Onderzoek: vertrouwen in algoritmes daalt

Onderzoek naar vertrouwen in algoritmes onder Nederlanders

Nu de inzet van algoritmes steeds verder toeneemt, is het interessant om te bekijken wat dit doet met het vertrouwen van burgers in de technologie. In het derde kwartaal van 2023 heeft KPMG, in samenwerking met Motivaction, een onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid van algoritmes bij de gemiddelde Nederlander, en het vertrouwen die deze hierin stelt te hebben.

In de periode juli – september 2023 hebben 1044 Nederlanders in de leeftijdscategorie van 18 t/m 75 jaar deelgenomen aan het onderzoek. De respondentengroep varieerde van theoretisch tot praktisch opgeleiden en had een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen.

Open gratis het volledige onderzoek

Bekendheid neemt toe, maar vertrouwen in algoritmes daalt

Sinds KPMG’s eerste onderzoek naar het vertrouwen in algoritmes onder Nederlandse burgers in 2019, is de bekendheid met algoritmes alleen maar toegenomen. Waar in 2019 minder dan de helft van de Nederlanders bekend was met algoritmes, weten in 2023 bijna drie op de vier Nederlanders wat een algoritme is. Deze snelle toename kan worden verklaard door de toenemende mate waarin algoritmes voorkomen in de berichtgeving in de media en in het dagelijks leven. Algoritmes worden inmiddels dagelijks toegepast en gebruikt, bijvoorbeeld in (web)winkels, sociale media en streaming-diensten. Ook besteden de media steeds meer aandacht aan de rol van algoritmes in de samenleving, hoewel deze aandacht lang niet altijd positief van aard is.

Hoewel de bekendheid van algoritmes onder de Nederlandse bevolking aanzienlijk is toegenomen, valt op dat het vertrouwen in deze nieuwe technologie jaar op jaar een forse daling doormaakt. In 2023 is het vertrouwen met 22 procent gedaald ten opzichte van 2022, in lijn met de hoge percentages in voorgaande jaren. Tegelijkertijd blijkt dat het vertrouwen slechts in beperkte mate is gestegen, namelijk met maar 7 procent. Dat is een groot verschil ten opzichte van 2020, waar de toename van het vertrouwen ongeveer 12 procent was. Het lijkt erop dat, ondanks de grotere bekendheid met algoritmes, de bezorgdheid over hun rol in onze samenleving toeneemt.

Gerelateerde artikelen

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

Generatieve AI zorgt pas in 2025 voor meer groei

De hooggespannen verwachtingen rond generatieve AI vertalen zich nog niet in toenemende groei voor de Nederlandse ICT-sector. Wel investeren bedrijven in de sector veel in nieuwe softwaretoepassingen. Daarop duidt onderzoek door ING Research.

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Bijna twee derde werkenden doet niets met genAI

Pakweg twee derde van de Nederlandse werknemers en zelfstandigen maakt geen gebruik van generatieve AI. En vier op de tien geven aan niet van plan te zijn AI-tools te gebruiken. Daarop duidt een enquête onder ruim duizend werkende Nederlanders.

Toekomst AI hangt af van beschikbaarheid juiste data

Toekomst AI hangt af van beschikbaarheid juiste data

Het succes van AI hangt af van de beschikbaarheid en integratie van de juiste data, niet van meer data. Nieuwe technologieën zoals RAG en zero-copy versnellen de waardecreatie door relevante data direct beschikbaar te maken voor AI-modellen, waardoor bedrijven betrouwbare resultaten kunnen behalen en concurrerend blijven.

Rapport: Nederlanders koploper met AI op werk in Europa

Rapport: Nederlanders koploper met AI op werk in Europa

Nederlandse executives lopen voorop bij het gebruik van AI-tools in hun dagelijkse werkzaamheden. De bereidwilligheid om AI in te zetten is beduidend hoger dan in Frankrijk of Duitsland. Daarop duidt een wereldwijde enquête.