‘Shocks overleven en jezelf steeds heruitvinden’

Flexibiliteit en veerkracht staan al lang hoog op de agenda van CIO’s, CTO’s en andere technologieleiders. Het speelveld waarin hun organisaties opereren wordt immers steeds grilliger en mondialer – zowel in termen van kansen als bedreigingen. In de afgelopen maanden en weken hebben geopolitieke verschuivingen en spanningen het belang van continuïteit verder onderstreept.

Daarnaast zijn er ongewijzigde doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, diversiteit, ethisch ondernemen en de blijvende impact van de coronapandemie. Digitalisering is een deel van de oplossing voor veel van deze uitdagingen. IT-leiders nemen daardoor steeds meer een sleutelpositie in. De door corona uitgestelde CIODAY2021 in de Hilversumse Studio 21 geeft volop tools om deze rol en verantwoordelijkheid met verve te vervullen.

De neiging om alle uitdagingen waar de CIO voor staat op de traditionele manier afzonderlijk en individueel te adresseren voldoet niet langer. Duurzaamheid, diversiteit, eerlijkheid en veiligheid vormen wellicht de basis voor toekomstige businesscontinuïteit. Leiders hebben hier een taak en verantwoordelijkheid, zo blijkt tijdens de pre-conference die alleen op uitnodiging toegankelijk is.

“We kunnen Europa sterker maken met digitale oplossingen”

“Het zijn verwarrende tijden”, aldus Arthur Govaert, voorzitter van het CIO Platform Nederland. Een pandemie, oorlog in Oekraïne, een energiecrisis, problemen met bevoorrading en logistiek zetten de continuïteit onder druk. Niet zelden overstijgen deze uitdagingen de individuele organisatie of bestuurder en vereisen ze landelijke of internationale samenwerking. “Zo kunnen we Europa sterker maken met digitale oplossingen.”

Radicaal open

Volgens Melanie Rieback, medeoprichter en CEO van het not-for-profit adviesbureau Radically Open Security, kunnen schijnbare tegenstellingen op politiek, maatschappelijk, economisch en technologisch gebied vanuit een holistische optiek worden overbrugd. Volgens haar zit de gewenste controle ’m juist in de openheid en transparantie in plaats van geslotenheid en geheimhouding.

Rieback leidt als CEO van Radically Open Security een samenwerkingsverband van specialisten die met hun idealen de beveiligingsmarkt willen veranderen. Een model dat sterk afwijkt van de heersende verdienmodellen in de beveiligingsindustrie, waar iedere aanbieder vasthoudt aan z’n eigen gesloten systeem.

“Het businessmodel is in conflict met het belang van de klant”

Onwenselijk, omdat binnen sectoren cruciale informatie over online aanvallen vaak onderling gedeeld – ook met concurrenten. Dat ligt niet in de aard van commerciële securitybedrijven om dit onderling ook te doen. “Hun businessmodel is dus in conflict met het belang van de klant.” Rieback en haar mensen werken en ondernemen op basis van ‘integrity by design’, wat naast de sociale winst economische opbrengsten niet in de weg staat.

Nooit meer normaal

Naast de verandering die digitale leiders zelf kunnen vormgeven, hebben ze sowieso te maken met elkaar in steeds hoger tempo opvolgende ‘shocks’ in de vorm van natuurrampen, geopolitieke verschuivingen, pandemieën, sociale veranderingen en economische instabileit. Er zal volgens auteur en technologie-ondernemer Peter Hinssen door steeds meer ‘unknown unknowns’ continu een beroep worden gedaan op de veerkracht en het vermogen van aanpassing van bedrijven.

De illusie dat we na corona zouden terugvallen in het ‘oude normaal’ is volgens Hinssen naïef. Hij gebruikt nu de term ‘het nooit normale’. Naast de diverse aardschokken zal ook technologie zich blijven ontwikkelen, maar tevens zal het een deel van de oplossing zijn. Zeker als hierin het individu, en wellicht ook de maatschappij een stem heeft.

Later, in zijn plenaire bijdrage, vertelt Hinssen over bedrijven die zichzelf in cycli heruitvinden en zo relevant blijven voor de steeds veranderende klant. Vaak wordt met ontzag gekeken naar ‘unicorns’: succesvolle bedrijven die na de startupfase snel doorgroeiden en nu soms miljarden dollars waard zijn. Maar er zijn veel meer feniksen. “Keer op keer herrijzen ze uit de as van het oude en komen ze er sterker uit.”

Mens en machine

Hij en de drie andere eerste plenaire sprekers hameren in Hilversum op een intensieve wisselwerking tussen mens en machine. Organisaties dienen volgens Jochem Pasman, senior manager binnen het CIO Advisory Team van KPMG, optimaal verbonden te zijn om de klant altijd centraal te kunnen stellen. Daartoe is het vermogen nodig om slim en snel handige en schaalbare oplossingen voor de business te kunnen uitrollen. Vertrouwen behelst als derde pijler een gebalanceerde benadering van risico’s en al dan niet wettelijk voorgeschreven beperkingen en bepalingen.

“Marketeers en andere businessmensen hebben jullie nodig”

Omarming van kunstmatige intelligentie leidt naast beoogde zakelijke opbrengsten tot vaak onverwachte meeropbrengsten op het gebied van talentontwikkeling en cultuur, constateert BCG’s François Candelon. Hij is Global Director van Boston Consulting Group’s Henderson Institute, een denktank die zich toelegt op het verkennen en ontwikkelen van nieuwe inzichten uit business, technologie, economie en wetenschap.

Inzet van AI heeft het effect dat de BCG’er ‘collectief leren’ noemt. Waar normaal gesproken vooral de senior werknemers hun kennis en kunde op de jonge garde overbrengen, is dat met AI vaker andersom. Daarnaast helpt het door AI verkregen inzicht in operationele processen bij de interne samenwerking. Het is duidelijker waar de knelpunten zitten of waar een paar passen extra gezet moeten worden.

Samenwerking met CMO

Onderzoek van Forrester leert dat bedrijven die ‘customer obsessed’ zijn liefst tweeënhalf keer sneller groeien dan gemiddeld. Ze kenmerken zich bovendien door gemeenschappelijke doelen, agenda’s en manieren om successen te meten. Volgens vice-president en hoofdanalist Thomas Husson geldt dit evenwel voor slechts acht procent van de organisaties.

Volgens hem staat de kloof tussen marketing (CMO) en technologie (CIO, CTO of een andere technologieleider) het maken van grote stappen richting een obsessie voor klanten in de weg. “Op groei gerichte marketeers en andere businessmensen hebben jullie nodig om samen data te kunnen omzetten in inzichten waarmee zij onder meer klantervaringen kunnen personaliseren.”

Het is bovendien tijd dat de waarde en impact van die ervaringen echt goed worden gemonitord. Husson pleit voor een zogenoemde Customer Experience Index. Deze omvat zowel kwaliteit (effectiviteit, gemak en emotie), als klantloyaliteit (retentie, enrichment, advocacy).

Magnificent 10

Onder de noemer ‘The Magnificent 10′ komen in het tweede plenaire blok tien technologieleiders voor het voetlicht. Na de oproep van Claudia de Andrade (Port of Rotterdam) tot maatschappelijke en bestuurlijke samenwerking, vertelt Robbert van Rutten (Shell) over de digitale component van de energietransitie. Kemal Cetin (FrieslandCampina) zoomt in op zijn streven om uitdagingen en kansen holistisch te benaderen.

