Artificial intelligence en klantervaring

Artificial Intelligence (AI) opent nieuwe en vergaande mogelijkheden voor organisaties om de klantervaring als nooit tevoren te personaliseren. Met AI kunnen bedrijven het klanttraject transformeren. Ze kunnen ook de kosten van dienstverlening verbeteren, wrijving verminderen en de klanttevredenheid verhogen.

Al gedurende veertien jaar vragen professionals van KPMG consumenten naar hun individuele ervaringen met merken. Dit jaar onderzoekt het KPMG Global Customer Experience Excellence (CEE) 2023-24 rapport wat AI zal betekenen voor de klantervaring. Het onderzoekt hoe bedrijven AI kunnen gebruiken om journeys in de hele onderneming te regisseren om uitstekende ervaringen te leveren die keer op keer klanten zullen winnen.

Open de publicatie (pdf)

Zes pijlers van uitmuntende klantervaring

Zelfs in een wereld die wordt aangedreven door technologie en wordt beïnvloed door de kosten van levensonderhoud, blijven de zes pijlers van klantervaring van KPMG de essentiële dimensies van uitmuntende klantervaringen. Ze fungeren als ontwerpprincipes en zijn een leidraad voor bedrijven bij de vraag op welke punten zij zich moeten richten om de ervaringen voor klanten te verbeteren.

  • Personalisatie: individuele aandacht gebruiken om een emotionele band te creëren.
  • Empathie: begrip krijgen voor de omstandigheden van de klant om een diepgaande band te creëren.
  • Verwachtingen: de verwachtingen van de klant beheren, inlossen en overtreffen.
  • Tijd en inspanning: de inspanning van de klant minimaliseren en wrijvingsloze processen creëren.
  • Oplossing: een slechte ervaring omzetten in een geweldige ervaring.
  • Integriteit: betrouwbaar zijn en vertrouwen wekken.

Gerelateerde artikelen

De staat van AI in Nederland

De staat van AI in Nederland

Bedrijven integreren AI steeds meer in hun activiteiten. Onlangs zagen twee studies naar de AI-evolutie in Nederland het licht. Een recent onderzoek in opdracht van AWS jubelt, maar een andere studie in opdracht van Google is veel kritischer.

Bij bijna helft VS-executives geeft genAI doorslag bij beslissingen

Bij bijna helft VS-executives geeft genAI doorslag bij beslissingen

Generatieve AI heeft een steeds grotere invloed op besluitvorming op het hoogste niveau in het bedrijfsleven, zo blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van SAP. Vier op de tien besissers in de VS (44%) geven aan dat zij een voorgenomen beslissing zouden herzien op basis van AI-inzichten. En 38 procent zou AI volledig vertrouwen om zakelijke beslissingen namens hen te nemen.