Met AI supply chain-verstoringen de baas worden

Suezkanaal voorlopig niet toegankelijk. Medicijntekort raakte vorig jaar 4,5 miljoen mensen. En: 40% van de bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie ondervindt problemen bij toelevering.

Zomaar een greep uit de media van het afgelopen kwartaal. Ook in 2025 zullen verstoringen van toeleveranciers, hogere brandstofprijzen, arbeidstekorten en een grotere vraag naar producten voorbijkomen. Problemen in de supply chain hebben een negatieve impact op de hele bedrijfsvoering en uiteindelijk voor de consument. Voor veel organisaties blijft het een uitdaging om die impact binnen de perken te houden of in zijn geheel tegen te gaan.

Proactief in plaats van reactief

We zien dat bedrijven ondanks goede inspanningen, vaak nog onvoldoende in staat zijn om grip te krijgen op de onvoorspelbaarheid in de logistieke toeleveringsketens. Er wordt gestuurd op incidenten en specifieke gebeurtenissen, maar niet altijd op de onderliggende oorzaken. Daarmee wordt meer ingezet op symptoombestrijding dan op het überhaupt voorkomen van de problemen. Dat kan anders!

De grote bron van data en applicaties waar bedrijven al mee werken, kan helpen om beter te anticiperen op de uitdagingen van de toekomst. Wanneer al deze gegevens op één centrale plek worden verwerkt tot stuurinformatie, wordt het eenvoudiger om proactief te handelen. Er is dan inzicht in de meest actuele stand van zaken en daarmee ben je beter voorbereid op onverwachte verstoringen. De algoritmes in zo’n centraal platform leren ook van eerdere patronen en verstoringen en kunnen daarmee nog betere voorspellingen doen.

Nu is het moment daar

Afgelopen najaar verscheen PwC’s vijfde supply chain monitor-rapport, dat vergezeld ging van een bericht dat kopte: ‘Nu is het moment om te investeren in supplychains’. Hierin werd aangegeven dat de wereldwijde transportindustrie naar verwachting zal groeien, in het bijzonder het weg- en spoorvervoer, dankzij innovaties in efficiëntie en groen transport. Ook wordt het belang van data in dit rapport aangestipt. Gegevens uit de coronatijd, waarin uitzonderlijke verstoringen in de wereldhandel optraden, kunnen nu worden gebruikt om een veerkrachtig en duurzaam netwerk opnieuw te ontwerpen.

Investeren loont

Veel organisaties hebben de neiging minder te investeren in innovatie zodra de druk op de supply chain afneemt. Dit is opvallend, omdat grote verstoringen in de keten niet alleen leiden tot extra kosten, maar ook een diepe maatschappelijke impact hebben. De recente medicijntekorten zijn hier een schrijnend voorbeeld van. Door juist te investeren in de supply chain op momenten dat de druk laag is, kun je toekomstige verstoringen beter opvangen en de economische en maatschappelijke gevolgen aanzienlijk beperken.

We zijn in een fase terechtgekomen waarin we alle data die we hebben, kunnen koppelen en beoordelen op één centraal platform. Hiermee kunnen bedrijven zelf controle houden en in real time beslissingen nemen op basis van alle op dat moment beschikbare informatie. Het vergt moed, daadkracht en de bereidheid om te investeren, maar op de lange termijn kom je door het datagedreven optimaliseren van je supply chain tot betere dienstverlening, met meer controle, inzicht, toekomstbestendigheid en uiteindelijk ook kostenbesparing.

Maurice van Dorp is sinds januari 2024 partner voor de private sector en head of delivery bij Netcompany Nederland.

Gerelateerde artikelen

Hoe Heineken zichzelf verbetert met de One2Improve-app

Hoe Heineken zichzelf verbetert met de One2Improve-app

Liliya Panina, product owner Digital TPM bij Heineken, laat zien hoe ruim 160 brouwerijen de app One2Improve inzetten om dagelijkse operaties soepeler te laten verlopen en de overall equipment effectiveness (OEE) te verhogen. De app versterkt de samenwerking tussen vestigingen wereldwijd en heeft gezorgd voor acceptatie van interne verbetertools op verkooppunten.

Naar slimme workflows in de nutssector

Naar slimme workflows in de nutssector

Nutsbedrijven leveren essentiële diensten in een snel veranderend operationeel landschap en dito marktomstandigheden. Strategische planning, risicobeheersing en voortdurende digitale transformatie zijn cruciaal. Bedrijven moeten beginnen oude silo’s af te breken en de datastroom tussen medewerkers en systemen te verbeteren.