Volgens Daniel Gebler (Picnic) zijn digitalisering en business twee zijden van dezelfde medaille. Als CTO propageert hij een growth mindset en cultuur. Marco Witteveen (Garanti BBVA): “Snelheid en flexibiliteit in het landschap, inclusief de supersnelle en compliant integratie met derde partijen, geeft gewenste voorsprong.” Ing Yan Ong (Heineken) geeft uitleg over de ambitie om de ’best connected brewer’ te worden, terwijl Tor Bøe-Lillegraven (Schiphol Group) ‘de meest digitale luchthaven van Europa’ voor het voetlicht brengt.

“Snelheid en flexibiliteit in IT geeft gewenste voorsprong”

Het transformatieve leiderschap van Gerhard van der Bijl (Albert Heijn, Gall & Gall en Etos) komt tot uiting in verandermanagement. Naast de business- en technologie-platformen is daarom het ‘human platform’ gecreëerd. “Tech is easy, change is hard”, zegt René Steenvoorden (Randstad Group) op zijn beurt. Digitale technologie is een onlosmakelijk onderdeel van de strategie op het gebied van commercie, markt en talent.

Het intermezzo met Boyana Petkova (AkzoNobel) handelt over datagedreven waardecreatie binnen het planningsdomein. Het gros van bovengenoemde technologieleiders wordt vergezeld door hun belangrijkste IT-partners, respectievelijk Salesforce, ServiceNow, Snowflake, OutSystems, KPMG, T-Systems, TCS en Google.

Pole-positie voor CIO

Welk concurrentievoordeel halen Formule 1-teams uit data en technologie? Hoe verankeren ze het, wat zijn de verschillen en overeenkomsten in hun aanpak? Circuitbaas Bernhard van Oranje en de CIO’s van Aston Martin F1 Team, Mercedes-AMG Petronas Formula One Team en Red Bull Racing onthullen tijdens dit programma-onderdeel over het enorme belang van de juiste informatievoorziening. Data analyse en software hebben de sport totaal veranderd, ook qua kijkervaring.

Tijdens het traditionele CIO VIP Dinner wordt Mel Jacobs, CIO Private Banking and Corporate and Institutional Banking bij ABN AMRO Bank, ten slotte uitgeroepen tot winnaar van de CIO of the Year Award. Zij dankt de prijs aan haar grote rol in de digitale transformatie van de bank. Andere genomineerden waren Willem Koopmans (Coolblue), Mark Vermeer (Gemeente Rotterdam) en André van der Linden (Royal FloraHolland).

Gerelateerde artikelen

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Leiderschapslessen uit wereldwijde ontwrichting

Het ontbreekt de laatste tijd niet aan wereldwijde, onvoorspelbare en ontwrichtende gebeurtenissen. Deze hebben hun invloed op de zakelijke wereld, en dit heeft weer zijn gevolgen voor zakelijk leiderschap. Welke lessen kunnen we hieruit trekken?

‘Nieuwe digitale realiteit vereist openheid en samenwerking’

‘Nieuwe digitale realiteit vereist openheid en samenwerking’

De uitdagingen waar CIO’s en andere digitale leiders voor staan zijn enorm. Zowel in aantal als qua omvang. De neiging om deze allemaal op de traditionele manier afzonderlijk en individueel te adresseren voldoet niet langer. Duurzaamheid, diversiteit, eerlijkheid en veiligheid vormen wellicht de basis voor toekomstige businesscontinuïteit. Leiders hebben hier een taak en verantwoordelijkheid, zo bleek tijdens de pre-conference van de recent gehouden CIODAY.

Mel Jacobs is CIO of the Year 2021

Mel Jacobs is CIO of the Year 2021

Mel Jacobs, CIO Private Banking and Corporate and Institutional Banking bij ABN AMRO Bank, is winnaar van de CIO of the Year Award 2021. Zij dankt de prijs aan haar grote rol in de digitale transformatie van de bank.

HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

Succesvolle partnering binnen een ecosysteem moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden. Onderzoek naar volwassenheid van partnering binnen ecosystemen door Erik Beulen van Tilburg University / TIAS Business School laat zien dat organisaties inzien dat er ruimte is voor verbetering.