Artificial intelligence en klantervaring

Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe en vergaande mogelijkheden voor organisaties om de klantervaring als nooit tevoren te personaliseren. Met AI kunnen bedrijven het klanttraject transformeren. Ze kunnen ook de kosten van dienstverlening verbeteren, wrijving verminderen en de klanttevredenheid verhogen.

Al gedurende veertien jaar vragen professionals van KPMG consumenten naar hun individuele ervaringen met merken. Dit jaar onderzoekt het KPMG Global Customer Experience Excellence (CEE) 2023-24 rapport wat AI zal betekenen voor de klantervaring. Het onderzoekt hoe bedrijven AI kunnen gebruiken om journeys in de hele onderneming te regisseren om uitstekende ervaringen te leveren die keer op keer klanten zullen winnen.

Open de publicatie (pdf)

Zes pijlers van uitmuntende klantervaring

Zelfs in een wereld die wordt aangedreven door technologie en wordt beïnvloed door de kosten van levensonderhoud, blijven de zes pijlers van klantervaring van KPMG de essentiële dimensies van uitmuntende klantervaringen. Ze fungeren als ontwerpprincipes en zijn een leidraad voor bedrijven bij de vraag op welke punten zij zich moeten richten om de ervaringen voor klanten te verbeteren.

  • Personalisatie: individuele aandacht gebruiken om een emotionele band te creëren.
  • Empathie: begrip krijgen voor de omstandigheden van de klant om een diepgaande band te creëren.
  • Verwachtingen: de verwachtingen van de klant beheren, inlossen en overtreffen.
  • Tijd en inspanning: de inspanning van de klant minimaliseren en wrijvingsloze processen creëren.
  • Oplossing: een slechte ervaring omzetten in een geweldige ervaring.
  • Integriteit: betrouwbaar zijn en vertrouwen wekken.

Gerelateerde artikelen

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zuinig met kunstmatige intelligentie

CIO’s zijn terughoudend met implementeren van AI: gemiddeld gaat vijf procent van het IT-budget er naar toe. Drie op de vijf CIO’s denken bovendien dat de organisatie verwacht dat ze meer over AI weten dan in werkelijkheid het geval is. Hierop duidt internationaal onderzoek in opdracht van Salesforce.

Nederland meest volwassen qua toepassing AI in EMEA

Nederland meest volwassen qua toepassing AI in EMEA

Het Nederlandse bedrijfsleven is vol vertrouwen over de huidige kennis en vaardigheden op het gebied van AI. Tegelijkertijd beseffen organisaties dat investeringen noodzakelijk zijn. Hierop duidt onderzoek in opdracht van ServiceNow onder ruim 2.000 leidinggevenden in de EMEA-regio.

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

CMO’s omarmen genAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Pakweg negen van de tien organisaties wereldwijd willen tegen 2025 investeren in generatieve AI voor hun marketing. Desalniettemin zegt 90 procent van de chief marketing officers (CMO’s) dat zij genAI en de invloed ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. Hierop duidt een onderzoek in opdracht van SAS.