Innoveren is leuk, maar zinloos als je de businesswaarde niet in het vizier hebt. Een gerichte en gestructureerde aanpak van vernieuwingstrajecten is nodig om het maximale uit investeringen te kunnen halen. Bij het opzetten van zo’n innovatiemachine is de betrokkenheid en inbreng van technologieleiders fundamenteel. Tijdens CIO&CDO Insights op 23 juni in Nieuwegein staat dit thema centraal.
Het is Richard Wagenmakers, CDO en Head of Innovation van KPMG Nederland, die de bovengenoemde op groei gerichte betrokkenheid van vakgenoten expliciet op de agenda gaat zetten. “Ik ga vertellen hoe organisaties hun innovatie- en groeistrategie echt handen en voeten kunnen geven”, aldus de KPMG’er.
Dat vraagt wel om verandervermogen, en ook op dat gebied is er werk aan de winkel. Uit het Nationaal Onderzoek Verandervermogen 2022 blijkt dat slechts 16 procent van de Nederlandse werknemers ervan overtuigd is dat hun organisatie effectief kan omgaan met verandering. “Het is verontrustend om te zien hoe organisaties hiermee worstelen”, aldus Tom Koppelman, Directeur van Business Fitscan en initiator van het onderzoek. Samen met BCG-partner Nick Smaling verzorgt hij tijdens Insights een duopresentatie over de noodzaak om in verandervermogen te investeren.
Data science
De menselijke component van waardecreatie komt tevens aan de orde in de bijdrage van Nicholas Vasilius, verantwoordelijk voor data science & data engineering binnen DAF Trucks. “De reden dat veel data-trajecten bij andere organisaties mislukken is deze onvoldoende gekoppeld zijn aan de uiteindelijke busineswaarde. Wanneer je je niet eerst afvraagt wat het moet opleveren, verspil je alleen maar geld.”
Een ander aspect is de manier waarop je een team van data scientists managet – in elk geval niet zoals je een IT-team aanstuurt, op basis van binnen data science onwerkbare begrippen als ‘definiton of done’, scope en planning. “Daarvoor zijn aard en werkproces te verschillend”, aldus Vasilius. Belangrijk om te weten, wil je het juiste talent voor de organisatie kunnen behouden. “Zeker in een tijd dat de beschikbaarheid van mensen binnen data science de belangrijkste beperkende factor zijn.”
Sociale thema’s
Naast de gebruikelijke aandachtsgebieden als betrouwbaarheid, brandstofverbruik, bestuurderscomfort en kosten per kilometer spelen bij DAF Trucks twee belangrijke sociale thema’s die de innovatie stimuleren: de wereldwijde reductie van CO2 en de verbetering van de luchtkwaliteit, vooral in stedelijke gebieden. Naast innovatie spelen binnen DAF initiatieven rond procesoptimalisatie op het gebied van fabricage, commercie, inkoop en logistiek.
“Data-trajecten mislukken omdat deze onvoldoende gekoppeld zijn aan de uiteindelijke busineswaarde”
Nicholas Vasilius zal tijdens CIO & CDO Insights vertellen over de do’s & don’ts rond data science en data engineering. Zijn verhaal wordt daarbij ondersteund door Divye Goel van technologiepartner Wipro, dat binnen andere bedrijven en sectoren opgedane ervaring meeneemt in de praktijk van DAF Trucks. Inclusief het aanjagen van de digitale transformatie en het omgaan met de IT-legacy.
Digitaal rijbewijs
Ook bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen speelt data een steeds voornamere rol. Bijvoorbeeld ten aanzien van de bij het CBR belegde verkeersveiligheidstaak: het beoordelen van de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek.
Het CBR neemt volgens CIO Bob van de Graft bovendien deel aan de ADAS-alliantie. De ondertekenaars hiervan willen zich inzetten om het veilig gebruik van Advanced Drivers Assistance Systems de komende drie jaar met minimaal 20 procent te verhogen. Dat start bij de beginnende bestuurder: de examenkandidaat. En zo staat CBR voor de komende jaren voor nog veel meer digitale veranderingen, zoals de ontwikkeling van een digitaal rijbewijs en intensievere ketenrelaties met bijvoorbeeld handhaving en andere aanpalende organisaties. De CIO spreekt daarbij van ‘federatieve informatie-uitwisseling’.
CBR-CIO Bob van Graft voorziet toenemende samenwerking met andere partijen, geholpen door alle beschikbare moderne methoden en technieken: sensoren, blockchain, api’s, AI en analytics enzovoorts. Een samenwerking die volgens hem nooit stilstaat – geheel in lijn met de verantwoorde mobiliteit en verkeersveiligheid waar CBR voor staat.
Innovation Awards
Businesswaarde is een belangrijke factor bij de toekenning van de Innovation Awards 2022: een initiatief van CIO Magazine, bedoeld om innovatieve projecten te belonen en te stimuleren bij zowel leveranciers als afnemers op het gebied van IT. Er zijn prijzen in de categorieën: leider, ecosysteem en start-up/scale-up/challenger. Onder andere deze grote organisaties of hun leiders zijn genomineerd: Wehkamp, Whoppah, NCOI, Lensor en Randstad.
Nieuwsgierig naar de bijdragen van genoemde sprekers, genomineerden en andere keynotes? Kijk hier voor meer informatie en aanmelding voor CIO & CDO Insights op 23 juni in Nieuwegein.