Iets meer dan de helft van de Nederlandse organisaties heeft een applicatiestrategie. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim vijfhonderd IT-beslissers en -beïnvloeders over ontwikkelen in low-code, uitgevoerd in opdracht van myBrand Conclusion. Het overzichtelijk en beheersbaar houden van het applicatielandschap levert voor de meerderheid (56%) van de organisaties dan ook geen problemen op. Voor negen procent van de organisaties is dit wél een opgave.
Wanneer organisaties behoefte hebben aan nieuwe software, is de IT-afdeling in de meeste gevallen de grootste aanjager (60%), gevolgd door de business (30%). Bij slechts een klein deel van de organisaties (10%) wordt een softwareoplossing geïnitieerd door het hogere management. Bij het selecteren van nieuwe applicaties kiest de meerderheid (53%) van de organisaties bij voorkeur oplossingen van de leverancier van het ERP-systeem. Indien er een nieuwe applicatie wordt ontwikkeld, dan is het volgens bijna driekwart van de IT-beslissers en -beïnvloeders cruciaal dat de applicatieontwikkelaar de taal van de business begrijpt.
Als IT-beslissers en -beïnvloeders mogen kiezen uit een lijst met potentiële frustraties omtrent het IT-landschap, dan wordt als vaakst genoemd dat het IT-landschap complex (18%), onderhoudsintensief (14%) en te duur (14%) is. De frustratie over de intensiviteit van onderhoud is een stuk lager (7%) onder organisaties die gebruikmaken van een low-codeplatform.
“De frustratie over een complex, duur en onderhoudsintensief IT-landschap is een veel gehoorde klacht bij organisaties”, zegt Jelle Hendriks, commercieel manager OutSystems bij myBrand Conclusion. “Een applicatiestrategie kan daar enorm bij helpen. Denk daarbij na over vaste afspraken omtrent het ontwikkelen van nieuwe applicaties of een standaardprocedure voor het beslissingsproces. Dit helpt organisaties om meer grip te krijgen op het IT-landschap en daarmee op de complexiteit en het onderhoud. En dat komt de flexibiliteit van de business uiteindelijk ten goede. Wat dat betreft valt er voor veel organisaties nog flink wat te winnen.”
Over het onderzoek
Het marktonderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van myBrand Conclusion. Aan het onderzoek deden 504 IT-beslissers en IT-beïnvloeders mee die werkzaam zijn in een organisatie met minimaal honderd medewerkers. Het functieniveau van de respondenten was uitvoerend (21%), middenmanagement (55%) als hoger management (24%).