2020 HPDO Paper: Datavolwassenheid Nederlandse bedrijven matig tot zwak

Datavolwassenheid, een duidelijke indicator voor zakelijk succes, is bij Nederlandse bedrijven matig tot zwak ontwikkeld, een enkele voorloper (high-performance digital organisation of HPDO) uitgezonderd. Data management is vaak slecht georganiseerd en analytics nauwelijks geautomatiseerd. En cloud computing wordt hiervoor ook niet ten volle ingezet. Daarop duidt een nieuwe survey van TIAS in samenwerking met TCS en ICT Media.

Voor het tweede opeenvolgende jaar hebben TIAS School for Business and Society in samenwerking met Tata Consultancy Services (TCS) en ICT Media een onderzoek verricht onder Nederlandse organisaties. De resultaten zijn verwerkt in de paper Demonstrate data-driven business behaviour. A Dutch research study on data and analytics maturity and business effectiveness.

Datavolwassenheid

De resultaten van de survey geven reden tot zorg, want het blijkt dat bij veel van de ondervraagde bedrijven basale vaardigheden op het gebied van data management en analytics onderontwikkeld zijn. Ook worden open data en externe data betrekkelijk weinig ingezet. Daarnaast is het gebruik van data warehousing en data lakes geen gemeengoed.

Data en analytics adoptie-aspecten: data management, analytics automation, typen gebruikte data, gebruikte analytics platformen en cloud adoptie (niveaus: laggard, average en best in class (N=62).

Maar uit een globale vergelijking met de gegevens uit de DATOM-dataset van TCS blijkt dat Nederlandse bedrijven het nog niet zo slecht doen op het gebied van datavolwassenheid. Want gemiddeld scoren Nederlandse organisaties iets hoger dan de het wereldwijde gemiddelde. Toch is de data maturity van Nederlandse bedrijven laag tot gemiddeld. De meeste geënquêteerde organisaties hebben beperkte capaciteiten om hun prestaties te verbeteren door de inzet van data en analytics. Iets meer dan vijftien procent lukt dit.

HPDO

Deze bedrijven, die een werkelijk data-driven manier van werken hebben – de high-performance digital organisations (HPDOs) – hebben hun werkwijze verankerd in de top van de organisatie én hebben een bijpassende mentaliteit en cultuur gestimuleerd. Ze stellen daarnaast budget beschikbaar om te investeren in data analytics. Die investeringen gaan dan niet alleen naar applicaties, maar ook naar data literacy, processen en governance. En dit betaalt zich uit: inzichten uit data leveren deze bedrijven nieuwe omzet op.

Lezers van IT Executive kunnen de paper hier downloaden. Als je hieronder je gegevens achterlaat, ontvang je direct een link in je inbox.

    Gerelateerde artikelen

    ‘Mentale shift nodig bij IT-leveranciers’

    ‘Mentale shift nodig bij IT-leveranciers’

    IT-leveranciers moeten zich opmaken voor een veranderende relatie met organisaties aan de klantzijde. CIO’s, businessleiders en besturen willen vooral snel en flexibel nieuwe waardeproposities kunnen ontwikkelen. Dat stelt andere eisen aan hun mensen, processen, IT en dus ook technologiepartners.

    2021: HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

    2021: HPDO Paper: Value creation by improved ecosystem partnering

    Succesvolle partnering binnen een ecosysteem moet voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden. Onderzoek naar volwassenheid van partnering binnen ecosystemen door Erik Beulen van Tilburg University / TIAS Business School laat zien dat organisaties inzien dat er ruimte is voor verbetering.

    HPDO-sessie: Waardecreatie door verbeterde partnering binnen ecosystemen

    HPDO-sessie: Waardecreatie door verbeterde partnering binnen ecosystemen

    Digitale transformatie houdt nooit op. High-performance digital organisations weten dit als geen ander. Op 20 april organiseert ICT Media samen met Erik Beulen van Tilburg University/TIAS Business School een kick-off meeting waarin hij kort zijn onderzoek van dit jaar toelicht en om feedback vraagt van de aanwezige CxO’s. Twee zwaargewichten uit de CIO community zullen hun ervaringen delen.