‘Experience, duurzaamheid en samenwerking onder architectuur’

Redactie

21 oktober 2022

Dutch Design op CIODAY2022

Samenwerking, zoeken naar eenvoud, doen wat goed is voor de samenleving en onderscheidende ervaringen. Kernbegrippen van CIODAY2022 en niet toevallig betrekking hebbend op wat vaak wordt aangeduid als Dutch Design. Het overkoepelende thema werd in de Hilversumse Studio 21 uitgediept in drie plenaire programmablokken: future business & organization, design & digital architecture, en de praktische invulling daarvan onder het motto ‘make it work!’.

Cognizants Head of Research Euan Davis stond op 11 oktober tijdens zijn openingskeynote stil bij het ontwerpen van een toekomstvaste organisatie en IT. Hij refereerde aan recent onderzoek dat hij in samenwerking met the Economist Impact Group onder tech- en businessleiders had uitgevoerd. Daarbij bleken aandacht voor talent, technologie en zogenoemde ESG-strategieën – aandacht voor milieu, maatschappij en ethisch bestuur – cruciaal.

“Een fit for future business moet eigenlijk overal klaar voor zijn”, stelde hij in Hilversum. Het lastige is dat er voor bedrijven en hun leiders niet een duidelijk focuspunt is. Inflatie, supply chain, energie, milieu – de uitdagingen komen uit alle hoeken. “Alles heeft prioriteit, waardoor er eigenlijk geen enkele prioriteit meer is.” Het draait volgens de Cognizant-onderzoeker om zaken die waarde opleveren. Best practices kunnen daarbij helpen.

Discrepantie

Kort daarvoor, tijdens de aftrap van CIODAY2022, had organisator Rob Beijleveld een kort onderhoud met Martijn Koning, Chief Sustainability Officer (CSO) en Chief Digital Officer (CDO) bij AutoBinck, en voorzitter van het CIO Platform Nederland. Het ging over de noodzaak van businessfocus gekoppeld aan technologiekennis. Ieder bedrijf wordt immers een ‘tech company’.

Met BCG-partner Marc Schuring kwam vervolgens de discrepantie tussen vraagzijde en leveranciers aan de orde. “IT-leveranciers schatten de prioriteiten van CIO’s niet altijd even goed in.” Een van de doelen van CIODAY is om deze kloof te slechten. Niet in de laatste plaats door gedurende het programma onder de noemer Magnificent X voortdurend succesvolle voorbeelden van vruchtbare wisselwerking tussen klant en leverancier de revue te laten passeren.

“Een fit for future business moet eigenlijk overal klaar voor zijn”

In het themablok future waren dat Suzanne de Wit, IT Lead Core Bank & Advisory NL, samen met Remi Hesterman van PwC. Zij vertelden over het uitzetten van ING’s aloude mainframe. De aanleiding was de snel veranderende (digitale) wereld en de noodzaak tot aanpassing met het oog op toekomstige ontwikkelingen. Daarna verscheen Maarten Buikhuisen, CIO van Renewi samen met Salesforce’s Rob Klomps, om te vertellen over beperken van de broeikasgas-uitstoot van en met behulp van IT.

ESG-actiemodus

KPMG-CEO Stephanie Hottenhuis deed een gloedvolle oproep aan technologie-bestuurders om vooral ESG serieus te nemen en te omarmen. “Duurzaamheid is het nieuwe digitaal”, stelde zij. “Na digitalisering komt verduurzaming. ESG zal ingebed zijn in zowel business als dagelijkse operatie.” Dat kan volgens haar ook tot nieuwe kansen leiden. Ze roept leiders op om vooral nieuwsgierig te zijn en in de actiemodus te komen. “Anders loop je straks achter de feiten aan.”

