Boyana Petkova (AkzoNobel): ‘Geavanceerd big data-platform voor bedrijfsbrede waardecreatie’

Als advanced planning transformation leader is Boyana Petkova verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van geavanceerde digitale planning voor heel AkzoNobel: een strategisch big data-initiatief gericht op waardecreatie binnen alle bedrijfsonderdelen van de Nederlandse multinational. Dat heeft het concern in heel korte tijd al veel opgeleverd.

De succesvolle uitrol is volgens Petkova onder meer te danken aan het realiseren van quick wins voor de business. Naast de hierdoor ontstane pull vanuit de stakeholders bij de diverse bedrijfsonderdelen en regio’s is sprake van een push op datagedrevenheid vanuit het bestuur. “We zitten daarmee feitelijk in een sandwich tussen de board en de business. Top-down en bottom-up worden zaken in beweging gebracht.”

Binnen het in hoogwaardige coatings gespecialiseerde AkzoNobel worden spreadsheets en buikgevoel nu vervangen voor een geavanceerd big dataplatform, waarmee businesses binnen end-to-end waardestromen sneller en effectiever beslissingen kunnen nemen. De ingezette advanced planning transformation helpt zo om vraag en aanbod beter op elkaar aan te sluiten, klanten beter te bedienen en zonder vooringenomenheid de juiste beslissingen te kunnen nemen.

De planningstransformatie is gestart in 2021 en loopt tot 2024, maar geldt nu al als een ‘Microsoft best practice’. Het platform is gebaseerd op OMP, aangevuld met oplossingen van Microsoft voor dataopslag en visualisering (Azure en PowerBI), alsmede Databricks voor AI. Petkova leidt een sizeable team van hooggekwalificeerde dataspecialisten met business-expertise.

In nauwe samenwerking met onder meer HR, IT/IM zorgt dit team voor een brede beweging binnen het concern. “Iedereen binnen AkzoNobel is partner in crime”, aldus Boyana Petkova, die op 21 april tijdens CIODAY meer details zal geven over het hoe, wat en waarom van deze value case.

Wil je dit evenement bijwonen? Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.
 

Gerelateerde artikelen

‘Een samenwerking die het beste naar boven haalt’

‘Een samenwerking die het beste naar boven haalt’

Fiveºdegrees lanceerde in 2021 een volledig cloud-native variant van zijn core-banking product voor financiële instellingen. Cruciaal bij de ontwikkeling van het nieuwe platform was het partnership met Levi9. “Precies de wisselwerking die we nodig hadden”, zeggen CEO Martijn Hohmann en CTO Jeffrey Severijn.

Zes tips om b2b van waarde te laten zijn in de platformeconomie

Zes tips om b2b van waarde te laten zijn in de platformeconomie

Platformen hebben al veel bekendheid gewonnen. Zo kun je als consument eenvoudig een taxiritje boeken of zelfs een huis kopen zonder tussenkomst van een makelaar. Maar in de business-to-businessmarkt zijn organisaties nog zoekende hoe ze met platformen van waarde kunnen zijn.

‘Mens moet werken aan betere relatie met machine’

‘Mens moet werken aan betere relatie met machine’

In hoeverre zijn we nog de vormgevers van onze eigen toekomst? En wat kunnen we er zo nodig aan doen om ons te herpakken? Volgens Jochem Pasman, senior manager binnen het CIO Advisory Team van KPMG, draait het allemaal om de fenomenen ‘connected, powered, trusted’. Hij en de drie andere vooraanstaande domeinspecialisten hameren op een intensieve wisselwerking tussen mens en machine.

Studie: verantwoord gebruik AI op keerpunt

Studie: verantwoord gebruik AI op keerpunt

Er is een radicale verschuiving zichtbaar in de rollen verantwoordelijk voor het leiden en handhaven van AI-ethiek in organisaties. Hierop duidt een wereldwijde studie. Op de vraag welke functie primair verantwoordelijk is voor AI-ethiek, wezen acht van de tien respondenten op een niet-technische beslisser, zoals de CEO, als hoofdverantwoordelijke.