Organisaties denken dat ze verder zijn met hun digitale transformatie dan ze in werkelijkheid zijn. Daardoor wordt er onvoldoende vaart gemaakt met initiatieven voor digitale transitie. Hierop duidt onderzoek door MarktEffect onder Nederlandse bedrijven in opdracht van Ordina.
Een kwart van de besluitvormers geeft aan dat er onvoldoende budget is om verder te digitaliseren. Twee derde verwacht zelfs dat het budget dit jaar niet zal toenemen, of zelfs zal afnemen als gevolg van een onrealistische kijk op de transformatie én onderschatting van de impact die acceleratie van transformatie kan hebben.
De voornaamste redenen die bedrijven opvoeren voor het versnellen van digitaliseringsinitiatieven zijn gebruikelijke zaken zoals procesverbeteringen, vermindering van operationele kosten en het beter en sneller bedienen van klanten, aldus het onderzoek. Voldoen aan wet- en regelgeving wordt minder vaak genoemd. Ook het snel en accuraat voorspellen van externe invloeden komt minder vaak naar voren.
Organisaties zijn vaak nauwelijks bezig met de meest relevante onderdelen van digitale versnelling, zo blijkt. Ze hebben vaak geen volledig beeld van de activiteiten op het gebied van digitale versnelling in de organisatie als geheel of wat hun samenhang en de beoogde impact is op de strategische doelstellingen.
Als de enquête ergens op wijst, aldus de onderzoekers, is het dat bedrijven moeten zorgen voor een doeltreffende systematiek voor strategisch portfoliomanagement. Overzicht en de juiste focus zijn nodig om de voordelen die data en technologie bieden nog beter te benutten. Dit moet integraal onderdeel zijn van de dagelijkse operatie om samen met de business de beoogde ambities te realiseren.
“Het is dan essentieel dat digitale transformatie onderdeel is van de strategische kaderstelling, in deelstrategieën en roadmaps. En dat het door het management bekrachtigd en uitgedragen wordt wanneer nodig”, zegt Jorgen de Lange, Practice Lead Strategy & Business Design bij Ordina.
Ondanks dat de meeste organisaties zich wel bewust zijn van het feit dat er iets moet veranderen, geeft een kwart van de besluitvormers aan dat er onvoldoende budget is voor digitale transformatie in hun organisatie. Van de besluitvormers verwacht 65 procent pas binnen vijf jaar een toename in budget om digitaal te versnellen.
De Lange: “Het is echt onverstandig zo lang te wachten. Technologische ontwikkelingen gaan in een razendsnel tempo. Als je een heldere business case hebt, verdienen investeringen zich vaak snel terug. Als je een goed plan hebt zijn de kosten beheersbaar.”
Organisaties kunnen bijvoorbeeld met concrete en behapbare thema’s werken die goed aansluiten bij de strategische doelen en leerbehoeften, zoals implementatie van dynamic pricing voor een bepaalde doelgroep, het personaliseren van communicatie met klanten of een data platform in gebruik nemen voor specifieke financiële rapportages.
“Als je dit goed uitvoert, kunnen de kosten in veel gevallen ook weer binnen één tot twee jaar worden terugverdiend. Vijf jaar niet investeren en niet sturen op die initiatieven die echte waarde toevoegen is ‘too little, too late’. Als je nu niet meegaat met de ontwikkelingen, dan mis je de leercurve en loop je het risico niet wendbaar genoeg te zijn. Waardoor je uiteindelijk achterloopt op de concurrentie.”
Over het onderzoek
MarktEffect heeft in opdracht van Ordina ruim 1.700 beslissers ondervraagd op het gebied van digitalisering (IT, bedrijfsvoering en automatisering) binnen de financiële dienstverlening, de industrie en de overheid. Het onderzoek is in oktober en november 2021 in Nederland en België uitgevoerd. In Nederland namen 1.252 mensen deel.