Ontdek de sociale aspecten van workforce management

Redactie

28 april 2022

Met workforce management kan jouw organisatie inspelen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Denk hierbij aan de klantbeleving of technologie. Dit doe je door het werkaanbod te voorspellen, capaciteit te plannen, werkroosters en dienstroosters te maken en door de activiteiten dagelijks bij te sturen.

Daarnaast veranderen maatschappelijke en organisatieontwikkelingen snel. Dit komt deels doordat de omgeving verandert, maar ook door verschillende eisen van werknemers. Deze ontwikkelingen creëren andere behoeftes binnen de organisatie. Workforce management bevat verschillende sociale aspecten. Zo wordt er onderling door medewerkers op één centrale plek gecommuniceerd over werk gerelateerde zaken. Hierdoor kunnen medewerkers altijd specifieke informatie delen over de ingeplande dienst en blijven medewerkers altijd op de hoogte bij eventuele updates. Ontdek verder in dit blog wat de sociale aspecten van workforce management zijn en waarom jouw organisatie daar profijt van heeft.

Flexibele organisatie

Eén van de sleutelfactoren tot succes is het vermogen van een organisatie om zich aan te passen aan veranderingen in de markt. Deze flexibiliteit moet ook toegewijd worden als het gaat om inzet, kennisniveau en de tevredenheid van werknemers. Klanten verwachten vaak flexibiliteit van hun leverancier. Ze willen een instant oplossing en niet enkel van 9 tot 5. Hier komt dan flexibiliteit bij kijken. Om een goede werk-life balance te creëren voor medewerkers, kunnen zij zichzelf met de gewenste tijden inplannen. Ook wordt de relatie tussen medewerker en werkgever hierdoor steeds flexibeler. Het is belangrijk om hierbij goede workforce management in te zetten om dit te realiseren.

Efficiëntere samenwerking

Voor veel organisaties is het verbeteren van efficiëntie en effectiviteit een grote uitdaging. Er moet binnen de organisatie nagedacht worden over hoe de wijze van efficiency en samenwerking gemonitord wordt. Dit komt vaak pas onder de aandacht wanneer problemen zich voordoen.

Workforce management biedt de mogelijkheid om samen efficiënter te werk te gaan. Het zorgt ervoor dat jij je kennis met anderen eenvoudig kan delen. Bijvoorbeeld door in de workforce management software comments te delen onder taken. Denk hierbij aan de samenwerking tussen de afdelingen business planning en finance. Business planning kan inspelen op de data van finance, zodat kosten bespaart kunnen worden. Doordat beide afdelingen een overzicht hebben op hetzelfde platform kunnen de geplande werkzaamheden waarbij ze elkaar nodig hebben, zonder misverstanden goed worden uitgevoerd.

Sociaal-collegiaal

Door ontwikkelingen zijn de verwachtingen en de communicatiekanalen veranderd. De communicatie tussen een manager, planner, medewerker en klant verloopt vaak ongestructureerd en via verschillende kanalen. Dit kan invloed hebben op deadlines en als gevolg op de klanttevredenheid. Het is daarom wenselijk om deze ruis te vermijden door zo efficiënt mogelijk communicatie in te zetten. Het is daarom van belang om software in te zetten, die werknemers ondersteuning biedt, zodat ze elkaar goed kunnen helpen met de geplande werkzaamheden.

Social Workforce management met Symagic

De software van Symagic biedt deze ondersteuning: werk en communicatie staat op één centrale plek. Zo heb je geen losse heen-en-weer mails, telefoontjes of berichten, maar collega’s in overleg in hetzelfde systeem. Het biedt een efficiënte manier van contact, dat iedereen binnen de organisatie in kennis stelt. Daarnaast verhoogt het ook de werksfeer. Naast de onderling werk gerelateerde zaken, worden werknemers ook op de hoogte gehouden over leuke activiteiten zoals verjaardagen en jubilea.

Het social stuk is een onderscheidend kenmerk van de planningssoftware van Symagic. Wil jij meer weten over de werking van social workforce management voor jouw organisatie? Bekijk hier de potentie van social workforce management.

Gerelateerde artikelen

Jouw reis naar een intelligente fabriek begint met data en apps

Jouw reis naar een intelligente fabriek begint met data en apps

De wereld van productie verandert. Een intelligente fabriek is de toekomst. Deze fabrieken zijn flexibel en bewaken tegelijkertijd de kwaliteit. Data en apps spelen hierbij een hoofdrol. Het samenvoegen van de operatie met IT kan leiden tot verbeterde efficiency, lagere kosten en een beter inzicht. Maar hoe realiseer je dit precies?

Oracle Cloud in de publieke sector (en daarbuiten): strategische overeenkomsten onderstrepen toewijding aan digitale innovatie en optimale veiligheid

Oracle Cloud in de publieke sector (en daarbuiten): strategische overeenkomsten onderstrepen toewijding aan digitale innovatie en optimale veiligheid

Oracle versterkt zijn rol in de digitale transformatie van de publieke sector met twee strategische overeenkomsten. De vernieuwde deal met de Rijksoverheid benadrukt Oracle’s toewijding aan digitale efficiëntie en innovatie. Ook heeft de Europese Commissie Oracle Cloud Infrastructure gekozen, wat getuigt van het vertrouwen in Oracle’s technologische kracht.

De digitale transformatie van de utility operation van ENGIE

De digitale transformatie van de utility operation van ENGIE

ENGIE werkte samen met Digitate om vijf verschillende zakelijke uitdagingen aan te pakken. Zij startten een proces om digitale transformatie door te voeren de B2C-activiteiten. Dit leidde tot het automatiseren van serviceverzoeken, het voorkomen van €5 miljoen inkomstenverlies per dag en het verminderen van klachten van klanten met 95 procent.

Hoe data wél werkt voor zorgpersoneel

Hoe data wél werkt voor zorgpersoneel

Dat technologie in de zorg nodig is, onderkent iedereen. De vraag is: hoe maak je de juiste keuzes? Dat blijkt een hele uitdaging. Je verdwaalt gemakkelijk in het oerwoud van zorgdigitalisering, sensortechnologie en gegevensuitwisseling. Scherpe keuzes en een verandering in denken en doen zijn nodig.