In een vraaggesprek tussen de onlangs afgezwaaide Randstad-CDO René Steenvoorden en PostNL-CEO Herna Verhagen ging het over de succesvolle transformatie van een postbedrijf naar een logistieke tech company. Daarbij is sinds haar aantreden in 2012 altijd gewerkt vanuit een purpose: de favoriete Nederlandse post- en pakkettenbezorger zijn. Aanwezigen technologieleiders raadde ze vooral aan om hun stem te laten horen. “Technologie is een belangrijke drijfveer. Het zijn gouden tijden voor CIO’s.”

Anna Chernilovskaya, CIO en Manager Datacare bij ONVZ, deed aan het slot van het eerste themablok een oproep tot samenwerking. Geboren en getogen in Rusland werkte ze na haar aanstelling als onderzoeker in 2007 bij de Universiteit van Utrecht bij Achmea en NS. Overal zag ze dat naast data en technologie samenwerking telkens de doorslag geeft. Daarnaast benadrukte ze het belang van het zoeken naar eenvoud bij complexe uitdagingen – tevens een belangrijk kenmerk van Dutch Design.

Digitale ervaring

Signify heeft als een van de eerste grote bedrijven in z’n sector consumenten in aanraking gebracht met digitale ervaringen. Onder de vlag van Philips Hue heeft het bedrijf inmiddels honderden miljoenen (digitaal gestuurde) intelligente en verbonden lichtpunten actief in huizen en organisaties over de hele wereld. Ton Borsboom, Head of Lighting Design Signify, liet de bezoekers de kracht en waarde van licht ervaren – tot aan een metaverse-achtige gebruikerservaring.

“ESG zal ingebed zijn in zowel business als dagelijkse operatie”

Met een overkoepelend thema als Dutch Design mocht een rondje digitale architectuur niet ontbreken. Oud-CIO of the Year Perry van der Weyden, thans Managing Partner Nederland bij Netcompany, stelde de vragen aan architectuur-kopstukken Mirjam Verlinden (Rabobank), Menno van Dassen (ABN AMRO) en Ard de Bruijne (Shell). In alle gevallen blijkt architectuur een van de enablers van grootschalige transformaties. Trefwoorden ook hier: samenwerking, eenvoud en denken in waardeketens.

Volgens Nicholas Vasilius, Manager Data Science & Engineering DAF Trucks, moet je als digitale leider een uitgesproken visie hebben en economieën, bedrijven en IT-landschappen zien als levende en zichzelf ontwikkelende systemen. Op ludieke en pakkende wijze introduceerde hij in Studio 21 ter afsluiting van het tweede programmadeel het concept van minimaal levensvatbare architecturen. Gebaseerd op een werkbaar aantal principes en uitgangspunten, agile ontwerpen en iteratieve werkprocessen.

Een ‘magnificent’ voorbeeld van een vruchtbare samenwerking tussen vraag- en aanbodzijde van de markt kwam in dit themablok van Pieter van Tol, Europees CTO van ABN AMRO Clearing Bank (AACB) en verantwoordelijk voor de meerjarige, wereldwijde samenwerking met Cognizant rond een cloudgebaseerde IT-infrastructuur en een moderne digitale werkplek. Even later vertelden Paul Bosch, EVP Business Operations bij KPN, en Jean Pierre van Tiggelen van ServiceNow, over het versnellen van de digitalisering in de grootzakelijke markt.

Radicale heroverweging

Ashok Krish staat aan het hoofd van de Digital Workplace-eenheid van TCS en helpt grote organisaties de toekomst van werk voor hun werknemers opnieuw vorm te geven. Een betere en persoonlijkere (remote) employee experience vraagt om een radicale heroverweging van de werkplek. Niet alleen vanuit het oogpunt van locaties, apparaten en software, maar als een geconvergeerde digitale en gepersonaliseerde werkomgeving.

