Digitale transformatie in de maakindustrie

Uwe Vieth

23 maart 2021

Er heeft de afgelopen jaren een beweging plaatsgevonden naar digitalisering van workflows in de industrie. Maar omdat veel organisaties nog steeds afhankelijk zijn van handmatige of papieren processen, zijn menselijke fouten nog steeds verantwoordelijk voor aanzienlijke vertragingen.

Fabrikanten hebben ook met andere belemmeringen te maken. Er is een aanzienlijke kloof tussen IT en productie ontstaan, aangezien de bestaande infrastructuur en complexe operaties ze verder uit elkaar duwen.

De effecten van de crisis hebben deze inefficiënties alleen maar versterkt. Geconfronteerd met verstoringen in de supply chain, teruglopende vraag en voorzichtige consumenten, moeten fabrikanten een stap terug doen om hun operatie en hun interactie met hun eindklanten tegen het licht te houden.

[su_row][su_column size=”1/4″]

[/su_column][su_column size=”3/4″]

Paper

Lees in deze korte paper hoe je het productontwikkelingsproces kunt versnellen en vereenvoudigen door één platform te gebruiken.

    [/su_column][/su_row]

    Het is nog nooit zo belangrijk geweest voor IT en operationele technologie om samen te werken, en om zo 2021 tot een jaar van herstel en groei te maken. Maar om fabrikanten te kunnen laten concurreren, moeten ze nieuwe kansen vinden om wendbaarder te worden en hun klanten enthousiast te maken.

    Belemmeringen

    Productieprocessen worden steeds sneller en geavanceerder. En toch zijn veel fabrikanten nog steeds afhankelijk van in eigen huis gebouwde, verouderde bedrijfssystemen, die vaak op verschillende systemen draaien, verspreid over verschillende afdelingen. Deze aanpak is niet alleen inefficiënt, maar ook verouderd en slecht toegerust om aan de eisen van de moderne productie te voldoen. Het maakt het ook moeilijker om op te schalen, wat meer geld en tijd kost en tegelijkertijd beperkt overzicht biedt.

    Bovendien bieden deze systemen niet de ervaring die klanten verwachten. Of fabrikanten nu actief zijn in een B2B- of B2C-bedrijf, hun einddoel is altijd geweest: tevreden klanten. Maar in een post-covid-klimaat berust dat doel niet langer op goede of slechte producten, maar op goede dienstverlening. Klantenservice is nu de belangrijkste onderscheidende factor tussen bedrijven, en hoe een bedrijf de klantervaring benadert – vooral waar het problemen en klachten betreft – bepaalt of die klanten terugkomen.

    Naast externe druk om te transformeren, zijn er ook interne eisen om nieuwe inkomsten te genereren en marges te vergroten. Omdat sommige fabrikanten echter vaak te veel in bestaande apparatuur en systemen hebben geïnvesteerd, zijn ze terughoudend om te onderzoeken hoe ze kunnen verbeteren of innoveren.

    De uitdaging aangaan

    Wat de maakindustrie nodig heeft om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is een alomvattend, bedrijfsbreed digitaal transformatieproces dat voortbouwt op bestaande systemen en apparatuur en deze integreert in plaats van deze te vervangen.

    Fabrikanten moeten hun systemen verbinden en workflows digitaliseren via één strategisch platform, en ze moeten erin geloven. Het introduceren van een nieuw systeem is één ding, maar om het te laten werken, moet er een nieuwe visie op productie komen met één platform dat alle afdelingen omvat, niet alleen IT.

    De hele organisatie moet het platform zien als een wendbare tool, die operaties ondersteunt en de communicatie tussen teams open houdt. Met deze aanpak kunnen producten eerder op de markt komen, wat een positieve indruk geeft bij klanten.

    Consolideren naar één platform levert ook een betere RoI op. Als fabrikanten één weergave en één architectuur kunnen gebruiken om problemen te voorspellen en te voorkomen, zijn ze automatisch flexibeler dan concurrenten die slechts reageren op veranderingen. En als er een fout wordt gemaakt, maakt een holistische kijk op de hele operatie van een bedrijf het gemakkelijker om na te gaan wat er mis is gegaan, waarom, en hoe het te corrigeren.

