Privacy in de nieuwe wereld van AI

Kunstmatige intelligentie (AI) belooft ons leven te veranderen en ons efficiënter, productiever, gezonder en innovatiever te maken. Deze technologie wordt al gebruikt in de private en publieke sector, waarbij de kracht van gegevens wordt ingezet om voorspellingen te verbeteren, betere producten en diensten te maken, kosten te verlagen en werknemers te bevrijden van routinematig administratief werk.

Volgens het KPMG Global Tech Report 2023 zien technologieleiders AI en machine learning als de belangrijkste technologie voor het realiseren van ambities op de korte termijn. Daarnaast gelooft 85 procent van de 17.000 ondervraagden in het wereldwijde onderzoek 2023 Trust in artificial intelligence dat AI een scala aan voordelen met zich mee kan brengen. Zo kunnen in de gezondheidszorg bijvoorbeeld artsen gezondheidsrisico’s nauwkeuriger en sneller voorspellen en complexe behandelingen effectiever uitvoeren. En helpt AI in de consumenten- en detailhandel bij het voorspellen en analyseren van trends, het creëren van virtuele modellen die outfits kunnen tonen, het anticiperen op klantbehoeften en het helpen van klanten bij een meer gepersonaliseerde winkelervaring.

Maar zoals bij elke opkomende technologie, zijn er ook risico’s. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 61 procent van de mensen op zijn hoede is voor het vertrouwen in AI-systemen en slechts de helft gelooft dat de voordelen van AI opwegen tegen de risico’s. Ook zegt 55 procent van de technologieleiders dat hun vooruitgang op het gebied van automatisering wordt vertraagd door zorgen over de manier waarop AI-systemen beslissingen nemen. Het wijdverspreide en ongereguleerde gebruik van deze technologie roept zorgen op over de impact ervan op mensenrechten en persoonlijke privacy. Dit geldt met name voor generatieve AI (GenAI), waarbij gebruik wordt gemaakt van dieplerende algoritmen en krachtige basismodellen die trainen op enorme hoeveelheden ongelabelde gegevens om te komen tot output van kunstmatige intelligentie.

Dit artikel onderzoekt de gevolgen voor de privacy van de wijdverspreide toepassing van AI. Het doel is om te ontdekken wat dit betekent voor bedrijven en om de belangrijkste stappen te schetsen die organisaties kunnen nemen om AI op een verantwoorde manier te gebruiken. Door op de hoogte te blijven van de privacygevolgen van de toepassing van AI en proactieve stappen te ondernemen om de risico’s te beperken, kunnen bedrijven de kracht van deze technologie benutten en tegelijkertijd de privacy van individuen waarborgen.

Open gratis de paper

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Artificial intelligence en klantervaring

Artificial intelligence en klantervaring

Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe en vergaande mogelijkheden voor organisaties om de klantervaring als nooit tevoren te personaliseren. KPMG onderzocht wat AI zal betekenen voor de klantervaring.

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Met het implementeren van AIOps ontstaat ook de mogelijkheid van een ticketless bedrijf. Oftewel, het inzetten van AI om alle activiteiten, tickets en alerts uit te voeren, zonder hulp van menselijke vaardigheden. Dit lijkt een ambitieuze visie, maar bij Digitate geloven we dat dit mogelijk is. En om dat te bewijzen, beginnen we bij onszelf.

Bedrijfsbeleid noodzakelijk om AI te laten werken

Bedrijfsbeleid noodzakelijk om AI te laten werken

Wanneer het gaat om generatieve AI zijn er grofweg twee soorten bedrijven: zij die all-in gaan en voor ieder bedrijfsproces kijken of er een geschikte AI-tool is, en zij die terughoudender zijn. Bij beide soorten organisaties is duidelijk AI-beleid noodzakelijk zodat werknemers weten waar ze aan toe zijn.