zaken in beweging gebracht.”

Binnen het in hoogwaardige coatings gespecialiseerde AkzoNobel worden spreadsheets en buikgevoel nu vervangen voor een geavanceerd big dataplatform, waarmee businesses binnen end-to-end waardestromen sneller en effectiever beslissingen kunnen nemen. De ingezette advanced planning transformation helpt zo om vraag en aanbod beter op elkaar aan te sluiten, klanten beter te bedienen en zonder vooringenomenheid de juiste beslissingen te kunnen nemen.

De planningstransformatie is gestart in 2021 en loopt tot 2024, maar geldt nu al als een ‘Microsoft best practice’. Het platform is gebaseerd op OMP, aangevuld met oplossingen van Microsoft voor dataopslag en visualisering (Azure en PowerBI), alsmede Databricks voor AI. Petkova leidt een sizeable team van hooggekwalificeerde dataspecialisten met business-expertise.

In nauwe samenwerking met onder meer HR, IT/IM zorgt dit team voor een brede beweging binnen het concern. “Iedereen binnen AkzoNobel is partner in crime”, aldus Boyana Petkova, die op 21 april tijdens CIODAY meer details zal geven over het hoe, wat en waarom van deze value case.

Wil je dit evenement bijwonen? Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.
 

Gerelateerde artikelen

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Een grote meerderheid van bedrijven (85%) test of gebruikt generatieve AI binnen minimaal één bedrijfsonderdeel. Alleen heeft slechts 22 procent er vertrouwen in dat de bestaande IT-architectuur verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Daarop duidt onderzoek door The Economist.

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Bijna de helft (45%) van de CIO’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zegt dat zij de AI-strategie in hun bedrijf leiden. Vier nieuwe uitdagingen maken het voor hen echter moeilijk met AI waarde te leveren. Daarop duiden meerdere onderzoeken door Gartner.

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het aantal Generatieve AI (GenAI)-toepassingen neemt met de dag toe. CIO’s staan onder steeds grotere druk om deze tools beschikbaar te maken binnen de organisatie. Deze druk komt niet alleen vanuit de boardroom, maar ook van medewerkers, klanten en investeerders.

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zijn terughoudend met implementeren van AI: gemiddeld gaat vijf procent van het IT-budget er naar toe. Drie op de vijf CIO’s denken bovendien dat de organisatie verwacht dat ze meer over AI weten dan in werkelijkheid het geval is. Hierop duidt internationaal onderzoek in opdracht van Salesforce.