‘Hyperautomatisering keten is middel, geen doel’

Redactie

8 januari 2024

Groeiende ecosystemen en een uitdijend palet van steeds meer gedigitaliseerde producten en maakprocessen vraagt om een verregaande automatisering van de supply chain. De toegenomen schaal en complexiteit stelt organisaties daarbij voor fikse opgaven, zo bleek tijdens een recente rondetafelbijeenkomst in Amsterdam. De uitdaging ligt daarbij op meerdere terreinen: systemen, data en de organisatie als geheel.

Al tijdens de aftrap van de lunchsessie waarschuwde Suman Kumar Sengupta van mede-organisator Cognizant dat dit geen eenvoudige opgave is. “Supply chain-automatisering werkt niet in isolatie. Je moet het benaderen vanuit het grotere geheel”, aldus de Client Partner Manufacturing and Distribution Industries voor Nederland.

Dat inzicht werd onderschreven door het gemêleerde gezelschap van tech-verantwoordelijken dat voor de bijeenkomst onder leiding van langetermijn-ervaringsdeskundige Hans Koolen (voormalig Philips, BT en AT&T, tegenwoordig zelfstandig adviseur) was aangeschoven: van CTO tot enterprise architect en supply chain-verantwoordelijke. “Door visie en ervaringen te delen hoeven we niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden.”

Interconnector

In de huidige dynamiek vertolken betrokkenen op het gebied van technologie, data en architectuur volgens Sengupta de rol van ‘interconnector’ over de totale keten: van fabriek tot eindklant. Iedereen binnen deze dynamiek is gebaat met een alles omvattende technologie- en datahuishouding – iets waarin Cognizant desgewenst in voorziet. Dat geldt tevens voor mede-initiatiefnemer Amazon Web Services (AWS).

De Amerikaanse techgigant is ontstaan vanuit de tot in het extreme geautomatiseerde wereldwijde retailer. “Bij AWS draait alles om de klant. Ons gebruik van AI, zelfrijdende voertuigen, robotisering, drones en andere hightech heeft één doel: het leveren van uitmuntende service”, aldus Erik de Jager, expert op het gebied van Industry 4.0 bij AWS. “We zien technologie en data als instrumenten om de wensen en behoeften van onze klanten optimaal te bedienen. Zo bieden we hen bijvoorbeeld een volledig inzichtelijke en transparante supply chain.”

De unieke positie van Amazon en AWS werd door de deelnemers onderkend, maar niet zonder de vaststelling dat het digitaal geboren bedrijf qua legacy een stuk beter af is dan de gemiddelde organisatie. Tegelijk merkt men in Amsterdam op dat de voor hyperautomatisering broodnodige modernisering van het IT-landschap niet in de laatste plaats een kwestie van cultuur, mindset en adoptie is. Je moet het, met andere woorden, echt wíllen.

Businesswaarde

Elke transitie is anders. De snelheid en diepgang van technologie-adoptie is afhankelijk van mensen. Een technologische transformatie op een industriële werkvloer is iets heel anders dan een verandering van applicaties in een organisatie die voornamelijk wordt bevolkt door kantoormedewerkers. “Qua IT is er veel mogelijk, maar in het veranderen van de organisatie gaat veel tijd zitten”, stelde Cognizants Sengupta. Een van de zaken die daarbij kunnen helpen is het denken en werken onder architectuur, en de daarmee samenhangende technologiekeuzes. Neem de verregaande omarming van API’s, cloud native technologie en oplossingen die niet alleen de IT zelf op een hoger plan brengen, maar bovenal businesswaarde toevoegen.

Om zaken daadwerkelijk in gang te kunnen zetten is een bedrijfsbrede, multidisciplinaire dialoog nodig. Bijvoorbeeld rond specifieke use-cases en de vraag hoe je als organisatie in een steeds meer digitale toekomst relevant blijft. En dus waarde creëert voor jezelf, voor eindklanten en eventuele partners binnen de ketens en ecosystemen waarin je opereert. Op dat moment kom je vanzelf voor strategische keuzes met betrekking tot technologie en data te staan.

