René Steenvoorden (Randstad): ‘Tech is easy, change is hard’

De potentie van technologie is groter dan ooit tevoren. Organisaties zijn dankzij onder meer cloud, microservices en api’s in staat om talloze mogelijkheden snel en voortvarend te omarmen. Maar dit alles succesvol integreren in de totale bedrijfsstrategie is veel minder makkelijk dan het lijkt, aldus de Chief Digital Officer van Randstad Group.

René Steenvoorden is als technologieleider van Randstad inmiddels vijf jaar onderweg. Hij heeft intussen goeddeels invulling gegeven aan de sterk klantgerichte tech-visie die hij kort na zijn aantreden presenteerde. Dat ging gepaard met een grote organisatorische verandering, waarbij digitale technologie een onlosmakelijk onderdeel is van de strategie op het gebied van commercie, markt en talent.

Een centraal belegde microservices-architectuur, in combinatie met een herziene governance, datastrategie en kernsysteem voor 38 autonoom opererende landen maakt het mogelijk om vanuit het hart van de organisatie te werken aan zowel generieke als lokale customer journeys. Dit ging gepaard met een grootschalig veranderprogramma, waarbij zo’n tweeduizend leidinggevenden intensief zijn getraind.

“Er zijn enorm veel interventies geweest, binnen IT maar ook binnen HR, om deze veranderingen aan te jagen”, zegt de CDO van Randstad. “Ook in de business en andere domeinen zijn zaken aangepast om digitale capabilities een onderdeel te maken van de marktgerichte aanpak. Operationele en strategische KPI’s liggen op het gebied van klant- en talenttevredenheid, en bijvoorbeeld re-employment voor een langdurige verbondenheid met talent.”

Tijdens CIODAY op 21 april zal René Steenvoorden dieper ingaan op alle veranderingen die hij vanuit een nauwe samenwerking met collega’s binnen de Executive Board vormgeeft. Hij zal daarbij bovendien stil staan bij de voortdurende spanning tussen centraal en decentraal. Hij gelooft bijvoorbeeld sterk in lokale innovatie, maar wel binnen een vooraf gedefinieerd raamwerk. “‘Think global, act local’ is nog steeds actueel.”

Gerelateerde artikelen

Dutch Design op CIODAY. Hoe dat zo?

Dutch Design op CIODAY. Hoe dat zo?

Het thema van CIODAY2022 is Dutch Design: een beproefde Nederlandse denk- en handelswijze om problemen en opportuniteit te adresseren. Gericht op eenvoud, samenwerking, met oog voor economie en samenleving.

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

‘Vijf tech-vectors als aanjagers van continue innovatie’

Ontwikkelingen rond technologie, data en digital gaan razendsnel. In combinatie vormen ze de belangrijkste bron van nieuwe waarde. Tegelijk zijn ze een risicofactor, want wie kansen mist raakt achterop ten opzichte van de concurrentie. “Gezien het belang zou een voortdurende weging van alle nieuwe mogelijkheden en risico’s van technologie het belangrijkste thema in de bestuurskamer moeten zijn”, zegt Hylke Sprangers. De Erasmus-docent zet de voornaamste tech-vectors op een rij.

‘Handvatten voor exponentiële innovatie’

‘Handvatten voor exponentiële innovatie’

Incrementele verandering is niet genoeg om bij te blijven in een veranderende wereld waarin technologie zich exponentieel ontwikkelt. Bedrijven moeten werken aan de capaciteit om te kunnen inspelen op steeds weer nieuwe technologie- en businesskansen. Tijdens het...

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik, oprichter en CEO van Whoppah, is winnaar van de Innovation Award in de categorie Meest innovatieve leider. Santeon won de award voor het Meest innovatieve ecosysteem. TestGorrilla ging er met de prijs vandoor in de categorie Meest succesvolle startup, scaleup of challenger en Lensor, onderdeel van Pon Holdings, ontving de eerste award in een nieuwe categorie Meest succesvolle business-innovatie.