De crisis heeft het innovatieklimaat in de maakindustrie weliswaar gestimuleerd, maar er moet nog veel werk verzet worden voordat een duurzame digitale transformatie een feit is. Een ruime meerderheid van bedrijven heeft snel remote working gefaciliteerd, maar heeft daar nog wel uitdagingen. Bovendien vormt ‘compliance’ voor multinationale organisaties een rem op innovatie. Daarop duidt onderzoek in opdracht van ServiceNow.
Zes op de tien leidinggevenden in de maakindustrie zegt dat de regelgeving en de verschillen daarin tussen regio’s het afgelopen jaar tot uitdagingen hebben geleid. Ruim de helft zegt dat het aansturen van werknemers en afdelingen die niet op afstand kunnen werken een extra belemmering vormt voor innovatie.
[su_row][su_column size=”1/4″]
[/su_column][su_column size=”3/4″]
The Work Survey
Bekijk de resultaten van onderzoek naar de visie op werken na de pandemie onder 900 C-suite executives en 9000 werknemers in 11 landen.
[/su_column][/su_row]
Meer dan acht op de tien leidinggevenden zeggen dat zij door de pandemie opnieuw zijn gaan nadenken over de manier waarop werk wordt gedaan. Bijna negen op de tien werknemers zijn van mening dat hun organisatie als gevolg van de pandemie nieuwe en betere manieren van werken heeft ontwikkeld.
De overgang naar innovatieve manieren van werk verliep wijdverbreid en snel: 85% van de leidinggevenden en 87% van de werknemers zegt dat hun organisatie sneller is overgestapt dan zij vooraf voor mogelijk hadden gehouden.
Ondanks deze snelle vernieuwingen is er nog werk aan de winkel om innovatie op lange termijn in de hele sector veilig te stellen. Zes op de tien beslissers zeggen dat hun bedrijf nog steeds niet over een volledig geïntegreerd systeem voor het beheren van digitale workflows beschikt.
Maar nog meer organisaties hebben een grotere digitale achterstand: 94% van de leidinggevenden geeft aan dat ze nog steeds offline workflows hebben, waaronder functioneringsgesprekken, zakelijke contracten en het goedkeuren van bepaalde documenten.
Beslissers geven dan ook aan dat er zaken moeten veranderen. Meer dan de helft (59%) zegt dat alle kostenbesparingen die tijdens de pandemie zijn gerealiseerd in digitale transformatie moeten worden geïnvesteerd zodra de crisis voorbij is.
Leidinggevenden maken zich wel zorgen over mogelijke gevolgen van remote working. Een ruime helft is bezorgd over het effect dat het kan hebben op de levering van diensten en is bang voor vertragingen in de productie en verlenging van de tijd voordat nieuwe releases of innovaties het licht zien. Zij zijn bezorgd dat offsite werken zal leiden tot minder samenwerking tussen verschillende afdelingen.
Werknemers zijn optimistischer. Een overgrote meerderheid (94%) zegt dat zij voordelen hebben ondervonden van werken op afstand. De tijd die wordt bespaard door niet te hoeven reizen (54%) en een betere balans tussen werk en privé (48%) worden als belangrijkste voordelen genoemd.
Toch hebben werknemers in de sector ook zorgen geuit over wat er nu gaat gebeuren. Meer dan de helft (54%) zegt dat de overgang naar het werkende leven na covid een grotere uitdaging zal zijn dan het omgaan met de verstoringen van hun werk aan het begin van de pandemie.
Er heerst slechts een minimale verdeeldheid over de wens om de doorgevoerde veranderingen te behouden: 59% van de werknemers en 53% van de leidinggevenden zegt dat het beter en productiever is om deze nieuwe werkwijzen te handhaven als de crisis voorbij is.
Over het onderzoek
In opdracht van ServiceNow heeft Wakefield Research een kwantitatief onderzoek uitgevoerd tussen 1 september en 10 september 2020. Hiervoor zijn 900 C-level executives en 8.100 kantoormedewerkers van organisaties met 500 of meer werknemers ondervraagd in de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland, India, Japan, Singapore, Australië en Nieuw-Zeeland. Aan het onderzoek werkten 1.074 respondenten van productiebedrijven mee.