Dutch Design op CIODAY. Hoe dat zo?

Het thema van CIODAY2022 is Dutch Design: een beproefde Nederlandse denk- en handelswijze om problemen en opportuniteit te adresseren. Gericht op eenvoud, samenwerking, met oog voor economie en samenleving. Een concept dat werkte bij het ontwerpen en bouwen van schepen, havens, steden en het scheppen van nieuw land uit zee. Nog steeds. Ook qua agricultuur, infrastructuur, energie, gezondheidszorg, finance, grafische en industriële vormgeving. Technologie in al z’n verschijningsvormen loopt hier al sinds eeuwen als een rode draad doorheen.

‘Hoe komen jullie nou op zo’n thema?’, vragen mensen uit het CIO-circuit me weleens. ‘Zitten jullie daar dan met een groep wekenlang op te broeden? Is het een idee van één betrokkene en werken jullie het verder uit? Is het gedreven door commerciële opportuniteit?’ Het antwoord verschilt uiteraard per jaargang, maar over het algemeen is thema-bepaling het resultaat van maandenlang de ogen en oren open houden bij met name de doelgroep – en dat vervolgens in de snelkookpan doen. Voor 2022 vormt de suggestie van één enkele Nederlandse CIO de trigger…

Ketens en ecosystemen

Het gebeurt tijdens een korte nazit van een besloten rondetafel in Amstelveen. Het gaat die middag vooral over de culturele, organisatorische en leiderschapsvraagstukken rond datagedrevenheid. Bij de borrel komt de CIO van een oerhollandse bloemenexporteur met een suggestie. ‘Is het een idee om binnen ons netwerk met jullie hulp iets met een typisch Nederlandse sector zoals de sierteelt te doen? En dan de samenhang in de keten of het ecosysteem te belichten in artikelen of thematisch ingestoken bijeenkomsten?’ Wow, ja goeie suggestie!

Van het een komt al snel het ander. ‘Even denken’, reageer ik. ‘We zouden dit natuurlijk in de breedte kunnen trekken. Meerdere Nederlandse succes-sectoren pakken, om vervolgens te kijken hoe alles met elkaar samenhangt en technologie voor vooruitgang zorgt.’ Ook goed, reageert de bewuste CIO. Al die middag hinten we op iets speciaals tijdens CIODAY.

Vervolgens wordt het idee zoals altijd intern en extern getoetst. Enthousiasme alom, al vervagen vervolgens de contouren. Vooral vanwege de steeds grotere economische, ecologische, maatschappelijke en geopolitieke onzekerheid. Onderwerpen als veiligheid, weerbaarheid, veerkracht dringen zich ineens nadrukkelijk op. Hmm nee, dood spoor. Te defensief, te weinig wenkend perspectief… Terug naar de basis.

Typisch Nederlands

Jongens de tijd dringt, we moeten nu snel met iets komen. Vervolgens iedereen er weer bij: Rob, Felix, Lenny, delivery, sales – en niet te vergeten het CIO Platform Nederland en enkele trouwe CIODAY-partners. Iedereen doet een duit in het zakje. De een oppert security en compiance. De ander datadeling, IT-modernisering, architectuur. Samenwerking ook. O ja. die typisch Nederlandse succes-sectoren. Ja, die gaan we natuurlijk centraal stellen – daarmee pakken we alles mee…

Maar hoe breng je dit alles nu onder één noemer? Wat wordt HET centrale thema voor 2022? Dutch Pride? Hahaha. Ehm nee, toch maar beter van niet… Iets met architectuur? Zowel digitaal als fysiek? Goed idee, maar waarom geen design? Rob: ‘Ik heb ’m: Dutch Design!’ Yessss.

Dit jaar gaan we rond CIODAY dus spelen met de onderliggende principes van typisch Nederlands ontwerp in de brede zin van het woord: coöperatief, minimalistisch, robuust, flexibel, weerbaar, werkbaar, ethisch, esthetisch, pragmatisch en daarmee meestal van grote economische en maatschappelijke waarde. Het komt allemaal samen tijdens CIODAY 2022. Goeddeels in het Nederlands. Je bent welkom!

PS. Het beeld hierboven wekt misschien de indruk dat we CIODAY weer in de Beurs van Berlage gaan organiseren. Maar we hebben het gekozen omdat het een toonbeeld van Dutch Design is!

Gerelateerde artikelen

Van recht naar krom

Van recht naar krom

Ik verlang naar een ouderwetse zomer vol komkommernieuws. Want het is wel élke dag wat dit jaar. Maar tussen alle slechte tijdingen zag ik afgelopen week wel een uitgelezen goed-nieuws item over een nieuw product van Nederlandse bodem!

De wereld heeft een UX-probleem

De wereld heeft een UX-probleem

Als je ze wilt zien, zijn ze overal: minder dan optimale ervaringen met techniek en organisaties. Onze samenleving is de laatste kwart eeuw dan ook een stuk complexer geworden. Er lopen dus ook meer zaken stroef of mis. En het lijkt misschien een grote stap, maar ook onze aarde biedt de laatste jaren zacht gezegd een minder dan optimale ervaring. Hoogste tijd om de effecten van onze problemen proberen te temperen.

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik, oprichter en CEO van Whoppah, is winnaar van de Innovation Award in de categorie Meest innovatieve leider. Santeon won de award voor het Meest innovatieve ecosysteem. TestGorrilla ging er met de prijs vandoor in de categorie Meest succesvolle startup, scaleup of challenger en Lensor, onderdeel van Pon Holdings, ontving de eerste award in een nieuwe categorie Meest succesvolle business-innovatie.

‘Van IT-innovatie naar businesswaarde’

‘Van IT-innovatie naar businesswaarde’

Innoveren is leuk, maar zinloos als je de businesswaarde niet in het vizier hebt. Een gerichte en gestructureerde aanpak van vernieuwingstrajecten is nodig om het maximale uit investeringen te kunnen halen. Bij het opzetten van zo’n innovatiemachine is de betrokkenheid en inbreng van technologieleiders fundamenteel. Tijdens CIO & CDO Insights op 23 juni in Nieuwegein staat dit thema centraal.