Gebrek aan relevante vaardigheden, problemen met data governance en onvoldoende financiële middelen staan succesvolle AI-implementaties in de weg. Hierdoor lopen veel projecten vast in de planningsfase. Hierop duidt een wereldwijd onderzoek van Qlik.
Bijna acht op de tien Nederlandse respondenten (78%) beschouwt AI als essentieel of zeer belangrijk voor de strategische doelen en het verhogen van winst. Het Europees gemiddelde ligt wat hoger met 86 procent.
Hoewel AI steeds meer erkenning krijgt, blijven veel projecten hangen in de planfase en worden uiteindelijk stopgezet. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat tien procent van de Europese bedrijven tussen de vijftig en meer dan honderd AI-projecten heeft liggen die nog niet zijn uitgevoerd. In Nederland ligt dit percentage iets hoger, op 13 procent. Daarnaast heeft een vijfde (21%) van de Nederlandse bedrijven tot 50 projecten tot de planningsfase gebracht, maar moest deze uiteindelijk pauzeren of annuleren (EU: 20%).
Het blijft vaak een uitdaging om AI-projecten van de grond te krijgen, waardoor 63 procent van de Nederlandse AI-beslissers kant-en-klare AI-oplossingen als een waardevolle manier ziet om de ontwikkeling te versnellen (EU: 71%).
In Nederland heeft 27 procent van de ondervraagde bedrijven vooral een gebrek aan vaardigheden voor AI-ontwikkeling (EU: 23%). Ook zijn er uitdagingen rondom data governance: 24 procent (EU: 20%) en ondervindt 23 procent van de organisaties obstakels bij de uitrol van AI (EU: 22%). Ruim een vijfde (22%) wordt beperkt door het budget (EU: 19%). Ten slotte is er bij 16 procent van de bedrijven een tekort aan betrouwbare data (EU: 19%).
Bijna negen op de tien Nederlandse bedrijven geven aan goed te weten welke soorten AI binnen hun organisatie inzetbaar zijn. Toch ontbreekt het intern vaak aan vertrouwen in de technologie. Zo geeft bijna de helft van de Nederlandse AI-beslissers aan dat managers op lagere niveaus weinig vertrouwen hebben in AI, terwijl vier op de tien zien dat ook senior managers sceptisch zijn. Daarnaast denkt bijna een kwart (23%) dat hun klanten weinig vertrouwen hebben in AI.
Bijna zes op de tien Nederlandse bedrijven (59%) zegt dat het gebrek aan vertrouwen de AI-investeringen aanzienlijk remt (EU: 60%). Betere kennisdeling, zowel intern als richting klanten, kan helpen dit vertrouwen te vergroten. Daarom is 63 procent van de Nederlandse bedrijven van plan de voordelen van AI actiever te communiceren (EU: 71%).
AI-trainingen van medewerkers zijn belangrijk om intern vertrouwen op te bouwen en projecten met succes te implementeren in plaats van ze in de planningsfase te laten verzanden.
Bij de onderzochte organisaties in Nederland gelooft 56 procent van de AI-beslissers dat het land binnen vijf jaar wereldleider kan worden op het gebied van AI-vaardigheden. Het EU-gemiddelde is 64. Om dit te bereiken, vindt bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven dat er meer geïnvesteerd moet worden in de opleiding en bijscholing van medewerkers (EU: 76%). Daarnaast is een meerderheid van de Nederlandse bedrijven (63%) van mening dat de overheid meer moet doen om AI-onderwijs en -financiering te ondersteunen (EU: 74%).
“Bedrijven zien de waarde van AI, maar stuiten op obstakels die het lastig maken om proefprojecten uit te voeren. Een succesvolle AI-strategie begint met het kiezen van een duidelijke use case, met heldere doelen en meetbare succescriteria. Dit helpt om precies te bepalen welke vaardigheden, middelen en data nodig zijn voor een succesvolle en schaalbare aanpak. Op deze manier bouw je vertrouwen op en vergroot je het draagvlak binnen het management om je te helpen slagen”, zegt James Fisher, Chief Strategy Officer bij Qlik.
Over het onderzoek
Aan het onderzoek namen 4.200 C-suite executives en AI-beslissers uit diverse landen deel, waaronder 200 respondenten uit Nederland.