Het opruimen van verouderde IT vormt, zo bleek tijdens de discussie, een flink obstakel richting de gedroomde automatisering van de supply chain. Daarvoor is convergentie van IT en operational technology (OT) cruciaal. De aankomende duurzaamheidsregelgeving en toenemende malware-aanvallen op industriële locaties maken het alleen maar relevanter voor IT-OT teams om samen te werken aan deze convergentie. Maar wie dit alles wil realiseren, heeft daarmee richting bestuur en business wel een zwaarwegend argument om (delen van) het landschap te moderniseren.

Daarnaast speelt er veelal nog een uitdaging: het masteren en beschikbaar krijgen van de juiste kwaliteit gegevens. Een 360-graden beeld van de klant is onmogelijk zonder data die zowel betrouwbaar, beschikbaar als bruikbaar is. Goed belegd data-eigenaarschap is bovendien fundamenteel.

Oplossingen

De juiste tools kunnen eveneens soelaas bieden. Denk aan blockchain-technologie voor traceerbare data, bijvoorbeeld in het kader van naleving van wet- en regelgeving rond duurzaamheid, privacy en arbeidsomstandigheden. Ook oplossingen voor monitoring van prestatie-indicatoren en andere doelstellingen werden in Amsterdam genoemd.

Hoewel uiteenlopend qua volwassenheid maken de deelnemers aan de rondetafelbijeenkomst op datagebied duidelijke vorderingen. Ten aanzien van de supply chain werkt men voor nu en in de toekomst onder meer aan via API’s beschikbare, interoperabele data. Dat gaat zowel zorgen voor bottom-line (vereenvoudiging en efficiëntie) als top-line (inzicht en de ontwikkeling van digitale producten en diensten) toegevoegde waarde.

“Dit zijn twee zijden van dezelfde medaille”, aldus De Jager van AWS. En hoewel je puur op basis van legacy-IT niet ver komt, zijn er volgens hem wel degelijk technische mogelijkheden om het bestaande landschap meer geïntegreerd en als eenheid te laten werken. Zijn mede-initiatiefnemer van Cognizant benadrukte tot slot dat een grotere mate van interne en externe interoperabiliteit niet primair een technologische opgave is, maar zeker ook een organisatorisch verandertraject.

Zowel Cognizant als AWS hebben de ervaring, kennis en het gereedschap om dat proces te versnellen en vergemakkelijken. “Hyper automation en supply chain-digitalisering maken het verschil tussen winnen of verliezen”, concludeerde Koolen. “Met de juiste partners hoeft dit niet eens heel moeilijk te zijn.”

Gerelateerde artikelen

Intratuin: ‘Kenmerkende dynamiek vereist juiste automatisering’

Intratuin: ‘Kenmerkende dynamiek vereist juiste automatisering’

Voor een franchiseformule als Intratuin is snelheid heel belangrijk. De bijna zeventig vestigingen worden gefaciliteerd door een centraal servicekantoor en twee distributiecentra: een voor ‘hardwaren’ en een voor ‘groen’. “De specifieke dynamiek van groen vereiste een adequate automatisering van het bestelproces”.

‘Samen in recordtijd van idee naar Amerikaanse markt’

‘Samen in recordtijd van idee naar Amerikaanse markt’

Incision is wereldwijd succesvol met videogebaseerd(e) onderwijs en trainingen, gericht op de operatiekamer. Naast de vertrouwde e-learningomgeving is in samenwerking met Levi9 in recordtijd een nieuw ontwikkelde digitale assistent op de markt gezet.

‘Ecosystems for competitive advantage’ met André van der Linden

‘Ecosystems for competitive advantage’ met André van der Linden

In deze speciale uitzending van CIO TV, spreekt André van der Linden, CIO van Royal FloraHolland samen met Nick Smaling (BCG), Liam Connors (BT), Marianne van Duin (Equinix) en host Rob Beijleveld over het behalen van concurrentievoordeel door verhoogde wendbaarheid, snelheid en vertrouwen.

Industriële automatisering en smart factory maken productie op maat mogelijk

Industriële automatisering en smart factory maken productie op maat mogelijk

Smart factories hebben de laatste jaren snel aan populariteit gewonnen. Veel productiebedrijven hebben met het idee geëxperimenteerd, maar gingen vaak niet verder dan de gedeeltelijke automatisering van een bestaande productielijn. Volledig geïntegreerde concepten zijn zeldzaam. Technologies Added in Emmen daarentegen heeft het concept factory-as-a-service omarmd en vanaf de grond een slimme fabriek gebouwd.