Onderzoek: een vijfde ondernemingen infrastructureel voorbereid op AI

Redactie

28 november 2024

Een grote meerderheid van bedrijven (85%) test of gebruikt generatieve AI binnen minimaal één bedrijfsonderdeel. Alleen heeft maar 22 procent er vertrouwen in dat de bestaande IT-architectuur verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Daarop duidt onderzoek door The Economist in opdracht van Databricks.

Een van de belangrijkste redenen dat organisaties in AI investeren, is omdat ze meer waarde uit hun bedrijfsdata willen halen (data intelligence). Goldman Sachs verwacht dat wereldwijde investeringen in AI de komende jaren oplopen tot 1 biljoen dollar. Ondanks de investeringen hebben bedrijven er moeite mee op een kosteneffectieve en beheerste manier accurate en bedrijfsspecifieke resultaten te produceren. En dat belemmert hen om AI verder op te schalen.

Volgens het onderzoek denkt 37 procent van de leidinggevenden dat hun genAI-applicaties productieklaar zijn. Onder uitvoerende functies is dit percentage slechts 29. Deze mensen noemen hoge kosten (41%), gebrek aan vaardigheden (40%), kwaliteitsuitdagingen (37%) en governance-uitdagingen (33%).

Antwoorden van Nederlandse respondenten weerspiegelen de internationale resultaten. Van de organisaties experimenteert 86 procent met AI, maar ruim 50 procent van alle modellen haalt de productieomgeving niet – toch hoger dan de 40 procent wereldwijd. Ook hier zijn de belangrijkste redenen een IT-infrastructuur die nog niet klaar is voor AI-gebruik op grote schaal (90%) en het ontbreken van een gedegen governance-framework (86%).

Natuurlijke taalverwerking wordt eens te meer aangewezen als een voorwaarde voor AI-succes. Dankzij ‘Agentic AI’ – AI-assistenten met een natuurlijke taalinterface die taken kunnen plannen en uitvoeren namens gebruikers – kunnen bedrijven de kracht van AI beschikbaar stellen aan een veel groter deel van hun werknemers. Bijna zestig procent van de respondenten verwacht daarom dat natuurlijke taal binnen de komende drie jaar de primaire of zelfs de enige manier wordt waarop niet-technisch personeel met complexe datasets zal communiceren.

Daarbij gebruiken organisaties genAI ook steeds vaker om zaken als klantenservice, fraudedetectie en patiëntenzorg te verbeteren. Dit onderstreept de potentie van genAI voor bedrijfssucces op de lange termijn.

“AI kan productiviteitswinst opleveren voor het gehele personeelsbestand. Voor bedrijven die net beginnen aan hun AI-reis is dit een logische manier om de eerste vooruitgang te meten,” aldus Senthil Ramani, Global Lead, Data en AI bij Accenture. “Organisaties die een voortrekkersrol in AI ambiëren, moeten hun AI-gebruik echter sturen op zaken als bedrijfsgroei, klantervaring en risicobeheersing. Zo’n holistische aanpak verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar levert bovendien nieuwe zakelijke kansen op en helpt bij de werving en het behoud van talent.

Over het onderzoek

Voor het Economist Impact-rapport zijn 1.100 technische executives en technologiebeslissers ondervraagd uit 19 landen in Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika, met aanvullende inzichten van 28 C-Suite executives uit 11 sectoren.

Gerelateerde artikelen

De beslissende AI-trends voor 2025

De beslissende AI-trends voor 2025

GenAI is een game changer. Maar de aanpak en snelheid van adoptie verschilt per afdeling, sector of zelfs land. Op basis van gesprekken met leiders in de EMEA-regio zie ik drie trends die het komende jaar impact gaan hebben op AI. Draaide 2023 om leren en 2024 om snelle experimenten: 2025 is het jaar waarin AI zijn waarde gaat bewijzen.

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Vier uitdagingen voor waardecreatie met AI

Bijna de helft (45%) van de CIO’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zegt dat zij de AI-strategie in hun bedrijf leiden. Vier nieuwe uitdagingen maken het voor hen echter moeilijk met AI waarde te leveren. Daarop duiden meerdere onderzoeken door Gartner.

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het nieuwe evenwicht van de CIO: snelle én verantwoorde AI

Het aantal Generatieve AI (GenAI)-toepassingen neemt met de dag toe. CIO’s staan onder steeds grotere druk om deze tools beschikbaar te maken binnen de organisatie. Deze druk komt niet alleen vanuit de boardroom, maar ook van medewerkers, klanten en investeerders.