Een grote meerderheid van bedrijven (85%) test of gebruikt generatieve AI binnen minimaal één bedrijfsonderdeel. Alleen heeft maar 22 procent er vertrouwen in dat de bestaande IT-architectuur verdere AI-applicaties kan ondersteunen. Daarop duidt onderzoek door The Economist in opdracht van Databricks.
Een van de belangrijkste redenen dat organisaties in AI investeren, is omdat ze meer waarde uit hun bedrijfsdata willen halen (data intelligence). Goldman Sachs verwacht dat wereldwijde investeringen in AI de komende jaren oplopen tot 1 biljoen dollar. Ondanks de investeringen hebben bedrijven er moeite mee op een kosteneffectieve en beheerste manier accurate en bedrijfsspecifieke resultaten te produceren. En dat belemmert hen om AI verder op te schalen.
Volgens het onderzoek denkt 37 procent van de leidinggevenden dat hun genAI-applicaties productieklaar zijn. Onder uitvoerende functies is dit percentage slechts 29. Deze mensen noemen hoge kosten (41%), gebrek aan vaardigheden (40%), kwaliteitsuitdagingen (37%) en governance-uitdagingen (33%).
Antwoorden van Nederlandse respondenten weerspiegelen de internationale resultaten. Van de organisaties experimenteert 86 procent met AI, maar ruim 50 procent van alle modellen haalt de productieomgeving niet – toch hoger dan de 40 procent wereldwijd. Ook hier zijn de belangrijkste redenen een IT-infrastructuur die nog niet klaar is voor AI-gebruik op grote schaal (90%) en het ontbreken van een gedegen governance-framework (86%).
Natuurlijke taalverwerking wordt eens te meer aangewezen als een voorwaarde voor AI-succes. Dankzij ‘Agentic AI’ – AI-assistenten met een natuurlijke taalinterface die taken kunnen plannen en uitvoeren namens gebruikers – kunnen bedrijven de kracht van AI beschikbaar stellen aan een veel groter deel van hun werknemers. Bijna zestig procent van de respondenten verwacht daarom dat natuurlijke taal binnen de komende drie jaar de primaire of zelfs de enige manier wordt waarop niet-technisch personeel met complexe datasets zal communiceren.
Daarbij gebruiken organisaties genAI ook steeds vaker om zaken als klantenservice, fraudedetectie en patiëntenzorg te verbeteren. Dit onderstreept de potentie van genAI voor bedrijfssucces op de lange termijn.
“AI kan productiviteitswinst opleveren voor het gehele personeelsbestand. Voor bedrijven die net beginnen aan hun AI-reis is dit een logische manier om de eerste vooruitgang te meten,” aldus Senthil Ramani, Global Lead, Data en AI bij Accenture. “Organisaties die een voortrekkersrol in AI ambiëren, moeten hun AI-gebruik echter sturen op zaken als bedrijfsgroei, klantervaring en risicobeheersing. Zo’n holistische aanpak verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar levert bovendien nieuwe zakelijke kansen op en helpt bij de werving en het behoud van talent.
Over het onderzoek
Voor het Economist Impact-rapport zijn 1.100 technische executives en technologiebeslissers ondervraagd uit 19 landen in Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika, met aanvullende inzichten van 28 C-Suite executives uit 11 sectoren.