‘Samen in recordtijd van idee naar Amerikaanse markt’

Hotze Zijlstra

11 november 2022

Incision is wereldwijd succesvol met videogebaseerd(e) onderwijs en trainingen, gericht op de operatiekamer. Naast de vertrouwde e-learningomgeving is in samenwerking met Levi9 in recordtijd een nieuw ontwikkelde digitale assistent op de markt gezet. “We zijn in juni 2021 gestart en binnen vier maanden live gegaan”, zegt Raimo van der Klein, chief product & technology officer. “Een jaar later draaiden we al pilots in Amerikaanse ziekenhuizen.”

De mobiele app is een strategisch belangrijke uitbreiding van het bestaande e-learningplatform van de Amsterdamse scale-up. “We bieden gebruikers nu directe ondersteuning voor en tijdens de operatie”, aldus de tweeënhalf jaar geleden als CP&TO aangetreden Van der Klein. “Dit nieuwe digitale product is cruciaal voor de relatie met de eindgebruiker.”

Het al langer bestaande Incision Academy biedt een door internationale medische vakorganisaties geautoriseerde e-learning ter voorbereiding van operatiekamer-gerelateerde werkzaamheden. Het nieuwe Incision Assist geeft medewerkers in de operatiekamer direct toegang tot alle relevante informatie: instructies, handleidingen, benodigdheden en persoonlijke voorkeuren van betrokken chirurgen. Dit alles voor een grote verscheidenheid aan ingrepen.

Co-creatie

Incision Assist is in co-creatie met Levi9 in recordtijd ontwikkeld – binnen een jaar van idee tot een wereldwijde marktintroductie. “De uitdaging was dat we relatief weinig konden hergebruiken van onze bestaande e-learning omgeving. Met Assist worden we bovendien deel van de digitale infrastructuur van het ziekenhuis en dus onderdeel van een sterk gereguleerde IT-omgeving. Dat vereist ‘enterprise grade’ software.”

“We kunnen medewerkers in de operatiekamer bij elke handeling ondersteunen”

Incision is in 2014 door Prof. Dr. Theo Wiggers en diverse entrepreneurs opgericht. Inmiddels werkt een gedreven collectief van artsen, ontwikkelaars, marketeers en ondernemers vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam aan continue ontwikkeling en groei. “Wij geloven in het delen en voor iedereen toegankelijk maken van chirurgie-gerelateerde kennis en vaardigheden”, aldus Raimo van der Klein.

De nieuw ontwikkelde app is met name een uitkomst voor studenten, personeel in opleiding en tijdelijke krachten. “Met Incision Assist kunnen we medewerkers in de operatiekamer bij elke handeling en procedure op uniforme wijze ondersteunen. Voordelen zijn een betere voorbereiding, het verlagen van risico’s, beter functionerende teams en uiteindelijk betere medische resultaten. In combinatie met Incision Academy hebben we een ijzersterke propositie.”

Impact vergroten

Over de wisselwerking met Levi9 zegt Van der Klein: “Ze waren al betrokken bij de ontwikkeling van het bestaande leerplatform. Vanaf het moment dat we besloten om onze impact in het digitale domein te vergroten, hebben we in samenspraak de beste aanpak bepaald. Het doel was om in relatief korte tijd een minimal viable product neer te zetten, dat we snel en volgens de hoogste kwaliteitseisen zouden kunnen opschalen.”

Incision en Levi9 hebben als partners een supersnelle leerfase doorgemaakt, waarbij in het werkproces op basis van feedback van klanten en gebruikers steeds meer zaken aan de app zijn toegevoegd. “Intussen gaan we op basis van modulaire technologie verder met de uitbouw en opschaling van het platform.”

“Zonder Levi9 hadden we het niet zo goed en snel in de markt kunnen zetten”

Een transformatie binnen een scale-up, noemt Van der Klein het gezamenlijke ontwikkeltraject. “En dat binnen een sector die super complex is, kampt met grote personeelstekorten, zwaar gereguleerd is en waarin hoge eisen worden gesteld aan security. “Vanwege deze uitdagende en vooral complexe dynamiek hadden we behoefte aan een technologiepartner die ons met de juiste mensen, kwaliteit en werkwijze zou ontzorgen. Zonder Levi9 hadden we het niet zo goed en snel kunnen doen.”

Gerelateerde artikelen

Betrouwbare en veilige services op schaal met SRE

Betrouwbare en veilige services op schaal met SRE

Site Reliability Engineering (SRE) is al bijna twintig jaar een veelgebruikte methode om de betrouwbaarheid, efficiëntie en veiligheid van hooggeschaalde platforms te verbeteren. Toch is deze methodologie niet zo bekend als DevOps, dat er wel aan verwant is. Vladyslav Ukis, hoofd R&D bij Siemens Healthineers, heeft een boek over dit onderwerp geschreven. We vroegen hem naar SRE, digitale transformatie, DevOps, cyberbeveiliging en hoe je de voordelen van SRE effectief kunt communiceren naar het hoger management.

‘Hyperautomatisering keten is middel, geen doel’

‘Hyperautomatisering keten is middel, geen doel’

Groeiende ecosystemen en een uitdijend palet van steeds meer gedigitaliseerde producten en maakprocessen vraagt om een verregaande automatisering van de supply chain. De toegenomen schaal en complexiteit stelt organisaties daarbij voor fikse opgaven. De uitdaging ligt daarbij op meerdere terreinen: systemen, data en de organisatie als geheel.

Intratuin: ‘Kenmerkende dynamiek vereist juiste automatisering’

Intratuin: ‘Kenmerkende dynamiek vereist juiste automatisering’

Voor een franchiseformule als Intratuin is snelheid heel belangrijk. De bijna zeventig vestigingen worden gefaciliteerd door een centraal servicekantoor en twee distributiecentra: een voor ‘hardwaren’ en een voor ‘groen’. “De specifieke dynamiek van groen vereiste een adequate automatisering van het bestelproces”.

‘Ecosystems for competitive advantage’ met André van der Linden

‘Ecosystems for competitive advantage’ met André van der Linden

In deze speciale uitzending van CIO TV, spreekt André van der Linden, CIO van Royal FloraHolland samen met Nick Smaling (BCG), Liam Connors (BT), Marianne van Duin (Equinix) en host Rob Beijleveld over het behalen van concurrentievoordeel door verhoogde wendbaarheid, snelheid en vertrouwen.