    Die snelle reactie bespaart tijd, geld en materiaal, waardoor organisaties de besparingen in R&D kunnen investeren en creatieve nieuwe oplossingen kunnen ontwikkelen.

    Bovendien kunnen fabrikanten, onder toezicht, gegevens en analyses onderzoeken om verborgen patronen, inefficiënties, trends van klanten en andere belangrijke informatie te ontdekken. Alle onderdelen hebben toegang tot gegevens en kunnen communiceren via het platform. Van planning tot productie, het resultaat is een naadloze, snellere workflow tijdens elke stap.

    Ten slotte kunnen fabrikanten zich met één enkel platform concentreren op servitization, door naast hun producten end-to-end-services en -ondersteuning aan te bieden, waardoor de behoefte aan aanvullende producten of infrastructuur van derden wordt verminderd.

    Met de realtime-gegevens die fabrikanten vastleggen van apparatuur die al in bezit van klanten is, kunnen ze notificaties ontvangen voor regelmatige monitoring, herinneringen om reserveonderdelen te leveren en meer. Het eindresultaat is een betere klantervaring en meer proactieve fabrikanten, die toekomstige productstoringen kunnen verhelpen door de juiste service op het juiste moment te bieden.

    De sleutel tot digitale transformatie

    Fabrikanten hebben op zijn zachtst gezegd een uitdagend jaar achter de rug. Maar door hun systemen en infrastructuur tegen het licht te houden, is er volop gelegenheid om eventuele verliezen van het afgelopen jaar goed te maken en daarnaast nieuwe inkomstenstromen te creëren.

    Een gestroomlijnde, enkelvoudige oplossing verbindt mensen, functies en systemen naadloos met elkaar. Voor fabrikanten zorgt dat voor meer zichtbaarheid en betere efficiëntie, terwijl het tegelijkertijd meer waarde toevoegt aan individuele services. Met één enkele weergave van al hun voorheen ongelijksoortige datasets, biedt één enkele productarchitectuur een duidelijk beeld van de situatie ter plaatse, waardoor fabrikanten flexibel kunnen blijven en problemen kunnen aanpakken voordat ze zich voordoen.

    Het Now Platform van ServiceNow is hét platform voor digitale innovatie en levert digitale workflows die een optimale klantervaring garanderen en de rem op bedrijfsproductiviteit wegnemen.

    Dat heeft implicaties voor de maakindustrie, maar het kan ook onze hele manier van werken veranderen. Wil je hierover meer weten? Ga dan naar onze portal voor de maakindustrie.

    Deze bijdrage is eerder verschenen op Workflow, de blogsite van ServiceNow.

    Gerelateerde artikelen

    Hoe pak je als datacenter de EED slim op?

    Hoe pak je als datacenter de EED slim op?

    De nieuwe Europese richtlijn Energie-efficiëntie (EED) bepaalt dat datacenters vanaf september 2024 hun energie-efficiëntie moeten meten én rapporteren. Om aan deze verplichting te voldoen, zijn consistente en betrouwbare data onmisbaar. De Data Centre Infrastructure Management (DCIM) software van Schneider Electric kan hierbij helpen.

    Nederlandse overheid scoort goed met online dienstverlening

    Nederlandse overheid scoort goed met online dienstverlening

    Online overheidsdiensten blinken uit in gebruiksvriendelijkheid en transparantie. Ook hebben overheden flinke stappen gezet qua technologische innovatie en diensten voor internationale gebruikers, aldus een studie in opdracht van de EC.

    Wat is digitale volwassenheid? En waarom doet het ertoe?

    Wat is digitale volwassenheid? En waarom doet het ertoe?

    Steeds meer bedrijven creëren een rol voor een chief digital officer. Deze CDO’s zijn vaak verantwoordelijk voor het stimuleren van groei door hun organisatie te evolueren naar het digitale tijdperk – maar hoe? Het begint met inzicht in waar de organisatie nu staat en waar ze in de toekomst moet staan.