Integratie van multi-agent systemen versnelt bij koplopers

Investeringen in kunstmatige intelligentie leveren een positieve return on investment, die gemiddeld 1,7 keer hoger is dan de initiële investering. Door AI te integreren in processen voor inkoop, klantenservice, supply chain en finance behalen organisaties aanzienlijke kostenbesparingen. Hierop duidt onderzoek door het Capgemini Research Institute.

Volgens het rapport is hiermee de basis gelegd voor een meer wijdverspreide implementatie van op agents gebaseerde AI-systemen. Van de bedrijven die Gen AI gebruikt, heeft 30 procent al succesvol AI-agenten geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen. Verwacht wordt dat het aantal AI-systemen dat gebruik maakt van agents tegen eind 2025 met 48 procent zal stijgen. De studie laat ook zien dat al één op de vijf bedrijven AI-agents of multi-agentensystemen gebruikt, waarbij generatieve AI en agentic AI al aanzienlijke kostenbesparingen en operationele kostenvoordelen opleveren in bedrijfsfuncties.

Met steeds meer bedrijven die investeren in AI-infrastructuur, uitten sommige organisaties aanvankelijk zorgen over hun return on investment van hun grootschalige AI- en Gen AI-implementaties. Het blijkt echter dat deze zorgen snel verdwijnen, aangezien bedrijven nu al aanzienlijke rendementen zien. De respondenten in het onderzoek rapporteren gemiddeld een 1,7-voudig rendement op hun Gen AI- en AI-investeringen. Tegen deze achtergrond verhogen veel bedrijven nu hun budgetten op dit gebied: 62 procent van de respondenten investeert dit jaar meer in generatieve AI dan vorig jaar.

Generatieve AI zal in de komende drie jaar de nauwkeurigheid van data-analyses verbeteren, naast productiviteit, time-to-market en klant- en werknemerservaringen, zo verwacht Capgemini. Hierdoor zien meer bedrijven de waarde ervan: 36 procent van de organisaties die het dit jaar implementeren, vergeleken met 20 procent vorig jaar. Onder de organisaties die generatieve AI op beperkte of volledige schaal hebben omarmd, heeft ongeveer 30 procent AI-agents in hun operaties geïntegreerd. Het totale aantal projecten met AI agents in een gemiddelde organisatie zal in 2025 naar verwachting met 48 procent groeien.

Volgens het rapport leveren AI-agenten al aanzienlijke voordelen op in bedrijfsfuncties, waarbij agents en multi-agent systemen het aantal fouten verminderen, voor tevredener klanten zorgen, de operationele efficiëntie verhogen en de operationele kosten verlagen. De top vijf sectoren die de technologie adopteren zijn high-tech, industrie, producenten van consumentengoederen, energie en farma en de gezondheidszorg.

Om een sterk rendement op investeringen in generatieve AI te behalen, moeten organisaties zich richten op de ontwikkeling van sterk leiderschap, governance en AI-gereedheid. Volgens het rapport behalen organisaties die dit doen 45 procent sneller hun ROI. Bij de meeste bedrijven ontbreekt dit leiderschap echter: slechts een op de drie leiders is sterk voorstander van de technologie.

Daarnaast moeten organisaties ook hun personeelsbestand transformeren om bedrijfswaarde te behalen. In de afgelopen twee jaar hebben bedrijven die automatisering en op AI gebaseerde use cases hebben geïntroduceerd, dertig procent van de operationele taken kunnen automatiseren. Zij verwachten deze in de komende twee jaar verder te automatiseren.

Upskilling, reskilling, training en transities in functies zullen hoog op de agenda staan. Bijna tweederde van de werknemers verwacht dat hun functiebeschrijvingen tegen 2028 zullen veranderen. De interactie van werknemers met AI-agenten zal toenemen tegen 2028, aldus de auteurs, waardoor training en upskilling nodig zijn om arbeidskrachten voor te bereiden op een effectieve samenwerking tussen mens en AI.

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft een enquête uitgevoerd onder 1.607 leidinggevenden van organisaties met ten minste 1 miljard dollar aan wereldwijde inkomsten in het laatste boekjaar, die verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor een of meer AI- en gen AI-initiatieven in bedrijfsoperaties. Leidinggevenden waren afkomstig uit supply chain & inkoop, finance & boekhouding, HR, klantoperaties, AI-leiderschap en strategie, AI-toepassing en -management, AI-ethiek, en regelgeving en compliance-functies. Zij waren afkomstig uit 15 landen in meerdere regio’s en uit 13 sectoren. De onderzoekers interviewden ook 15 senior leidinggevenden die de bedrijfsoperaties en AI-implementaties leiden.

Gerelateerde artikelen

Investeringen in AI stijgen, maar volwassenheid daalt

Investeringen in AI stijgen, maar volwassenheid daalt

Ofschoon investeringen in AI toenemen, is de gemiddelde score van AI-volwassenheid in Europa en het Midden-Oosten flink gedaald het afgelopen jaar. Organisaties hebben moeite het hoge tempo van innovatie bij te houden en hun AI-ambities om te zetten in een schaalbare en effectieve uitvoering.

De staat van AI in Nederland

De staat van AI in Nederland

Bedrijven integreren AI steeds meer in hun activiteiten. Onlangs zagen twee studies naar de AI-evolutie in Nederland het licht. Een recent onderzoek in opdracht van AWS jubelt, maar een andere studie in opdracht van Google is veel kritischer.