Nederlandse bedrijven versterken ketensamenwerking, maar risico’s blijven

Redactie

29 november 2024

De volwassenheid op het gebied van supply chain management in Nederland is gestegen van 3,2 naar 3,4 op een vijfpuntsschaal. Deze vooruitgang is cruciaal in een tijd waar geopolitieke spanningen en duurzaamheidseisen de toon zetten. Daaarop duidt de zesde editie van de Nationale Supply Chain Monitor (NSCM) van Nyenrode Business Universiteit en advies- en realisatiebureau BLMC.

Het belang van supply chain management als strategisch instrument is groeiende, zeggen de onderzoekers Michel van Buren, directeur van BLMC en hoogleraar Jack van der Veen van Nyenrode Business Universiteit. Van der Veen: “Bedrijven realiseren zich dat alleen samenwerking binnen de keten – van leverancier tot en met eindconsument – hen kan helpen om te overleven in een complexe, veranderlijke markt. Zonder ketensamenwerking ben je als bedrijf kansloos.”

De resultaten van de NSCM laten zien dat de laatste jaren met name externe ketensamenwerking terrein wint, maar dat er nog grote stappen te zetten zijn. “Geopolitieke ontwikkelingen, zoals oorlogen, politieke verschuivingen en veranderende handelsverhoudingen maken constructieve externe samenwerking onmisbaar,” zegt Van Buren. “Daarnaast dwingt duurzaamheidswetgeving bedrijven om transparantie te bieden over alle schakels in hun keten. Voor sommige bedrijven is duurzaamheid een USP; ook daarbij is de hele keten nodig.”

Met deze score zijn de betroffen sectoren een een kritisch punt gepasseerd. Van Buren: “De gestegen volwassenheid is hoopgevend. Het toont dat supply chain management steeds vaker wordt gezien als dé methode om strategische doelen te bereiken, zoals verbeterde duurzaamheid, innovatie, flexibiliteit en het maakt bedrijven aantrekkelijker voor werknemers; in de huidige krappe arbeidsmarkt heel belangrijk.”

Toch hebben veel bedrijven moeite met strategische stappen, omdat dagelijkse beslommeringen prioriteit krijgen. “Te vaak is er een crisis nodig, zoals het wegvallen van een afzetmarkt, voordat bedrijven actie ondernemen,” waarschuwt Van der Veen. “Je moet het dak repareren als de zon schijnt – langer wachten is onverstandig.”

“In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven de waarde van supply chain management erkennen,” zegt Van Buren. “De uitdaging ligt nu in de stap van bewustwording naar daadwerkelijke implementatie.”

Over de Nationale Supply Chain Monitor

De NSCM, die sinds 2013 tweejaarlijks wordt uitgevoerd, biedt een blik op de ontwikkeling van supply chain volwassenheid in Nederland. De zesde editie maakt trends inzichtelijk en biedt een waardevol referentiekader voor bedrijven die hun ketensamenwerking willen verbeteren.

Gerelateerde artikelen

Hoe Heineken zichzelf verbetert met de One2Improve-app

Hoe Heineken zichzelf verbetert met de One2Improve-app

Liliya Panina, product owner Digital TPM bij Heineken, laat zien hoe ruim 160 brouwerijen de app One2Improve inzetten om dagelijkse operaties soepeler te laten verlopen en de overall equipment effectiveness (OEE) te verhogen. De app versterkt de samenwerking tussen vestigingen wereldwijd en heeft gezorgd voor acceptatie van interne verbetertools op verkooppunten.

Naar slimme workflows in de nutssector

Naar slimme workflows in de nutssector

Nutsbedrijven leveren essentiële diensten in een snel veranderend operationeel landschap en dito marktomstandigheden. Strategische planning, risicobeheersing en voortdurende digitale transformatie zijn cruciaal. Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren.