Gebruik unified observability voor een vlotte digitale experience

Vandaag de dag is de digitale experience bepalend voor al onze interacties met zowel collega’s als bedrijven; we maken contact met bedrijven via een app op onze telefoon en gebruiken allerlei samenwerkingstools en productiviteitspakketten op het werk. Het streven naar perfecte digitale kanalen heeft bijgedragen aan betere ervaringen voor zowel medewerkers als klanten, maar de toegenomen complexiteit heeft het leven van de IT-afdeling er niet gemakkelijker op gemaakt.

Ondanks hun inspanningen hebben IT’ers vaak maar een onvolledig beeld van hun netwerken en applicaties. Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat de tools die daarbij zouden moeten helpen flinke hoeveelheden data genereren die moeten worden verwerkt. En als er geen goed hulpmiddel voorhanden is om snel nuttige inzichten uit al die data te halen, wordt het een hele uitdaging om problemen op te lossen of praktische innovaties te realiseren. Als gevolg daarvan is het een stuk lastiger om de vlotte digitale experience te leveren waarop medewerkers en klanten rekenen.

Waarneembaarheid is de oplossing

Het moge duidelijk zijn dat organisaties en IT’ers meer contextuele informatie en inzichten moeten kunnen halen uit de data die ze genereren. Alleen daarmee kunnen ze een voelbaar verschil maken door bijvoorbeeld problemen te voorspellen en op te lossen voordat ze überhaupt hebben plaatsgevonden. Observability, oftewel waarneembaarheid, is daarvoor de oplossing.

Hiermee wordt informatie van uiteenlopende bronnen verzameld om bruikbare inzichten te genereren in de redenen achter bepaalde gebeurtenissen. Daarmee kunnen IT’ers effectief samenwerken en onduidelijkheden meteen onderzoeken. Zo worden de verschillen overbrugd tussen teams uit verschillende domeinen en disciplines, wat op zijn beurt de flexibiliteit, servicebeschikbaarheid en productiviteit ten goede komt. Met als uiteindelijke resultaat: maximale bedrijfscontinuïteit tegen lagere kosten.

Waarneembaarheid voegt de voordelen van monitoring, zichtbaarheid en automatisering samen. De meeste tools die hiervoor momenteel verkrijgbaar zijn, hebben echter zo hun beperkingen. Wat organisaties echt nodig hebben, is ‘unified observability’. Hier volgen de belangrijkste onderdelen van unified observability, inclusief de redenen erachter.

De kracht van full-fidelity telemetrie

Het vastleggen van full-fidelity data uit de complete IT-omgeving (inclusief clientapparaten, netwerken en servers, cloudomgevingen, applicaties en gebruikers) levert de IT-afdeling een totaalbeeld op. Met behulp daarvan kan worden bepaald wat er is gebeurd en wat er nu gebeurt. Door dit te combineren met een analyse van de daadwerkelijke gebruikerservaring en niet alleen gesamplede data te gebruiken, kunnen kwantitatieve metingen van de gebruikerservaring worden uitgebreid met kwalitatieve metingen van het werknemerssentiment. Dat biedt gedetailleerde en veelzeggende inzichten.

Intelligente analytics

Met behulp van slimme analyses kunnen organisaties afwijkingen sneller opsporen en dreigende problemen sneller en doelgerichter oplossen. Hierbij worden kunstmatige intelligentie (AI), machine learning (ML) en speciale technieken uit de datawetenschap toegepast op uiteenlopende datastromen, ook data van derden.

Dit zorgt ervoor dat bedrijven op de hoogte zijn van de impact en ernst van problemen zodra die zich voordoen. Daardoor kunnen ze goed prioriteiten stellen en tijd en moeite steken in de zaken die er op dat moment echt toe doen.

Single source of truth

Het gebruik van AI en ML levert bruikbare inzichten op en zorgt voor een goede samenwerking tussen verschillende domeinen dankzij een zogeheten ‘single source of truth’. Doordat alle informatie centraal beschikbaar is, wordt efficiënte besluitvorming mogelijk en kunnen problemen sneller worden verholpen.

Ook hoeft er minder tijd te worden besteed aan crisisoverleg, aan het vaststellen van verantwoordelijkheid en aan escalaties naar hogere niveaus. Dankzij open API’s kunnen bruikbare inzichten worden geïmporteerd vanuit of geëxporteerd naar systemen van derden, zoals beveiligingstools en ITSM, om de algehele digitale experience doorlopend te verbeteren.

Geautomatiseerd herstel

Dankzij unified observability beschikken bedrijven ook over een uitbreidbare bibliotheek met vooraf geconfigureerde en aanpasbare acties, die bijdragen aan het handmatige en geautomatiseerde herstel van veelvoorkomende problemen. Het systeem doet aanbevelingen voor het corrigeren van problemen die worden onderzocht, en IT’ers kunnen beslissen of en wanneer ze die acties implementeren in overeenstemming met hun doelstellingen.

Uitmuntende digitale experiences binnen bereik

Kwalitatief hoogwaardige digitale services zijn essentieel voor het succes van een organisatie. Maar doordat de verwachtingen van klanten en de samenstelling van personeelsbestanden blijven veranderen, neemt ook de druk op IT-teams toe en ontstaat er een mate van complexiteit die dit succes in de weg kan staan. Met unified observability hoeft dit niet te gebeuren. Door data, inzichten en acties samen te voegen binnen de IT-afdeling worden datasilo’s en alarmmoeheid weggenomen. Dat leidt tot betere besluitvorming en digitale experiences die doorlopend kunnen worden verbeterd.

Ga voor meer informatie naar www.riverbed.com

Gerelateerde artikelen

De grote uitdaging van duurzaamheidsdata oplossen

De grote uitdaging van duurzaamheidsdata oplossen

Een goed besluit is gebaseerd op goede data. Bedrijven moeten zich dan ook afvragen: hebben we deze data? Hoe krijgen we er toegang toe? Wie is er verantwoordelijk voor? In deze paper delen we hoe CIO’s en datamanagers de uitdaging van duurzaamheidsdata kunnen tackelen.

Hoe moderne DCIM bijdraagt aan het succes van de CIO

Hoe moderne DCIM bijdraagt aan het succes van de CIO

CIO’s spelen steeds vaker een leidende rol bij het digitaliseren van bedrijfsactiviteiten, waardoor zijn of haar positie belangrijker en complexer is geworden. Maar de traditionele rol van de CIO, namelijk het leveren van IT-diensten, vraagt ook meer aandacht door de sterk gedistribueerde, hybride IT omgeving.

‘Behaal het gewenste resultaat en impact door AI collectief aan te pakken’

‘Behaal het gewenste resultaat en impact door AI collectief aan te pakken’

De hoeveelheid data die wordt beheerd en nodig is voor het runnen van een bedrijf groeit exponentieel. Het vormt het kloppend hart van de meeste bedrijven. Het genereren en beheren van grote hoeveelheden data is echter niet genoeg. Daar weet Rajiv Nayan, Vice President en General Manager bij Digitate, softwareleverancier van AIOps-oplossingen, alles van.