De potentie van technologie is groter dan ooit tevoren. Organisaties zijn dankzij onder meer cloud, microservices en api’s in staat om talloze mogelijkheden snel en voortvarend te omarmen. Maar dit alles succesvol integreren in de totale bedrijfsstrategie is veel minder makkelijk dan het lijkt, aldus de Chief Digital Officer van Randstad Group.
René Steenvoorden is als technologieleider van Randstad inmiddels vijf jaar onderweg. Hij heeft intussen goeddeels invulling gegeven aan de sterk klantgerichte tech-visie die hij kort na zijn aantreden presenteerde. Dat ging gepaard met een grote organisatorische verandering, waarbij digitale technologie een onlosmakelijk onderdeel is van de strategie op het gebied van commercie, markt en talent.
Een centraal belegde microservices-architectuur, in combinatie met een herziene governance, datastrategie en kernsysteem voor 38 autonoom opererende landen maakt het mogelijk om vanuit het hart van de organisatie te werken aan zowel generieke als lokale customer journeys. Dit ging gepaard met een grootschalig veranderprogramma, waarbij zo’n tweeduizend leidinggevenden intensief zijn getraind.
“Er zijn enorm veel interventies geweest, binnen IT maar ook binnen HR, om deze veranderingen aan te jagen”, zegt de CDO van Randstad. “Ook in de business en andere domeinen zijn zaken aangepast om digitale capabilities een onderdeel te maken van de marktgerichte aanpak. Operationele en strategische KPI’s liggen op het gebied van klant- en talenttevredenheid, en bijvoorbeeld re-employment voor een langdurige verbondenheid met talent.”
Tijdens CIODAY op 21 april zal René Steenvoorden dieper ingaan op alle veranderingen die hij vanuit een nauwe samenwerking met collega’s binnen de Executive Board vormgeeft. Hij zal daarbij bovendien stil staan bij de voortdurende spanning tussen centraal en decentraal. Hij gelooft bijvoorbeeld sterk in lokale innovatie, maar wel binnen een vooraf gedefinieerd raamwerk. “‘Think global, act local’ is nog steeds actueel.”