Meerdere clouds versus multi-cloud

Geng Lin

16 november 2021

Ondanks de brede toepassing van multi-cloudstrategieën in het bedrijfsleven, blijft er een gebrek aan effectieve oplossingen die de vele uitdagingen aanpakken waarmee organisaties worden geconfronteerd zodra ze deze strategie toepassen. We moeten het gat tussen multi-cloud en meerdere clouds overbruggen.

Een van die uitdagingen is de veilige interconnectie van workloads die door meerdere providers worden gehost – een probleem dat in intensiteit toeneemt wanneer er meer cloud-vendors worden toegevoegd. Van de organisaties die apps implementeren in meerdere clouds, gebruikt 63 procent drie of meer clouds, zo blijkt uit een onderzoek van Propeller Insights (pdf). Meer dan de helft (56%) vindt het moeilijk om workloads in verschillende cloudproviders te beheren, vanwege problemen op het gebied van beveiliging, betrouwbaarheid en connectiviteit in het algemeen.

Een deel van dit probleem kan worden toegeschreven aan concurrerende operationele modellen. Elke afzonderlijke cloud biedt diensten en API’s die uniek zijn voor de afzonderlijke cloudaanbieder, en vereisen vaak dat klanten zich houden aan verschillende vaardigheden, beleidslijnen en benaderingen. Elke cloud biedt een softwaregedefinieerde netwerkervaring, maar geen twee clouds bieden dezelfde softwaregedefinieerde netwerkervaring. Dit leidt vaak tot inconsistente configuraties die van invloed zijn op de beveiliging en prestaties wanneer niet goed rekening wordt gehouden met deze verschillen tussen de omgevingen.

Deze problematiek in interconnectiviteit wordt nog eens versterkt door de introductie van cloud-native, op microservices gebaseerde applicaties, waardoor het aantal cross-communicatie-instanties aanzienlijk toeneemt. Uit het Propeller-onderzoek blijkt dat: meer dan 70 procent van de respondenten zegt dat beveiligingsproblemen in multi-cloudomgevingen worden verergerd door de verschillende beveiligingsdiensten tussen providers (77 procent), het groeiende aantal API’s (75 procent) en de prevalentie van op microservices gebaseerde apps (72 procent).

Dit alles zorgt voor een behoefte – en vraag – naar een nieuwe benadering van multi-cloud networking.

De uitdaging van multi-cloud networking

Multi-cloud networking verenigt twee verschillende benaderingen om de levering van applicaties te vereenvoudigen. Ten eerste omarmt het softwaregedefinieerde internetworking van onderaf.  Het creëert een overlay die de verschillen tussen netwerkomgevingen abstraheert en de uitdagingen van het gebruik van meerdere cloud-omgevingen samen aanzienlijk vereenvoudigt. De vaste fysieke infrastructuur wordt gebruikt als een capabele onderlaag met een standaard cross-cloud control plane die dynamische virtuele netwerken erbovenop mogelijk maakt.

Ten tweede breidt het eenvoudige containernetwerken uit tot een geavanceerde distributie van bovenaf. Terwijl de industrie is begonnen met het standaardiseren van container workloads als de de facto applicatie-eenheid, moet de relatief ongenuanceerde networking eronder worden uitgebreid naar andere omgevingen. Dit markeert de uiteindelijke opkomst van een gedistribueerde cloud om te helpen bij het beheren van applicatieverkeer tussen omgevingen.

De convergentie van deze twee elementen heeft al geleid tot de creatie van twee abstractielagen in applicatiearchitecturen van klanten: Kubernetes om het beheer van netwerkworkloads te vergemakkelijken en SDN om internetworking te vereenvoudigen. Maar de manier waarop deze twee benaderingen momenteel convergeren, veroorzaakt nog steeds aanzienlijke pijn bij klanten.

Veel organisaties ervaren een probleem met de manier waarop deze technologieën de bedrijfsvoering dwingen tot het aannemen van al te granulaire configuraties om een gestandaardiseerde internetworking-aanpak te verkrijgen wanneer er meerdere clouds bij betrokken zijn. De aanpak van de ene cloudprovider – zelfs voor uiterst eenvoudige netwerktaken zoals VLAN-beheer – verschilt duidelijk van de aanpak van een andere. En beide kunnen volledig vreemd zijn aan de aanpak van de onderneming voor de eigen private cloud-inspanningen.

De manier waarop netwerken in verschillende cloud-omgevingen worden geleverd en beheerd, leidt vaak tot de noodzaak om een team van experts in de verschillen tussen de respectieve omgevingen in dienst te houden, alleen al om gelijke tred te houden met de netwerkstandaardisatie.

Gedistribueerde cloud als oplossing

Door meer dan één cloudprovider aan de mix toe te voegen, wordt de intensiteit van het probleem vergroot. Het is duidelijk dat er betere manieren zijn om dit probleem aan te pakken door Kubernetes en SDN dichter bij elkaar te brengen, verschillen in de omgeving op te lossen en de noodzaak om een netwerkexpert te zijn om dit allemaal voor elkaar te krijgen, weg te nemen. Bij F5 noemen we deze aanpak de ‘gedistribueerde cloud’.

