IT operations als geoliede machine? Stel deze vier vragen

De rol van de CIO verschuift steeds meer van het onderhouden van systemen naar het faciliteren van de best mogelijke ervaring voor klanten en werknemers. Sommige CIO’s zijn er dan ook van overtuigd dat het onderhouden van technologie en infrastructuur in steeds mindere mate deel uitmaakt van hun dagelijkse werkzaamheden. Hier is één belangrijke voorwaarde aan verbonden: dat kan alleen als de operationele technologie draait als een geoliede machine. Oftewel: alleen als de basis stevig genoeg is om verder op te bouwen, kun je als CIO de focus verleggen naar het zoeken van oplossingen die de organisatie verder helpen.

Een belangrijk vraagstuk is dan ook hoe je als CIO die basis écht op orde krijgt. Het stellen van de volgende vier vragen kan helpen hier een antwoord op te vinden.

Hoe kunnen interne processen geautomatiseerd en geoptimaliseerd worden?

Niets is frustrerender voor werknemers dan te moeten werken met trage, ongecoördineerde en overbelaste technologie. En frustratie leidt op de lange termijn altijd tot uitval van werknemers die hun heil elders zoeken. Kijk daarom kritisch naar de technologie die op dit moment wordt gebruikt binnen de organisatie: hoe oud (of nieuw) zijn de gebruikte oplossingen? Werken verschillende technologie-oplossingen samen of zitten ze ieder in hun eigen silo?

Deze beginfase is het beste moment om drempels en obstakels te identificeren en weg te nemen. Niet alleen levert dit betere resultaten op, het zorgt er eveneens voor dat jouw organisatie beter voorbereid is op de toekomst.

Hoe kan ik de kosten voor systemen, tools en processen verlagen?

De manier waarop de lifecycle van assets wordt beheerd, gevolgd en geautomatiseerd, heeft een grote invloed op het vermogen van een organisatie om te groeien en in te spelen op ontwikkelingen.

Veel organisaties streven naar meer inzicht, het optimaliseren van cloud resources en het automatiseren van de lifecycle van assets om op die manier via automatisering de kosten te verlagen, de levensduur van assets te verlengen en risico’s te beperken. Meer gedetailleerd inzicht in assets heeft bovendien als bijkomend voordeel dat zaken zoals beveiliging en eventuele risico’s systematisch onder de loep kunnen worden genomen. Het is dus niet alleen kostenefficiënte maatregel, maar het kan bijvoorbeeld ook ondersteunen bij het voldoen aan governance-vereisten.

Hoe bied ik werknemers de tools die ze nodig hebben?

Een van de grote vraagstukken van deze tijd is die van werknemerstevredenheid: hoe zorg je voor de best mogelijke werknemerservaring en bied je werknemers de technologische tools die hen daadwerkelijk ondersteunen en verder helpen? Hiervoor moeten organisaties de werknemerservaring holistisch benaderen: HR, werkplekondersteuning en de financiële- en juridische afdeling zijn geen afzonderlijke eilandjes, maar vormen een logisch verlengstuk van de IT-dienstverlening en zorgen zo gezamenlijk voor de best mogelijke ervaring.

Minstens zo belangrijk is het creëren van betrokkenheid van werknemers bij de organisatie. Dit kan gestimuleerd worden door consistent en persoonlijk met werknemers te communiceren, zodat zij zich gewaardeerd en gezien voelen. Met de inzet van de juiste technologie kunnen gepersonaliseerde ervaringen worden gecreëerd, bij voorkeur via één centraal platform zodat een uniforme (maar individuele) werknemerservaring ontstaat.

Hoe kan ik innovatie veilig en schaalbaar versnellen?

Tegen de klippen op innoveren, het zal veel CIO’s helaas bekend in de oren klinken. Voor velen is het een dagelijks terugkerend gevecht tegen oplopende achterstanden in de ontwikkeling van nieuwe apps, de wildgroei aan verouderde apps en de torenhoge verwachtingen van werknemers als het gaat om moderne gebruikerservaringen. En ondertussen worden CIO’s geacht te blijven innoveren.

Software is de brandstof voor digitale transformatie – en de huidige markt heeft veel brandstof nodig. Hoewel er een grote vraag is naar apps om processen te automatiseren, is de capaciteit om die apps te maken beperkt vanwege een tekort aan ervaren ontwikkelaars. Het goede nieuws is dat low-code-ontwikkeling meer werknemers in staat stelt sneller en met minder complexiteit apps te bouwen. Sterker nog: de inzet van low-code versnelt innovatie, terwijl met de juiste guardrails risico’s beperkt worden. Het resultaat zijn low-code apps die een cross-enterprise-ervaring bieden die voldoet aan de verwachting van werknemers.

Naar mijn idee zou de gemiddelde CIO zo’n 90 procent van zijn tijd moeten besteden aan het vinden van manieren om meer waarde creëren voor klanten en het talent van werknemers beter te benutten. Door ervoor te zorgen dat de operationele technologie doet wat-ie moet doen (en meer), kan een CIO zijn tijd ook echt besteden aan het creëren van meerwaarde. En dat begint met het stellen van deze vier vragen.

Meer weten? Download de whitepaper The CIO’s guide to aligning technology and business strategy.

Gerelateerde artikelen

Mission digital: hoe trek je als CDO een transformatie uit het drijfzand in 100 dagen?

Mission digital: hoe trek je als CDO een transformatie uit het drijfzand in 100 dagen?

Je hebt een prachtig trackrecord als CDO. Maar je weet ook dat je zo goed bent als je laatste succes en na je overstap naar een nieuwe omgeving begin je weer vanaf nul. De druk is hoog want de digitale ambities van je nieuwe werkgever blijven steken in drijfzand. De directie wil resultaten zien. Je eerste honderd dagen zijn dan ook essentieel. Hoe vermijd je zelf het drijfzand en trek je de organisatie er uit? Door kritisch op jezelf te zijn.

Organisaties ongerechtvaardigd positief over hun transformatie

Organisaties ongerechtvaardigd positief over hun transformatie

Organisaties denken dat ze verder zijn met hun digitale transformatie dan ze in werkelijkheid zijn. Daardoor wordt er onvoldoende vaart gemaakt met initiatieven voor digitale transitie. Hierop duidt onderzoek door MarktEffect onder Nederlandse bedrijven in opdracht...

Een vijfstappenplan om digitalisering te stimuleren

Een vijfstappenplan om digitalisering te stimuleren

Het herevalueren van de digitaliseringsstrategie zou topprioriteit moeten zijn voor managers. Dit lijkt echter nog altijd niet hoog op de agenda te staan. Zscaler deelt een vijfstappenplan om de digitale agenda te versnellen.