Van recht naar krom

Rob Beijleveld

25 augustus 2022

Ik verlang naar een ouderwetse zomer vol komkommernieuws. Want het is wel élke dag wat dit jaar. Maar: tussen alle slechte tijdingen zag ik afgelopen week wel een uitgelezen goed-nieuws item over een nieuw product van Nederlandse bodem!

In Wageningen heeft hoogleraar plantenziektekunde Gert Kema de banaan nauwgezet bestudeerd. Jawel, dé banaan, want alle huidige commerciële bananenbomen stammen van elkaar af. Dus eigenlijk is er ook maar één banaan, althans, qua soort. Dat leidt tot verzwakking en gevoeligheid voor ziekten en schimmels. Hele plantages kunnen daar gemakkelijk ten prooi aan vallen, waardoor telers kopje onder gaan en in sommige landen zelfs de voedselvoorziening gevaar loopt.

In Wageningen hebben ze dus nu de banaan op klassieke wijze veredeld. Een jarenlang proces, maar er is dus wel een schimmelbestendige versie ontstaan.

Ik vind dit dus een mooi voorbeeld van ‘Dutch Design’. En ik probeer hier niet recht te praten wat op het eerste gezicht misschien krom lijkt. De Nederbanaan is naast voedsel zelfs een basis-ingrediënt voor bierproductie, terwijl de schillen worden gebruikt in vleesvervangers. De vezels van de plant komen zelfs weer terug in lingerie! Kom daar maar eens om bij traditionele plantages in tropische oorden…

Je hoeft bananen daar dus ook niet meer per vliegtuig vandaan te halen, waardoor ze én lekkerder zijn en bovendien veel ‘groener’. Dus wie weet, worden we ooit toch nog een bananenrepubliek!

Op CIODAY hoop ik dit soort juweeltjes van inventiviteit, innovatie en hun spinoffs te zien. Ken je organisaties of bedrijven die op vergelijkbare wijze bijdragen aan verbetering en vernieuwing? Laat het me weten! (rob at ictmedia.nl)

Gerelateerde artikelen

De wereld heeft een UX-probleem

De wereld heeft een UX-probleem

Als je ze wilt zien, zijn ze overal: minder dan optimale ervaringen met techniek en organisaties. Onze samenleving is de laatste kwart eeuw dan ook een stuk complexer geworden. Er lopen dus ook meer zaken stroef of mis. En het lijkt misschien een grote stap, maar ook onze aarde biedt de laatste jaren zacht gezegd een minder dan optimale ervaring. Hoogste tijd om de effecten van onze problemen proberen te temperen.

Dutch Design op CIODAY. Hoe dat zo?

Dutch Design op CIODAY. Hoe dat zo?

Het thema van CIODAY2022 is Dutch Design: een beproefde Nederlandse denk- en handelswijze om problemen en opportuniteit te adresseren. Gericht op eenvoud, samenwerking, met oog voor economie en samenleving.

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik, oprichter en CEO van Whoppah, is winnaar van de Innovation Award in de categorie Meest innovatieve leider. Santeon won de award voor het Meest innovatieve ecosysteem. TestGorrilla ging er met de prijs vandoor in de categorie Meest succesvolle startup, scaleup of challenger en Lensor, onderdeel van Pon Holdings, ontving de eerste award in een nieuwe categorie Meest succesvolle business-innovatie.

‘Van IT-innovatie naar businesswaarde’

‘Van IT-innovatie naar businesswaarde’

Innoveren is leuk, maar zinloos als je de businesswaarde niet in het vizier hebt. Een gerichte en gestructureerde aanpak van vernieuwingstrajecten is nodig om het maximale uit investeringen te kunnen halen. Bij het opzetten van zo’n innovatiemachine is de betrokkenheid en inbreng van technologieleiders fundamenteel. Tijdens CIO & CDO Insights op 23 juni in Nieuwegein staat dit thema centraal.