Nederlandse werknemers: ‘CEO’s zijn digitaal analfabeet’

De 1,9 miljoen STEM-professionals in Nederland besteden gemiddeld zes uur per week aan werk dat geavanceerde AI tools kunnen doen mits hun organisaties deze hulpmiddelen omarmen. En 6 op de 10 professionals vinden de top van hun organisatie digitaal ongeletterd. Hierop duidt een enquête in opdracht van SThree.

Het onderzoek was opgezet om te peilen wat de respondenten denken over de inspanningen van hun leidinggevenden om kunstmatige intelligentie te omarmen. De ondervraagden zijn actief in werkvelden als software engineering, milieuwetenschap, biomedisch onderzoek en gegevensanalyse.

Een op de vijf Nederlanders in STEM-beroepen (science, technology, engineering en mathematics) verliest een hele werkdag per week aan processen die versneld zouden kunnen worden met AI. De helft van de geënquêteerden zegt dat de adoptie van AI binnen hun organisatie slechter verloopt dan bij andere bedrijven.

Het gebrek aan toegang tot AI tools van STEM professionals kost de Nederlandse economie naar schatting zo’n 19 miljard euro per jaar aan productiviteitsverlies. Meer dan 40 procent van de Nederlandse STEM professionals zegt dat productiviteit het aspect van hun werk is dat het meest negatief wordt beïnvloed doordat ze geen toegang hebben tot moderne AI-tools.

De onderzoeksresultaten laten een kloof zien tussen de positieve kijk van STEM professionals op AI en het gebrek aan veranderingsgezindheid van leidinggevenden. Meer dan twee derde van de ondervraagden vermoedt dat het invoeren van geavanceerde AI een positieve of zeer positieve invloed zou hebben op de groei van het bedrijf.

Bijna de helft (45%) van geënquêteerden zegt dat de top van hun organisatie gewoon niet begrijpt hoe de nieuwste technologieën hen kunnen helpen hun werk beter te doen. Dit kan verklaren waarom zes op de tien het leiderschap van de organisatie omschrijven als ‘digitaal analfabeet’.

Ruim acht op de tien ondervraagden heeft technische vernieuwingen of software-innovaties voorgesteld aan hun werkgever. Zeven op de tien melden dat ze daarin niet succesvol waren. De digitale ongeletterdheid van leidinggevenden is volgens de meesten van hen een belangrijke factor voor de mislukking.

“Nederlandse bedrijven moeten sneller bewegen om AI-gedreven verandering te implementeren”, zegt Margot van Soest, managing director voor Nederland en Spanje van SThree. “STEM-professionals in Nederland staan te popelen om AI te gebruiken om de productiviteit te verhogen. Met 60 procent van de werknemers die liever werken voor bedrijven die geavanceerde AI-tools bieden, is het duidelijk dat het omarmen van AI de sleutel is om concurrerend te blijven en jong STEM-talent aan te trekken. De terughoudendheid om te handelen is niet alleen een gemiste kans; het vormt een ernstig risico voor de toekomst van onze economie.”

Over het onderzoek

SThree heeft FT Longitude in de zomer van 2024 meer dan 2.500 medewerkers in STEM werkvelden laten ondervragen in vijf van de meest ontwikkelde STEM economieën: de VS, het VK, Japan, Duitsland en Nederland. Dertig procent van de respondenten werkte bij bedrijven met meer dan 500 werknemers.

Gerelateerde artikelen

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Pakweg twee derde van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen maakt geen gebruik van generatieve AI. En vier op de tien geven aan niet van plan te zijn AI-tools te gebruiken. Daarop duidt een enquête onder ruim duizend werkende Nederlanders.

‘Investeringen in EX, Cloud en AI leiden tot betere CX’

‘Investeringen in EX, Cloud en AI leiden tot betere CX’

CX blijft een topprioriteit voor de C-suite. Bijna alle (95%) van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat ervoor verantwoordelijk is. Daarnaast wordt EX tegenwoordig steeds belangrijker gevonden. Een ruime helft van CEO’s denkt dat het afstemmen van CX- en EX-strategieën hun impact op de bedrijfsgroei maximaliseert.

Duurzaam opereren op hoog niveau?

Duurzaam opereren op hoog niveau?

We zitten midden in een multicrisis. Organisaties moeten een antwoord vinden op de vraag hoe ze duurzaam omgaan met klimaatverandering en de waardeketen waar zij deel van uitmaken. Maar ook het juiste talent aantrekken – en behouden – om die veranderingen te lijf te gaan. En een duurzame visie hebben op financiering en investeringen.

Een derde medewerkers houdt tempo digitalisering niet bij

Een derde medewerkers houdt tempo digitalisering niet bij

Nederland is koploper qua digitale ervaring op het werk. Nederlandse werknemers zijn van alle Europese landen namelijk het meest tevreden op dit punt. Een derde van de Nederlandse werknemers houdt echter het tempo van digitalisering niet bij.