Ontdek de sociale aspecten van workforce management

Redactie

28 april 2022

Met workforce management kan jouw organisatie inspelen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Denk hierbij aan de klantbeleving of technologie. Dit doe je door het werkaanbod te voorspellen, capaciteit te plannen, werkroosters en dienstroosters te maken en door de activiteiten dagelijks bij te sturen.

Daarnaast veranderen maatschappelijke en organisatieontwikkelingen snel. Dit komt deels doordat de omgeving verandert, maar ook door verschillende eisen van werknemers. Deze ontwikkelingen creëren andere behoeftes binnen de organisatie. Workforce management bevat verschillende sociale aspecten. Zo wordt er onderling door medewerkers op één centrale plek gecommuniceerd over werk gerelateerde zaken. Hierdoor kunnen medewerkers altijd specifieke informatie delen over de ingeplande dienst en blijven medewerkers altijd op de hoogte bij eventuele updates. Ontdek verder in dit blog wat de sociale aspecten van workforce management zijn en waarom jouw organisatie daar profijt van heeft.

Flexibele organisatie

Eén van de sleutelfactoren tot succes is het vermogen van een organisatie om zich aan te passen aan veranderingen in de markt. Deze flexibiliteit moet ook toegewijd worden als het gaat om inzet, kennisniveau en de tevredenheid van werknemers. Klanten verwachten vaak flexibiliteit van hun leverancier. Ze willen een instant oplossing en niet enkel van 9 tot 5. Hier komt dan flexibiliteit bij kijken. Om een goede werk-life balance te creëren voor medewerkers, kunnen zij zichzelf met de gewenste tijden inplannen. Ook wordt de relatie tussen medewerker en werkgever hierdoor steeds flexibeler. Het is belangrijk om hierbij goede workforce management in te zetten om dit te realiseren.

Efficiëntere samenwerking

Voor veel organisaties is het verbeteren van efficiëntie en effectiviteit een grote uitdaging. Er moet binnen de organisatie nagedacht worden over hoe de wijze van efficiency en samenwerking gemonitord wordt. Dit komt vaak pas onder de aandacht wanneer problemen zich voordoen.

Workforce management biedt de mogelijkheid om samen efficiënter te werk te gaan. Het zorgt ervoor dat jij je kennis met anderen eenvoudig kan delen. Bijvoorbeeld door in de workforce management software comments te delen onder taken. Denk hierbij aan de samenwerking tussen de afdelingen business planning en finance. Business planning kan inspelen op de data van finance, zodat kosten bespaart kunnen worden. Doordat beide afdelingen een overzicht hebben op hetzelfde platform kunnen de geplande werkzaamheden waarbij ze elkaar nodig hebben, zonder misverstanden goed worden uitgevoerd.

Sociaal-collegiaal

Door ontwikkelingen zijn de verwachtingen en de communicatiekanalen veranderd. De communicatie tussen een manager, planner, medewerker en klant verloopt vaak ongestructureerd en via verschillende kanalen. Dit kan invloed hebben op deadlines en als gevolg op de klanttevredenheid. Het is daarom wenselijk om deze ruis te vermijden door zo efficiënt mogelijk communicatie in te zetten. Het is daarom van belang om software in te zetten, die werknemers ondersteuning biedt, zodat ze elkaar goed kunnen helpen met de geplande werkzaamheden.

Social Workforce management met Symagic

De software van Symagic biedt deze ondersteuning: werk en communicatie staat op één centrale plek. Zo heb je geen losse heen-en-weer mails, telefoontjes of berichten, maar collega’s in overleg in hetzelfde systeem. Het biedt een efficiënte manier van contact, dat iedereen binnen de organisatie in kennis stelt. Daarnaast verhoogt het ook de werksfeer. Naast de onderling werk gerelateerde zaken, worden werknemers ook op de hoogte gehouden over leuke activiteiten zoals verjaardagen en jubilea.

Het social stuk is een onderscheidend kenmerk van de planningssoftware van Symagic. Wil jij meer weten over de werking van social workforce management voor jouw organisatie? Bekijk hier de potentie van social workforce management.

Gerelateerde artikelen

Dit kan HubSpot CRM betekenen voor jouw ICT-organisatie

Dit kan HubSpot CRM betekenen voor jouw ICT-organisatie

HubSpot CRM is een populaire tool voor inbound marketing en prospecting. Dit CRM systeem helpt bij alles, van websitebezoekers herkennen, tot follow-up en het scoren van leads. Bovendien kan HubSpot’s CRM ook geïntegreerd worden met verschillende externe applicaties. Hiermee kan je je eigen back-end systemen combineren met HubSpot’s marketingdiensten, verkoopstrategieën en nog veel meer.

Waarom Renault zijn dealership management system naar de cloud verhuisde

Waarom Renault zijn dealership management system naar de cloud verhuisde

Renault Group zocht naar een innovatieve en betrouwbare infrastructuur voor de hosting van zijn dealership management system. Het systeem was voorheen gebaseerd op de IBM Power-oplossing, maar hun doel was het vinden van flexibiliteit en kostenbesparing. Bekijk de video waar Renault zelf vertelt hoe PowerCloud een concurrentievoordeel kan bieden.

Case study: Just Eat Takeaway.com groeit veilig en agile met behulp van IAM

Case study: Just Eat Takeaway.com groeit veilig en agile met behulp van IAM

Just Eat Takeaway.com zocht naar een manier om flexibel en veilig te groeien, zonder zware belasting voor zijn ontwikkelaars. Tienduizenden werknemers, merendeels bezorgers moeten probleemloos toegang kunnen krijgen tot het platform, terwijl bij vertrek hun toegangsrechten automatisch moeten worden beperkt. Het bezorgbedrijf zag al snel dat het beter was oplossingen voor identity management uit te besteden.