Omarm modernisering: van tech debt naar groei

DXC

27 februari 2024

De sleutel tot het moderniseren van bedrijfsprocessen ligt in het verkennen van de intrigerende wereld van technische achterstanden ofwel tech debt. We herdefiniëren en onderzoeken het op een innovatieve manier. Met een frisse blik op tech debt kunnen organisaties doelgericht investeren en zichzelf toekomstbestendig maken.

Wat is tech debt?

Tech debt is de impliciete kost van herbewerking van een ‘inferieure maar snelle’ oplossing die eerder in plaats van de ‘juiste’ technologische oplossing is gekozen. Met andere woorden, terwijl een investering in het verleden op het moment zelf goed werkte, zou deze op den duur wel eens geen stand kunnen houden. Technische achterstanden zijn meestal het resultaat van een reeks afwegingen die leiden tot suboptimalisatie en moeilijk terug te draaien zijn. Hoewel dit verschilt van veroudering of afschrijving, kan het voor grote ondernemingen in de miljarden lopen. Het kan een bedrijf zijn talent kosten, de productiviteit verlagen, het veiligheidsrisico verhogen en uiteindelijk het succes en de aandelenkoers van de organisatie verstoren.

Tech debt in de boardroom

Om de stand van tech debt te analyseren, heeft DXC Technology onderzoek gedaan onder 750 C-level beslissers op het gebied van informatie en technologie. Dit onderzoek onthult enkele opzienbarende feiten:

  • 99 procent van de C-level beslissers beschouwt tech debt als een cruciaal onderdeel van hun risicoanalyses.
  • Voor 46 procent van deze beslissers is het vermogen om digitale initiatieven te ontplooien nauw verbonden met tech debt.
  • Het verminderen van tech debt kan leiden tot een verbluffende kostenbesparing van maar liefst 39 procent.
  • Reden nummer 1 voor het verminderen van tech debt? Het verbeteren van de return on investment (ROI) op verschillende processen.

Is het mogelijk om tech debt te verhelpen?

Absoluut! Het rapport van DXC Technology laat zien dat organisaties 39 procent aan kostenbesparingen kunnen realiseren door het terugdringen van tech debt, terwijl ze 37 procent van de overbodige applicaties buiten gebruik kunnen stellen. Dit kan echter alleen als organisaties het aanpakken van tech debt onderdeel maakt van optimalisatie- en moderniseringsprojecten. Wanneer dit op de juiste manier wordt aangepakt, kan het verhelpen van tech debt een positieve impact hebben op de gehele organisatie. Denk aan het verbeteren van marges op aankopen, het verhogen van de omzet en het optimaliseren van de werknemerservaring.

Omarm de modernisering: van tech debt naar groei

Het DXC-rapport biedt vier stappen die je nu kunt nemen om tech debt in je organisatie op te lossen en toekomstige problemen te vermijden.

1. Beschouw tech debt als modernisering

Het duidelijk beschrijven van tech debt is een manier om te zorgen voor een heldere visie op het moderniseringstraject. De mind shift naar toekomstgerichtheid is essentieel. Dit is een geschikt moment voor openhartige gesprekken met het afdelingshoofd om de balans op te maken van wat je hebt.

2. Zie kansen

De eerste stap in het zien van moderniseringskansen is het uitbreiden van de cirkel buiten de IT-verantwoordelijkheid. De CIO en CTO zullen modernisering leiden, maar het hele uitvoerende team is verantwoordelijk voor het succes ervan. Coördinatie tussen de zakelijke kant en de technische tak van de organisatie is cruciaal. CTO’s en CIO’s bevinden zich in een unieke positie om tech debt effectief te communiceren naar bredere zakelijke belanghebbenden en het hoogste niveau, met de steun van de CFO. De zaak (lees: de business case) duidelijk en overtuigend maken is de volgende stap voor deze leiders.

3. Wegnemen van barrières

Elke branche heeft een uniek profiel, net als elke organisatie. Indentificeer hindernissen in het licht van jouw IT landschap en maak een plan om ze weg te nemen. Gebruik eventueel een benchmark als basis en pas het aan voor de behoeften van uw organisatie. Gedeelde principes of uitgangspunten voor de hele organisatie kunnen een goed startpunt vormen.

4. Organiseren voor uitvoering

Nadat het gesprek is verlegd, de barrières zijn weggenomen en afstemming is bereikt, kan de organisatie zich richten op de gewenste doelstellingen en de impact van de activiteiten. Modernisering is een continu samenwerkingsproces, waarbij niet alleen de IT-afdeling maar de hele organisatie betrokken is. Als het goed wordt gedaan, zijn de voordelen voelbaar in de hele organisatie.

Laat tech debt dus een probleem van het verleden zijn. Dit rapport onthult hoe eindbeslissers technische achterstanden kunnen begrijpen en herdefiniëren, van een last die moet worden opgelost naar een uitdaging die moet worden aangepakt en uiteindelijk een kans die moet worden gepakt. Daarbij is dan ook zeker de betrokkenheid van alle C-level beslissers essentieel. Het oplossen van technische achterstanden raakt de hele organisatie en heeft invloed op rapportagelijnen en prestaties van diverse afdelingen.

Rapport downloaden

Ontdek je huidige positie en leer hoe je tech debt in je organisatie kunt aanpakken door het rapport te downloaden.

Gerelateerde artikelen

CIO TV #88: Digitalisering van de kern

CIO TV #88: Digitalisering van de kern

Johann Schreurs (DUO), Hans P. Jak (Jaguarundi), Wouter van Walbeek (Deloitte) en Andries van Dijk (Deloitte) praten met Hotze Zijlstra over digitalisering van de kern. Draait dat om een transformatie van de bestaande activiteiten en organisatie? Of moet je juist de technologie als uitgangspunt nemen?

Ananth Krishnan (TCS): ‘Uitvoeren en opschalen, dat is de kunst!’

Ananth Krishnan (TCS): ‘Uitvoeren en opschalen, dat is de kunst!’

Als CTO bij TCS, een van de grootste IT-dienstverleners ter wereld, heeft Ananth Krishnan een prachtbaan. Hij houdt zich vooral bezig met innovatie, zowel bij klanten als TCS zelf. In een onlangs geopend innovatiecentrum van het bedrijf, Pace Port Amsterdam, spraken we met een bevlogen CTO, die als geen ander zicht heeft op de innovatieactiviteiten van het internationale bedrijfsleven.

Connected bikes? Connected data sources!

Connected bikes? Connected data sources!

De Belgische scale-up Cowboy, fabrikant van connected citybikes, koppelde onlangs al zijn databronnen aan een BI-platform. Met deze stap heeft het bedrijf realtime inzicht zonder tussenkomst van handmatig werk, en er is nauwelijks onderhoud mee gemoeid. “Over de hele linie is er veel waarde toegevoegd”, zegt Backend Engineer Diego D’Ursel.

Productiebedrijven behalen grote agility-winst

Productiebedrijven behalen grote agility-winst

Bedrijven in de maakindustrie hadden het moeilijk in 2020. Toeleveringsketens braken, winkelschappen raakten leeg en de vraag naar essentiële medische apparatuur en benodigdheden nam enorm toe. De industrie is echter in korte tijd veel flexibeler geworden, zelfs in meerdere mate dan andere sectoren. Maar productiebedrijven lopen nog steeds achter op andere sectoren, met de publieke sector als enige uitzondering. Daarop duidt onderzoek door ESI ThoughtLab en ServiceNow.