Privacy in de nieuwe wereld van AI

Kunstmatige intelligentie (AI) belooft ons leven te veranderen en ons efficiënter, productiever, gezonder en innovatiever te maken. Deze technologie wordt al gebruikt in de private en publieke sector, waarbij de kracht van gegevens wordt ingezet om voorspellingen te verbeteren, betere producten en diensten te maken, kosten te verlagen en werknemers te bevrijden van routinematig administratief werk.

Volgens het KPMG Global Tech Report 2023 zien technologieleiders AI en machine learning als de belangrijkste technologie voor het realiseren van ambities op de korte termijn. Daarnaast gelooft 85 procent van de 17.000 ondervraagden in het wereldwijde onderzoek 2023 Trust in artificial intelligence dat AI een scala aan voordelen met zich mee kan brengen. Zo kunnen in de gezondheidszorg bijvoorbeeld artsen gezondheidsrisico’s nauwkeuriger en sneller voorspellen en complexe behandelingen effectiever uitvoeren. En helpt AI in de consumenten- en detailhandel bij het voorspellen en analyseren van trends, het creëren van virtuele modellen die outfits kunnen tonen, het anticiperen op klantbehoeften en het helpen van klanten bij een meer gepersonaliseerde winkelervaring.

Maar zoals bij elke opkomende technologie, zijn er ook risico’s. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 61 procent van de mensen op zijn hoede is voor het vertrouwen in AI-systemen en slechts de helft gelooft dat de voordelen van AI opwegen tegen de risico’s. Ook zegt 55 procent van de technologieleiders dat hun vooruitgang op het gebied van automatisering wordt vertraagd door zorgen over de manier waarop AI-systemen beslissingen nemen. Het wijdverspreide en ongereguleerde gebruik van deze technologie roept zorgen op over de impact ervan op mensenrechten en persoonlijke privacy. Dit geldt met name voor generatieve AI (GenAI), waarbij gebruik wordt gemaakt van dieplerende algoritmen en krachtige basismodellen die trainen op enorme hoeveelheden ongelabelde gegevens om te komen tot output van kunstmatige intelligentie.

Dit artikel onderzoekt de gevolgen voor de privacy van de wijdverspreide toepassing van AI. Het doel is om te ontdekken wat dit betekent voor bedrijven en om de belangrijkste stappen te schetsen die organisaties kunnen nemen om AI op een verantwoorde manier te gebruiken. Door op de hoogte te blijven van de privacygevolgen van de toepassing van AI en proactieve stappen te ondernemen om de risico’s te beperken, kunnen bedrijven de kracht van deze technologie benutten en tegelijkertijd de privacy van individuen waarborgen.

Open gratis de paper

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Een grote meerderheid van bedrijven (85%) test of gebruikt generatieve AI binnen minimaal één bedrijfsonderdeel. Alleen heeft slechts 22 procent er vertrouwen in dat de bestaande IT-architectuur verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Daarop duidt onderzoek door The Economist.

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Bijna de helft (45%) van de CIO’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zegt dat zij de AI-strategie in hun bedrijf leiden. Vier nieuwe uitdagingen maken het voor hen echter moeilijk met AI waarde te leveren. Daarop duiden meerdere onderzoeken door Gartner.

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het aantal Generatieve AI (GenAI)-toepassingen neemt met de dag toe. CIO’s staan onder steeds grotere druk om deze tools beschikbaar te maken binnen de organisatie. Deze druk komt niet alleen vanuit de boardroom, maar ook van medewerkers, klanten en investeerders.

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zijn terughoudend met implementeren van AI: gemiddeld gaat vijf procent van het IT-budget er naar toe. Drie op de vijf CIO’s denken bovendien dat de organisatie verwacht dat ze meer over AI weten dan in werkelijkheid het geval is. Hierop duidt internationaal onderzoek in opdracht van Salesforce.