Elke medewerker zelfservice-toegang geven tot near-real-time dataproducten van teams met een aanzienlijke domeinexpertise. En de missie van dataspecialisten: waarde creëren uit data – niet het bouwen van een dataplatform. Dat zijn de twee pijlers waar de datastrategie van DPG Media op stoelt, vertelt Wannes Rosiers, voormalig area manager Data bij de uitgever, die actief is in België, Nederland en Denemarken en enkele tientallen titels publiceert. Inmiddels kan de organisatie zich een ‘data rock star’ noemen. Rosiers vertelt over het proces daar naartoe en reikt handvatten aan voor hen die weliswaar goed op weg zijn, maar meer uit data willen halen.
Gebruik AI stijgt, datastrategie prioriteit van IT-beslissers
De AI-volwassenheid binnen grote organisaties is aanzienlijk toegenomen. Een grote meerderheid van de bedrijven in Europa implementeert AI-strategieën, en pakweg de helft behaalt hier al financiële voordelen mee. Hierop duidt onderzoek in opdracht van Digital Realty onder 2.000 IT beslissers.