De AI Act ontcijferd

Artificial Intelligence (AI) biedt vele voordelen voor de maatschappij en het bedrijfsleven en heeft als doel werkprocessen en belangrijke sectoren opnieuw vorm te geven. Er wordt hard gewerkt om het transformerende potentieel van AI en automatisering te benutten. Te midden van de wereldwijde verspreiding van AI in het bedrijfsleven en het dagelijks leven ontstaan er echter zorgen over ethisch gebruik en risico’s. Er zijn nog steeds vertrouwenskwesties; uit de Algoritme Vertrouwensmonitor blijkt dat in 2023 het vertrouwen in algoritmes met 22% is gedaald ten opzichte van 2022.

In reactie hierop heeft de Europese Unie (EU) belangrijke stappen gezet met een voorlopig akkoord op de Artificial Intelligence Act (AI-act), die naar verwachting een nieuwe wereldwijde norm voor AI-regulering zal stellen. Het is de bedoeling dat de AI Act in 2024 wet wordt en dat de meeste AI-systemen er in 2026 aan moeten voldoen. De AI Act hanteert een risicogebaseerde aanpak om grondrechten, democratie, de rechtsstaat en ecologische duurzaamheid te waarborgen.

De AI-wet van de EU probeert een delicaat evenwicht te vinden door de invoering van AI te stimuleren en tegelijkertijd het recht van individuen op een verantwoord, ethisch en betrouwbaar gebruik van AI te handhaven. In dit document worden de mogelijke gevolgen van de AI-wet voor organisaties onderzocht, waarbij wordt ingegaan op de structuur, verplichtingen en tijdschema’s voor naleving. Daarnaast wordt er een actieplan voorgesteld waarmee organisaties rekening kunnen houden.

Naar de paper

 

Gerelateerde artikelen

Agentic AI nog steeds vooral hype

Agentic AI nog steeds vooral hype

Slechts vijftien procent van de verantwoordelijken voor IT-applicaties test of implementeert volledig autonome AI-agents of overweegt het gebruik ervan. Hierop duidt onderzoek door Gartner.

Integratie van multi-agent systemen versnelt bij koplopers

Integratie van multi-agent systemen versnelt bij koplopers

Investeringen in kunstmatige intelligentie leveren een positieve return on investment, die gemiddeld 1,7 keer hoger is dan de initiële investering. Door AI te integreren in processen voor inkoop, klantenservice, supply chain en finance behalen organisaties aanzienlijke kostenbesparingen.

Investeringen in AI stijgen, maar volwassenheid daalt

Investeringen in AI stijgen, maar volwassenheid daalt

Ofschoon investeringen in AI toenemen, is de gemiddelde score van AI-volwassenheid in Europa en het Midden-Oosten flink gedaald het afgelopen jaar. Organisaties hebben moeite het hoge tempo van innovatie bij te houden en hun AI-ambities om te zetten in een schaalbare en effectieve uitvoering.