Picnic wint eerste Tech Hero Award

Redactie

12 oktober 2022

Benchmark voor technologische capabilities

Picnic is winnaar van de eerste Tech Hero Award. De ‘supermarkt op wielen en in je broekzak’ dankt de prijs aan de cruciale rol voor hoogwaardige technologie in zowel operatie, klantervaring als toekomstige ontwikkeling. Andere genomineerden waren witlabel-bankplatform fiveºdegrees en mobiliteitsaanbieder GO Sharing. Allemaal bedrijven die technologie in het hart van hun strategie en marktbenadering weten te houden.

Partijen die voor de nieuwe prijs in aanmerking komen, hebben hun business in feite om hun digitale kern heen gebouwd. Toekomstvast en dusdanig georganiseerd dat ze ook over vijf jaar nog met de laatste ontwikkelingen kunnen meebewegen – en geen doodlopende wegen inslaan. “Wij benchmarken organisaties qua fundamentele technologische capabilities”, aldus de jury. “Ze moeten bewijzen dat ze in staat zijn fundamentele veranderingen door te voeren en zichzelf zonodig operationeel en qua business kunnen vernieuwen.”

Het idee van de Tech Hero Award is bedrijven voor het voetlicht te brengen die een inspiratiebron vormen voor andere organisaties, sectoren en de samenleving als geheel. “Bedrijven waar we allemaal iets van kunnen leren”, zo stelt de jury. Om de waarde van deze helden onder de aandacht te brengen bij de gehele Nederlandse tech-community is gekozen voor uitreiking op CIODAY, die jaarlijks door enkele honderden leiders van toonaangevende bedrijven wordt bezocht.

Innovatiekracht

De jury roemde Picnic tijdens de uitreiking in Hilversum voor de continue innovatiekracht en ontwikkeling. In september 2015 startte de online supermarkt met slechts vier bestelauto’s in Amersfoort. Inmiddels zijn dat er meer dan duizend en bedienen ze honderdduizenden klanten in zo’n 120 Nederlandse steden.

Om voortdurend in te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden werkt Picnic continu aan ‘anti-fragiliteit’ en veerkracht. Het eigen, in de basis generieke logistieke platform, is de sleutel voor de ontwikkeling van nieuwe businesskansen. Bijvoorbeeld uitbreiding naar het buitenland en de bezorging van elk denkbaar product. Door standaardcomponenten te combineren, worden nieuwe operationele modellen en businessontwikkelingen mogelijk.

Volgens Picnic-CTO Daniël Gebler zijn veel gehanteerde ontwerpprincipes typisch Dutch Design: “Minimalistisch, weerbaar en esthetisch – daarmee kunnen we ook op technologiegebied het verschil maken. Binnen Picnic maken we zo voortdurend de kleinst mogelijke stappen om betekenisvolle zaken te ontwikkelen.”

Bank in a box

Ook het verhaal van genomineerde fiveºdegrees maakte grote indruk. Het bedrijf levert al tien jaar met een ‘bank in a box’ een vertrouwd core-bankingproduct aan toonaangevende financiële instellingen. In 2021 lanceerde het daarnaast een volledig cloud-native variant waarmee klanten ook op lange termijn in staat zijn om aan de steeds veranderende markteisen te voldoen.

In plaats van het bestaande product, ºmatrix, cloud-native te maken, besloot fiveºdegrees het nieuwe product, ºneo, vanaf nul te ontwikkelen. Inmiddels is ºneo klaar voor de markt. Martijn Hohman, Chief Executive Officer: “Anders dan de oude stack is het nieuwe product gebaseerd op componenten.” Het aantal bouwstenen zal in de loop van de tijd gestaag toenemen en ook zal het makkelijker worden om externe diensten en ecosystemen aan elkaar te koppelen.

Duurzaam transport

Finalist GO Sharing maakt duurzaam transport van deur tot deur voor iedereen toegankelijk. Dat doet het door het aanbieden van elektrische steps, fietsen, scooters en auto’s. Het bedrijf levert daarmee naar eigen zeggen een bijdrage aan de energietransitie en een leefbaarder toekomst.

Het hart van de dienstverlening is de zelf ontwikkelde app, in combinatie met een doordachte IT-backend. Data en een goede gebruikservaring speelt bij dit alles een centrale rol. “Technologie is de grootste afdeling van ons bedrijf”, verklaart medeoprichter en CEO Raymon Pouwels. “We ontwikkelen alles zelf vanuit Istanbul, waar we ook direct kunnen testen.”

Selectieproces

Picnic kwam over het geheel genomen als beste kandidaat uit het selectieproces. Dit proces bestaat onder meer uit de Digital Acceleration Index (het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek door The Boston Consulting Group. Ook waren er persoonlijke interviews, korte pitches en een discussie met alle kandidaten en juryleden.

De kernjury van de Tech Hero Award voor 2022 bestaat uit: Bernhard van Oranje, CEO & Founder van Levi9 en voorzitter van de CIO of the Year Award-jury, Martijn Koning, voorzitter van het CIO Platform Nederland en CDO van AutoBinck, Nick Smaling, partner bij de Boston Consulting Group, en Rob Beijleveld, CEO van ICT Media. Ook Janneke Niessen, VC bij CapitalT en columnist bij Eva Jinek, is betrokken bij het initiatief.

Gerelateerde artikelen

Samenwerken over de as van vraag en aanbod

Samenwerken over de as van vraag en aanbod

Als Nederland de maatschappelijke problemen die het heeft te lijf wil gaan, is een flexibele en sterke IT-infrastructuur nodig en bovenal samenwerking tussen leveranciers en afnemers. Onder andere daarover ging het gesprek tijdens de ICT Media Captain’s Lunch vorige week in de Orangerie te Den Bosch.

Tijd voor de Innovation Awards

Tijd voor de Innovation Awards

In april is het weer tijd voor de Innovation Awards: prijzen met als doel het stimuleren en belonen van innovatieve projecten bij leveranciers en afnemers van IT-oplossingen en overige technologie. Er zijn awards voor de meest innovatieve leider, het meest innovatieve ecosysteem en de meest innovatieve start-up/scale-up/challenger.

Putting the ‘real’ in real-time data

Putting the ‘real’ in real-time data

Stel je een platform voor dat helemaal geen verkeer ziet, vervolgens een kwartier lang drie miljoen verbindingen per seconde, waarna het terugvalt naar bijna nul. Het lijkt op een DDoS-aanval, maar het is stemverkeer voor het Eurovisie Songfestival. Het kleine, jonge bedrijf achter het platform, Once.net, had zich geen beter voorbeeld kunnen wensen om zijn capaciteiten te demonstreren.

AI succesvol inzetten voor een toekomstbestendig bedrijf

AI succesvol inzetten voor een toekomstbestendig bedrijf

Het is belangrijk om de trends in de industrie te volgen, de concurrentie voor te blijven, toekomstbestendig te zijn en meer. Maar hoe doe je dat? Innovatie is daarin het sleutelwoord en gaat vaak hand in hand met technologie. Inmiddels raken we niet meer uitgepraat over AI en dit is hoe je het inzet voor een toekomstbestendig bedrijf.