Artificial intelligence en klantervaring

Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe en vergaande mogelijkheden voor organisaties om de klantervaring als nooit tevoren te personaliseren. Met AI kunnen bedrijven het klanttraject transformeren. Ze kunnen ook de kosten van dienstverlening verbeteren, wrijving verminderen en de klanttevredenheid verhogen.

Al gedurende veertien jaar vragen professionals van KPMG consumenten naar hun individuele ervaringen met merken. Dit jaar onderzoekt het KPMG Global Customer Experience Excellence (CEE) 2023-24 rapport wat AI zal betekenen voor de klantervaring. Het onderzoekt hoe bedrijven AI kunnen gebruiken om journeys in de hele onderneming te regisseren om uitstekende ervaringen te leveren die keer op keer klanten zullen winnen.

Open de publicatie (pdf)

Zes pijlers van uitmuntende klantervaring

Zelfs in een wereld die wordt aangedreven door technologie en wordt beïnvloed door de kosten van levensonderhoud, blijven de zes pijlers van klantervaring van KPMG de essentiële dimensies van uitmuntende klantervaringen. Ze fungeren als ontwerpprincipes en zijn een leidraad voor bedrijven bij de vraag op welke punten zij zich moeten richten om de ervaringen voor klanten te verbeteren.

  • Personalisatie: individuele aandacht gebruiken om een emotionele band te creëren.
  • Empathie: begrip krijgen voor de omstandigheden van de klant om een diepgaande band te creëren.
  • Verwachtingen: de verwachtingen van de klant beheren, inlossen en overtreffen.
  • Tijd en inspanning: de inspanning van de klant minimaliseren en wrijvingsloze processen creëren.
  • Oplossing: een slechte ervaring omzetten in een geweldige ervaring.
  • Integriteit: betrouwbaar zijn en vertrouwen wekken.

Gerelateerde artikelen

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Van AI-implementatie naar ticketless bedrijf: een case study

Met het implementeren van AIOps ontstaat ook de mogelijkheid van een ticketless bedrijf. Oftewel, het inzetten van AI om alle activiteiten, tickets en alerts uit te voeren, zonder hulp van menselijke vaardigheden. Dit lijkt een ambitieuze visie, maar bij Digitate geloven we dat dit mogelijk is. En om dat te bewijzen, beginnen we bij onszelf.

Bedrijfsbeleid noodzakelijk om AI te laten werken

Bedrijfsbeleid noodzakelijk om AI te laten werken

Wanneer het gaat om generatieve AI zijn er grofweg twee soorten bedrijven: zij die all-in gaan en voor ieder bedrijfsproces kijken of er een geschikte AI-tool is, en zij die terughoudender zijn. Bij beide soorten organisaties is duidelijk AI-beleid noodzakelijk zodat werknemers weten waar ze aan toe zijn.

Privacy in de nieuwe wereld van AI

Privacy in de nieuwe wereld van AI

Wat zijn de gevolgen voor de privacy van de wijdverspreide toepassing van AI? Wat betekent dit voor bedrijven en wat zijn de belangrijkste stappen voor organisaties om te nemen om AI op een verantwoorde manier te gebruiken?