Generatieve AI heeft een steeds grotere invloed op besluitvorming op het hoogste niveau in het bedrijfsleven, zo blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van SAP. Vier op de tien besissers (44%) geven aan dat zij een voorgenomen beslissing zouden herzien op basis van AI-inzichten. En 38 procent zou AI volledig vertrouwen om zakelijke beslissingen namens hen te nemen.
Opvallend was ook dat driekwart van de executives door AI gegenereerde adviezen meer vertrouwen dan die van familie of vrienden. Ruim de helft van de beslissers werkt bij bedrijven waar AI-gedreven inzichten traditionele besluitvorming hebben vervangen of vaak omzeilen. Dit geldt vooral voor bedrijven met een omzet van 5 miljard dollar of meer. Pakweg de helft gebruikt generatieve AI-tools dagelijks; 15 procent gebruikt AI meerdere keren per dag.
Voor de helft van de ondervraagde executives is AI de meest betrouwbare technologie voor data-analyse en het doen van aanbevelingen. Daarnaast geeft 48 procent aan dat ze AI vertrouwen om risico’s in kaart te brengen die ze eerder niet hadden gewogen. Ook ziet 47 procent AI als een waardevolle tool voor het voorstellen van alternatieve strategieën.
De technologie wordt breed ingezet binnen bedrijven. Zo geven vier op de tien executives aan dat zij bijdraagt aan de verbetering van productontwikkeling. Eenzelfde percentage ziet AI als een nuttig hulpmiddel bij budgetplanning, terwijl eveneens 40 procent AI inzet voor het uitvoeren van marktonderzoek.
De voordelen van AI beperken zich niet tot de werkvloer, maar blijken ook een positieve invloed te hebben op het welzijn. Vier op de tien respondenten rapporteerden een betere werk-privébalans door het gebruik van AI. Daarnaast rapporteert 38 procent een verbetering van hun mentale welzijn, terwijl 31 procent aangeeft minder stress te ervaren als gevolg van AI-gestuurde processen in hun dagelijkse werkzaamheden.
“Executives baseren hun beslissingen traditioneel op een combinatie van data, intuïtie en gesprekken met vertrouwde adviseurs”, zegt Jared Coyle, Chief AI Officer voor SAP Noord-Amerika. “Dit onderzoek laat zien dat AI nu ook deel uitmaakt van die vertrouwde inner circle.”
Voor het onderzoek werden 300 executives op C-niveau ondervraagd bij bedrijven in de Verenigde Staten met een jaarlijkse omzet van minimaal 1 miljard dollar.