“We bevinden ons momenteel op het buigpunt waar de werknemerservaring niet langer wordt gezien als een te managen kostenpost, maar als het ‘centrum van het universum’ dat ook de basis vormt voor de beste klantervaring”, stelde hij. Zijn aanpak bestaat uit drie lagen: technologie, cultuur en betrokkenheid op bestuursniveau. Trefwoorden: persuasive design, digital nudging, kennisbeleving, werkplekinnovatie en creativiteit.

“Werknemerservaring vormt de basis voor de beste klantervaring”

Vervolgens was het tijd voor de pitches van de genomineerden voor de CIO of the Year Award 2022 – Anneke Keller (Wehkamp), Barend Kuperus (PVH) en later tijdens het traditionele VIP-diner tot winnaar uitgeroepen Rob Visser (NN). Laatstgenoemde dankt de prijs aan zijn strategische visie op engineering, vakmanschap en klantgerichtheid. “Rob weet het beste uit mensen te halen”, aldus juryvoorzitter Bernhard van Oranje.

In het kader van de nieuwe Tech Hero Award gaven ook Raymon Pouwels (Go Sharing), Martijn Hohman (fiveºdegrees) en winnaar Daniel Gebler (Picnic) een korte presentatie. De CTO van de ‘supermarkt op wielen en in je broekzak’ dankte de prijs aan de cruciale rol voor hoogwaardige technologie in zowel operatie, klantervaring als toekomstige ontwikkeling.

De Magnificent X van het derde themablok was Incison. Raimo van der Klein is Chief Product & Technology Officer van het bedrijf, dat al jaren op de operatiekamer gerichte e-learning aanbiedt. In samenwerking met Levi9 werd het afgelopen jaar een totaal nieuw product ontwikkeld: Incision Assist, een digitale assistent op basis van een mobiele app. “Een transformatie binnen een scale-up”, noemt Van der Klein het gezamenlijke ontwikkeltraject.

Immersive collaboration

Sebastian Veldman, Global Metaverse Worker Lead bij Accenture, zorgde tijdens CIODAY2022 voor een ander soort immersieve ervaring. Hij vertelde over de aard en mogelijkheden van het almaar uitdijende combinatie van technologieën: de metaverse. Hij schotelde de aanwezigen in Hilversum drie use-cases voor: onboarding van nieuwe medewerkers, binnen leer- en trainingstrajecten en de zogenoemde ‘immersive collaboration’ waarbij de ervaring naar een volgend niveau wordt getild. Nieuw thema voor CIODAY2023? We gaan het zien.

Gerelateerde artikelen

Picnic wint eerste Tech Hero Award

Picnic wint eerste Tech Hero Award

Picnic is winnaar van de eerste Tech Hero Award. De ‘supermarkt op wielen en in je broekzak’ dankt de prijs aan de cruciale rol voor hoogwaardige technologie in zowel operatie, klantervaring als toekomstige ontwikkeling.

Rob Visser (NN) is CIO of the Year 2022

Rob Visser (NN) is CIO of the Year 2022

Rob Visser, CIO van NN, is winnaar van de CIO of the Year Award 2022. Hij dankt de prijs aan zijn strategische visie op engineering, vakmanschap en klantgerichtheid – zaken die volgens hem nauw met elkaar verweven zijn.

Van recht naar krom

Van recht naar krom

Ik verlang naar een ouderwetse zomer vol komkommernieuws. Want het is wel élke dag wat dit jaar. Maar tussen alle slechte tijdingen zag ik afgelopen week wel een uitgelezen goed-nieuws item over een nieuw product van Nederlandse bodem!

De wereld heeft een UX-probleem

De wereld heeft een UX-probleem

Als je ze wilt zien, zijn ze overal: minder dan optimale ervaringen met techniek en organisaties. Onze samenleving is de laatste kwart eeuw dan ook een stuk complexer geworden. Er lopen dus ook meer zaken stroef of mis. En het lijkt misschien een grote stap, maar ook onze aarde biedt de laatste jaren zacht gezegd een minder dan optimale ervaring. Hoogste tijd om de effecten van onze problemen proberen te temperen.