Organisaties moeten datagedreven zijn. Dit moet worden verankerd in alle aspecten van zakendoen: operational excellence, product- en dienstenverbetering, bedrijfsinnovatie en governance. Hylke Sprangers, interim CIO/CTO: “Al deze aspecten moeten worden ingebed in de digitale strategie van elke organisatie.” Bovendien maken technologische innovaties zoals machine learning, dat wordt aangedreven door data, data en datagedreven besluitvorming nog belangrijker.
Leiderschap kent vier dimensies: strategisch, operationeel, mensen en innovatie. Alle leiderschapsdimensies moeten datagedreven zijn. Naast data blijft intuïtie nog steeds belangrijk. “Door de combinatie van data en leiderschap kunnen leidinggevenden hun intuïtie beter sturen”, zegt Hylke Sprangers.
Datagedreven worden is een transformatie op zich. Datagedreven leiderschap moet in het DNA van een organisatie worden ingebed. Het is geen apart gebied, of in silo’s opgeslagen. Net als digitaal moet datagedreven denken volledig worden ingebed. “Als gevolg hiervan is de rol van de chief data officer een tijdelijke.”
Als de datamanagementprocessen eenmaal zijn geautomatiseerd en soepel verlopen, sturen de proceseigenaren in de business de operaties echt aan. Het is belangrijk om de vereiste platforms te implementeren en de datakwaliteit te waarborgen, maar datadoelstellingen moeten worden gestuurd door het bedrijf en gekoppeld aan bedrijfsdoelen. De CIO of CTO kan de complementaire technische rol die gerelateerd is aan data op zich nemen. Dezen hebben de vereiste kennis om platforms en datameren te implementeren en te onderhouden ter ondersteuning van datagedreven besluitvorming.
Data-eigendom
De business moet het data-eigendom op zich nemen. Wat is de rol van de raad van bestuur hierin? Deze heeft een algehele verantwoordelijkheid voor de totale prestatie van de organisatie. Meestal zit de CIO of CTO in de raad van bestuur. De raad van bestuur moet een toonaangevend voorbeeld zijn voor datagedreven besluitvorming, bijvoorbeeld door datagedreven governance te implementeren en duidelijke metrics te definiëren in de algehele bedrijfsstrategie. De toon aan de top versterkt het datagedreven DNA van een organisatie. Duidelijk eigenaarschap is een goed uitgangspunt voor verbetering van de datakwaliteit.
Hylke Sprangers: “Het is essentieel om te beginnen met het verbeteren van de data-architectuur en het implementeren van centrale platforms en tooling.” Dit omvat master- en metadatamanagement, evenals de identificatie van datadomeinen en -structuren en taxonomieën. Dit is een kwestie van ‘set it and forget it’, en door deze fundering op de juiste manier te leggen, worden toekomstige, extra kosten vermeden. Het is een goede gewoonte om het verbeteren van de datakwaliteit te combineren met het leggen van deze basis.
In een B2C-markt heeft gegevenseigendom een extra dimensie. Klanten moeten hun toestemming geven voor datagebruik. Dit is in Europa strenger dan in de rest van de wereld. Klanteigendom roept interessante maar gecompliceerde vragen op. Wie is de eigenaar van de afgeleide gegevens die zijn gegenereerd uit klantgegevens die zijn verkregen met toestemming van de klant? Technologie-innovaties, zoals machine learning, maken deze vraag er niet eenvoudiger op.
“De huidige (internet) infrastructuur is nog niet klaar voor een persoonlijke gegevenskluis, al weet ik niet zeker of zoiets voldoende is in antwoord op deze uitdaging”. Deze vraag wordt relevanter nu organisaties transformeren van een ‘klantbeeld’ naar een ‘menselijk’ beeld, inclusief aanvullende persoonlijke informatie.
Data-exchange
Het orkestreren van de data-uitwisseling is niet eenvoudig en niet ongecompliceerd. Interne silo’s moeten worden afgebroken en het definiëren van user journeys is doorgaans nuttig bij de transformatie naar data lakes. Het uitwisselen van data buiten de organisatie is zelfs nog moeilijker.
Hylke Sprangers: “Ecosystemen zijn dynamisch. De belangrijkste uitdaging is dat alle partners graag de regisseur van het ecosysteem willen zijn. Dominantie door iedereen werkt niet. De machtsbalans in een ecosysteem moet op de juiste manier worden bepaald.”
De data-uitwisseling als zodanig is geen probleem meer aangezien (software-as-a-) service-platformen standaard functionaliteit hebben om data te delen met externe partners. “Als je je datapijplijnen goed hebt geïmplementeerd, kun je eenvoudig data uitwisselen. De moeilijkheid bij data-uitwisseling ligt aan de businesskant. De business moet het ecosysteem ontwerpen, inclusief de gegevensuitwisseling zelf.”
Covid-19
De pandemie heeft glashelder gemaakt dat gegevens cruciaal zijn bij het overleven van een crisis. Organisaties moeten accepteren dat het versnellen van digitale transformaties niet langer optioneel is. “Het gevolg is dat organisaties moeten investeren in innovatie. Ze moeten het tempo bijhouden.” Snijden in de kosten is niet het juiste antwoord op de pandemie.
Europa versus de rest van de wereld
Waar staan we met data, vergeleken met China en de VS? Europa heeft een heel andere kijk op data-ethiek. Ook zijn de grote techbedrijven, met een focus op de B2C-markt, niet zo aanwezig in Europa als in China en de VS. Bovendien heeft Europa een grote en geavanceerde productiesector die grote hoeveelheden M2M-data genereert, met bedrijven als ASML, Bosch, Philips en Siemens.
“De combinatie van goede data (privacy) regelgeving en een geavanceerde maakindustrie geeft Europa en Nederland een uitstekend uitgangspunt om te excelleren”, zegt Hylke Sprangers. Een visie met veel inzicht – de tijd zal leren of Europa bestand is tegen dit mondiale en zeer competitieve landschap.
[su_row][su_column size=”1/4″]
[/su_column][su_column size=”3/4″]
Whitepaper
Dit interview is opgenomen in een whitepaper over datagedreven leiderschap. Als je hier je gegevens achterlaat, ontvang je de paper direct in je mailbox.
[/su_column][/su_row]