Boyana Petkova (AkzoNobel): ‘Geavanceerd big data-platform voor bedrijfsbrede waardecreatie’

Als advanced planning transformation leader is Boyana Petkova verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van geavanceerde digitale planning voor heel AkzoNobel: een strategisch big data-initiatief gericht op waardecreatie binnen alle bedrijfsonderdelen van de Nederlandse multinational. Dat heeft het concern in heel korte tijd al veel opgeleverd.

De succesvolle uitrol is volgens Petkova onder meer te danken aan het realiseren van quick wins voor de business. Naast de hierdoor ontstane pull vanuit de stakeholders bij de diverse bedrijfsonderdelen en regio’s is sprake van een push op datagedrevenheid vanuit het bestuur. “We zitten daarmee feitelijk in een sandwich tussen de board en de business. Top-down en bottom-up worden zaken in beweging gebracht.”

Binnen het in hoogwaardige coatings gespecialiseerde AkzoNobel worden spreadsheets en buikgevoel nu vervangen voor een geavanceerd big dataplatform, waarmee businesses binnen end-to-end waardestromen sneller en effectiever beslissingen kunnen nemen. De ingezette advanced planning transformation helpt zo om vraag en aanbod beter op elkaar aan te sluiten, klanten beter te bedienen en zonder vooringenomenheid de juiste beslissingen te kunnen nemen.

De planningstransformatie is gestart in 2021 en loopt tot 2024, maar geldt nu al als een ‘Microsoft best practice’. Het platform is gebaseerd op OMP, aangevuld met oplossingen van Microsoft voor dataopslag en visualisering (Azure en PowerBI), alsmede Databricks voor AI. Petkova leidt een sizeable team van hooggekwalificeerde dataspecialisten met business-expertise.

In nauwe samenwerking met onder meer HR, IT/IM zorgt dit team voor een brede beweging binnen het concern. “Iedereen binnen AkzoNobel is partner in crime”, aldus Boyana Petkova, die op 21 april tijdens CIODAY meer details zal geven over het hoe, wat en waarom van deze value case.

Wil je dit evenement bijwonen? Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.
 

Gerelateerde artikelen

De beslissende AI-trends voor 2025

De beslissende AI-trends voor 2025

GenAI is een game changer. Maar de aanpak en snelheid van adoptie verschilt per afdeling, sector of zelfs land. Op basis van gesprekken met leiders in de EMEA-regio zie ik drie trends die het komende jaar impact gaan hebben op AI. Draaide 2023 om leren en 2024 om snelle experimenten: 2025 is het jaar waarin AI zijn waarde gaat bewijzen.

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Een grote meerderheid van bedrijven (85%) test of gebruikt generatieve AI binnen minimaal één bedrijfsonderdeel. Alleen heeft slechts 22 procent er vertrouwen in dat de bestaande IT-architectuur verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Daarop duidt onderzoek door The Economist.