Een derde van grote Nederlandse organisaties innoveert vooral uit angst overbodig te worden. Twee op de vijf bedrijven verwachten dat hun businessmodel een sterke verandering zal ondergaan in de komende twee tot vijf jaar. Ook zal volgens bijna de helft (45%) van de bedrijven de organisatiestructuur in hetzelfde tijdbestek mee veranderen. Hierop duidt onderzoek van Conclusion MBS.
Ondanks dat bedrijven veranderingen verwachten in hun businessmodel en organisatiestructuur, is dat niet het geval bij hun product- en dienstenaanbod. Zo gaat maar liefst 70 procent van de IT-beslissers en beïnvloeders ervan uit dat het huidige product- en dienstaanbod van hun organisatie nog minstens vijf jaar relevant zal blijven.
Innovatie staat niet overal op de agenda: 44 procent van de organisaties is reactief. Hiertegenover staat een meerderheid van 56 procent die aangeeft actief te innoveren. Wanneer organisaties innoveren, doen ze dit vaker op operationeel (54%) dan strategisch (46%) niveau. Daarnaast richten organisaties zich bij vernieuwingen eerder op interne (65%) dan externe (35%).
“Innoveren vanuit noodzaak betekent achter de feiten blijven aanrennen. Wie stilstaat, loopt het risico om over vijf jaar op flinke achterstand te staan. Het is cruciaal om continu proactief te innoveren, hiermee vergroot je namelijk als organisatie de kans om een onderscheidend vermogen te realiseren”, zegt Wilbert Dirven, sales manager bij Conclusion MBS.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Conclusion MBS uitgevoerd door Markteffect onder 300 Nederlandse beïnvloeders en beslissers op het gebied van IT bij organisaties met minimaal 300 fte.