Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Redactie

22 augustus 2024

Pakweg twee derde van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen maakt geen gebruik van generatieve AI. En vier op de tien geven aan niet van plan te zijn AI-tools te gebruiken. Daarop duidt een enquête onder ruim duizend werkende Nederlanders in opdracht van Strato.

Werknemers die AI-tools gebruiken, doen dit het vaakst voor schrijven van teksten (62%), zoeken naar informatie (52%) en ontwikkeling van nieuwe ideeën (35%). Ook gebruiken ze het voor samenvattingen of schrijven van e-mails (beide 29 procent). Driekwart van deze participanten vindt de antwoorden van AI nuttig en vindt dat zij met AI taken efficiënter kunnen uitvoeren (70 procent).

De bekendheid van AI-tools verschilt sterk. Zo geeft 57 procent van de ondervraagden aan ChatGPT te kennen, waartegen slechts 16 procent van Google Gemini of Microsoft Copilot gehoord heeft.

Onder alle ondervraagden is de scepsis tegenover AI aanzienlijk: pakweg de helft vreest dat hun gegevens niet voldoende worden beschermd bij het gebruik van AI en maakt zich zorgen over de veiligheid. En bijna vier op de tien deelnemers zien meer risico’s dan kansen.

Toch is de houding van werknemers en zelfstandigen tegenover AI redelijk in evenwicht: 30 procent van de respondenten heeft een positieve houding, 24 procent is eerder negatief. Jongere werknemers en zelfstandigen hebben gemiddeld een meer positieve houding dan oudere respondenten. Van alle deelnemers gaf 53 procent aan dat hun houding niet is veranderd sinds zij voor het eerst van AI hoorden.

Ook lijkt er consensus te zijn over de grote en blijvende impact van AI. Driekwart procent denkt dat kunstmatige intelligentie de maatschappij blijvend zal veranderen. Van de werkende Nederlanders die AI-tools gebruiken, maakt bijna één op de drie zich zorgen om hun werk te verliezen door AI.

Over het onderzoek

De gebruikte gegevens zijn gebaseerd op een online enquête van YouGov in opdracht van Strato, waaraan tussen begin augustus 2024 811 werknemers en 256 zelfstandigen deelnamen.

Gerelateerde artikelen

Integratie van multi-agent systemen versnelt bij koplopers

Integratie van multi-agent systemen versnelt bij koplopers

Investeringen in kunstmatige intelligentie leveren een positieve return on investment, die gemiddeld 1,7 keer hoger is dan de initiële investering. Door AI te integreren in processen voor inkoop, klantenservice, supply chain en finance behalen organisaties aanzienlijke kostenbesparingen.

Investeringen in AI stijgen, maar volwassenheid daalt

Investeringen in AI stijgen, maar volwassenheid daalt

Ofschoon investeringen in AI toenemen, is de gemiddelde score van AI-volwassenheid in Europa en het Midden-Oosten flink gedaald het afgelopen jaar. Organisaties hebben moeite het hoge tempo van innovatie bij te houden en hun AI-ambities om te zetten in een schaalbare en effectieve uitvoering.

De staat van AI in Nederland

De staat van AI in Nederland

Bedrijven integreren AI steeds meer in hun activiteiten. Onlangs zagen twee studies naar de AI-evolutie in Nederland het licht. Een recent onderzoek in opdracht van AWS jubelt, maar een andere studie in opdracht van Google is veel kritischer.