Klanten lopen over het algemeen tegen dit probleem aan als hun zakelijke beslissingen en applicatiebehoeften worden afgewogen voorafgaand aan het selecteren van het ‘beste netwerk/cloud’ voor hun dienst. Deze beslissing omvat een verscheidenheid aan factoren, zoals kosten, de mogelijkheid om op te starten, de snelheid van de implementatie of de noodzaak om in een bepaalde regio te zitten, of elke andere factor die de klant als cruciaal beschouwt voor het succes van een applicatie.

Zelden worden netwerkfactoren of interoperabiliteit met andere clouds in overweging genomen bij de initiële zakelijke beslissing. Helaas leidt dit tot nieuwe uitdagingen naarmate de applicatie vordert in de verwachte levensduur en andere bedrijfsonderdelen andere beslissingen nemen over cloud-gebruik.

Er is niets inherent onjuist aan de beslissingen om cloud-technologieën te gebruiken die bijzonder geschikt zijn voor de zakelijke behoeften, zelfs als dit leidt tot het gebruik van meerdere leveranciers of omgevingen. We moeten niet suggereren dat klanten de unieke voordelen van een bepaalde cloudprovider moeten nastreven, maar dat ze in plaats daarvan moeten streven naar het creëren van gemeenschappelijkheid tussen al deze leveranciers met build-to-scale oplossingen die redelijk zijn en binnen het bereik liggen van de netwerkvaardigheden, applicatiebehoeften en zakelijke wensen van klanten.

Deze ‘gedistribueerde cloud’-aanpak wordt ondersteund door drie belangrijke overtuigingen: Het begrip dat het netwerk een model moet ondersteunen van overal en altijd, zonder verlies van kwaliteit of klantervaring. De overtuiging dat elke internetworking cloud eenvoudig, volledig en consistent moet zijn, ongeacht de onderliggende cloud die klanten zouden kunnen kiezen. En dat klanten meer waarde zouden moeten kunnen halen uit eenvoudige, declaratieve, API-gestuurde unificatie tussen besturings- en beheerplatforms.

Het gedistribueerde cloud-model gaat ervan uit dat de gebruikers van de applicaties van klanten moeten worden bediend met de hoogste aspecten van kwaliteit, prestaties en beveiliging in near-real-time. Ons doel is om een gedistribueerde cloud te leveren die de concepten van cross-cloud elasticiteit met zich meebrengt zonder enorme kostenstijgingen, tijdsbeperkingen bij provisioning of omgevingsvariabelen.

Hiertoe moeten meer adaptieve applicaties worden ontwikkeld, en moeten klanten geholpen worden bij het voltooien van deze transities, zodat ze workloads eenvoudig kunnen verplaatsen naar de meest efficiënte en effectieve locaties, regio’s of kostenmodellen. Zonder voor elke omgeving een staf van netwerkwizards in dienst te hebben.

Gerelateerde artikelen

CxO: ontdek de use cases van 5G

CxO: ontdek de use cases van 5G

Voorbeelden van 5G-toepassingen te over. Maar het lijken wel steeds dezelfde. 5G is niet alleen geschikt voor toepassingen waarbij robots worden aangestuurd. Daardoor blijven veel best practices onder de radar. Neem de regie en ontdek de use cases voor je eigen organisatie.

Samen bouwen aan een betere klantbeleving

Samen bouwen aan een betere klantbeleving

Dinsdag 28 juni organiseerde Salesforce in de Utrechtse Werkspoorkathedraal het Salesforce Live event, met meer dan tweeduizend bezoekers. Deelnemende bedrijven deelden hier hun verhalen over hoe ze digitale tooling gebruiken om voor te blijven in hun markt. Innoverende partijen baseren hun succes steeds vaker op betere gesprekken met hun klanten, gebaseerd op een 360-graden beeld van deze klanten met een ‘single source of truth’. Met enkele Nederlandse klanten werd tijdens dit event gedemonstreerd hoe dit eruit kan zien.

Network as a Service: waar technologie, mensen en partners samenkomen

Network as a Service: waar technologie, mensen en partners samenkomen

Terwijl het leveren en onderhouden van het netwerk nog gezien wordt als iets dat gedaan moet worden, kan het op orde hebben van het netwerk ook positieve gevolgen hebben voor de productiviteit, efficiëntie en continuïteit en zelfs nieuwe kansen bieden die beter afgestemd zijn op de bedrijfsdoelen. NaaS zal hier zeker een grote rol in spelen.

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

Ontwikkelingen rond technologie, data en digital gaan razendsnel. In combinatie vormen ze de belangrijkste bron van nieuwe waarde. Tegelijk zijn ze een risicofactor, want wie kansen mist raakt achterop ten opzichte van de concurrentie. “Gezien het belang zou een voortdurende weging van alle nieuwe mogelijkheden en risico’s van technologie het belangrijkste thema in de bestuurskamer moeten zijn”, zegt Hylke Sprangers. De Erasmus-docent zet de voornaamste tech-vectors op een rij.