Mel Jacobs (ABN AMRO): ‘Keep on shoveling’

De wedloop om de prestigieuze CIO of the Year Award is een volgende fase ingegaan: de jury heeft de vier finalisten bekendgemaakt. Zij zullen acte de présence geven bij de jury en zich vervolgens tijdens CIODAY presenteren. In een serie van vier artikelen presenteren we de finalisten. In dit eerste artikel brengen we Mel Jacobs voor het voetlicht, CIO Private Bank and Corporate and Institutional Banking bij ABN AMRO.

“Banken zitten al sinds de vorige crisis in zwaar weer. Je ziet steeds meer ‘directe’ spelers in de keten komen, terwijl we ook te maken hebben met strenge regulering”, legt Mel Jacobs meteen maar even de uitdaging voor de bank op tafel. Dit brengt overigens niet met zich mee dat er afgewacht wordt: “We willen ons omvormen tot een bedrijf dat de wereld, de economie en de financiële stelsels helpt te transformeren. Het is een roerige tijd, maar dat maakt mijn werk ook heel interessant!”



Purpose

De grote doelstelling, de purpose van de bank is verwoord als ‘Banking for better, for generations to come’. Mel Jacobs ziet drie pijlers die deze doelstelling ondersteunen: “De eerste is hardcore vereenvoudigen en standaardiseren, zodat je wendbaar bent. Dan is er de transitie naar duurzame bedrijfsmodellen, van onze klanten en van onszelf. Ook de klantervaring moet veel en veel beter. De complexiteit van deze uitdaging zit in het tegelijkertijd aanpakken van deze drie uitdagingen.”

Persoonlijk en digitaal

ABN AMRO streeft ernaar een persoonlijke bank in een digitaal tijdperk te zijn. De haalbaarheid van die strategie staat of valt met wat de bank weet te doen met de beschikbare data. Binnen een sterk gereguleerde sector brengt dat zeker uitdagingen met zich mee. Mel Jacobs hanteert een duidelijke spelregel: “Gebruik data altijd in het belang van de klant.”

Zorgplicht

Ze tekent er direct bij aan dat het niet eenvoudig is op de juiste manier met data om te gaan. Door je op meta-niveau het belang van ABN AMRO voor economie en samenleving in het achterhoofd te houden, doe je het automatisch goed, geeft ze aan: “Data kan aan de maatschappij worden teruggegeven in de vorm van publiekelijk gedeelde inzichten, over bijvoorbeeld cyber-risico’s of economische risico’s, patronen, indicatoren, enzovoorts. Wanneer dit je uitgangspunt is en je data gebruikt in het belang van de mensen, zul je automatisch veiligheid en privacy van klanten en anderen respecteren.” Jacobs spreekt zelfs van een ‘zorgplicht’.

Dienend leiderschap

Als het over leiderschap gaat, kiest Mel Jacobs voor authenticiteit, persoonlijk en intermenselijk contact, en ook humor: “Het creëren van een goede sfeer en werkomgeving waarin nooit druk op mensen zal worden uitgeoefend, maar mensen worden aangesproken op hun intrinsieke motivatie – daar gaat het om. Wanneer je omstandigheden creëert waarin de mensen floreren, dan floreert uiteindelijk ook de klant.”

Mel beaamt dat ze streeft naar dienend leiderschap: “Ondertussen zorg ik wel voor duidelijkheid en richting. Daarbinnen hebben mensen de vrijheid om zaken naar eigen inzicht in te richten of uit te voeren.”

Vrouw

Hoe ervaart Mel Jacobs als vrouw haar kandidatuur voor de CIO of the Year Award? “Het valt natuurlijk op wanneer je als vrouw in een mannenwereld CIO bent, en zeker als je de finale van deze Award bereikt. Je wilt niet dat mensen denken dat je daar zit omdat je een vrouw bent. Ik heb dus wel even nagedacht over mijn deelname.”

“Op een gegeven moment dacht ik: ik ga ervoor. Ik zit tenslotte sinds 2013 in de IT, heb grote transformaties en stabiele delivery’s geleid. Ontzettend gave dingen. En dat gaat gewoon goed, dus ik neem deze nominatie aan, vooral als CIO, maar ook als vrouw – om een voorbeeld te zijn voor andere vrouwen!”



Advies

Welk advies heeft ze ten slotte aan CIO’s, mannen en vrouwen, met hun vandaag de dag complexe taken? “Keep on shoveling!”

In een live uitzending op 29 oktober a.s. is Mel Jacobs te gast in de studio van CIO TV. Ze vertelt over de uitdagingen van de bank, haar rol als CIO en het bereiken van de finale van de CIO of the Year Award.

Gerelateerde artikelen

‘Van IT-innovatie naar businesswaarde’

‘Van IT-innovatie naar businesswaarde’

Innoveren is leuk, maar zinloos als je de businesswaarde niet in het vizier hebt. Een gerichte en gestructureerde aanpak van vernieuwingstrajecten is nodig om het maximale uit investeringen te kunnen halen. Bij het opzetten van zo’n innovatiemachine is de betrokkenheid en inbreng van technologieleiders fundamenteel. Tijdens CIO & CDO Insights op 23 juni in Nieuwegein staat dit thema centraal.

Gerhard van der Bijl: ‘Human platform als verbindende factor’

Gerhard van der Bijl: ‘Human platform als verbindende factor’

“Onder invloed van digital, data en technologie verandert onze manier van boodschappen doen continu. Nadat eerst e-commerce en m-commerce de omnichannel-ontwikkeling van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall pushten, werken we nu aan het ‘deep tech savvy’ maken van ons hele bedrijf.” Tech-verantwoordelijke Gerhard van der Bijl over voortdurende beweging en innovatie.

Podcast: Focus op centraal zetten van klanten

Podcast: Focus op centraal zetten van klanten

De klant centraal zetten is een mooi doel, maar hoe zorg je ervoor dat je organisatie dat echt gaat doen? Michael Maas, VP EMEA North bij Servicenow en Diederick Hagemeijer, manager digital van Interpolis geven een kijkje in hun keuken.