Artificial intelligence en klantervaring

Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe en vergaande mogelijkheden voor organisaties om de klantervaring als nooit tevoren te personaliseren. Met AI kunnen bedrijven het klanttraject transformeren. Ze kunnen ook de kosten van dienstverlening verbeteren, wrijving verminderen en de klanttevredenheid verhogen.

Al gedurende veertien jaar vragen professionals van KPMG consumenten naar hun individuele ervaringen met merken. Dit jaar onderzoekt het KPMG Global Customer Experience Excellence (CEE) 2023-24 rapport wat AI zal betekenen voor de klantervaring. Het onderzoekt hoe bedrijven AI kunnen gebruiken om journeys in de hele onderneming te regisseren om uitstekende ervaringen te leveren die keer op keer klanten zullen winnen.

Open de publicatie (pdf)

Zes pijlers van uitmuntende klantervaring

Zelfs in een wereld die wordt aangedreven door technologie en wordt beïnvloed door de kosten van levensonderhoud, blijven de zes pijlers van klantervaring van KPMG de essentiële dimensies van uitmuntende klantervaringen. Ze fungeren als ontwerpprincipes en zijn een leidraad voor bedrijven bij de vraag op welke punten zij zich moeten richten om de ervaringen voor klanten te verbeteren.

  • Personalisatie: individuele aandacht gebruiken om een emotionele band te creëren.
  • Empathie: begrip krijgen voor de omstandigheden van de klant om een diepgaande band te creëren.
  • Verwachtingen: de verwachtingen van de klant beheren, inlossen en overtreffen.
  • Tijd en inspanning: de inspanning van de klant minimaliseren en wrijvingsloze processen creëren.
  • Oplossing: een slechte ervaring omzetten in een geweldige ervaring.
  • Integriteit: betrouwbaar zijn en vertrouwen wekken.

Gerelateerde artikelen

De beslissende AI-trends voor 2025

De beslissende AI-trends voor 2025

GenAI is een game changer. Maar de aanpak en snelheid van adoptie verschilt per afdeling, sector of zelfs land. Op basis van gesprekken met leiders in de EMEA-regio zie ik drie trends die het komende jaar impact gaan hebben op AI. Draaide 2023 om leren en 2024 om snelle experimenten: 2025 is het jaar waarin AI zijn waarde gaat bewijzen.

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Een grote meerderheid van bedrijven (85%) test of gebruikt generatieve AI binnen minimaal één bedrijfsonderdeel. Alleen heeft slechts 22 procent er vertrouwen in dat de bestaande IT-architectuur verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Daarop duidt onderzoek door The Economist.

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Bijna de helft (45%) van de CIO’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zegt dat zij de AI-strategie in hun bedrijf leiden. Vier nieuwe uitdagingen maken het voor hen echter moeilijk met AI waarde te leveren. Daarop duiden meerdere onderzoeken door Gartner.